ECONOMÍA

Innovación Pública: La Gran Oportunidad del Perú

Fuente: Bahuinia

Hoy en día, el Perú se encuentra frente a una gran oportunidad. No, no me refiero al partido que se nos viene con Dinamarca (#VamosPerú); y no, tampoco estoy hablando de las elecciones regionales y municipales a la vuelta de la esquina. A lo que me refiero es a la etapa en la que nos encontramos donde la tecnología está logrando solucionar grandes problemas alrededor del mundo y donde la innovación es capaz de adaptar estas soluciones a diversos entornos y realidades.

Por ejemplo, en Nueva Orleans (Estados Unidos), se redujo en 37% los casos de asesinato y en 33% las víctimas de disparos mediante un sistema efectivo de reporte ciudadano. En México, se incrementó el volumen de donaciones ante desastres naturales mediante un sistema en tiempo real que comunica la entrega de donaciones en áreas afectadas. En Reino Unido, se promueve anualmente el desarrollo de habilidades de programación en más de 30 mil estudiantes mediante concursos de innovación abierta. Mientras que en Malasia, un sistema para asegurar la aplicación correcta de las leyes ha permitido reducir en 35% el crimen reportado en un año.

Estos casos reflejan cómo en diferentes regiones alrededor del mundo se están cocinando iniciativas de innovación que son producto del trabajo conjunto entre el sector público, privado, organizaciones sociales y organismos internacionales con la finalidad de generar soluciones efectivas en provecho de sus ciudadanos. Esto es posible combinando los enfoques de diseño que permita comprender a las personas y sus necesidades, y la tecnología que permita escalar su alcance para lograr un impacto positivo y sostenible y cuya práctica se conoce como Innovación Pública.

Fuente: Medium

La Innovación Pública se da cuando el Estado mejora la vida de los ciudadanos a través de la introducción de nuevas y mejores formas de hacer las cosas (usualmente usando tecnología). De esta manera, la Innovación Pública implica hacer las cosas diferentes a las que se venían haciendo (lo que no implica redescubrir la rueda, sino comenzar a usarla), implementarlas (si no lo haces realidad, no es innovación), y generar impacto positivo (sin indicadores que respalden su efectividad, tampoco es innovación).

Alrededor del mundo, son cada vez más gobiernos que están incluyendo la Innovación Pública como un tema prioritario en sus agendas y en el motor de la transformación en su manera de funcionar. Como casos de éxito, vemos los “i-teams” o “innovation teams” de Reino Unido (Nesta), Sudáfrica (Centre for Public Service Innovation), Estados Unidos (NYC Innovation Zone), Dinamarca (Mindlab), entre otros. Puedes ver la lista completa en este reporte de Nesta. En la región, también tenemos el Laboratorio de Gobierno en Chile, el Laboratorio de Innovación Social (AGESIC) de Uruguay y el Centro de Innovación Social en Colombia.

Estas cápsulas de innovación que pueden operar desde el Gobierno Central, Regional, Municipal o entidades específicas buscan promover nuevas maneras de pensar entre servidores públicos, transformar los procesos de gobierno, crear soluciones a problemas específicos, involucrar a ciudadanos, instituciones privadas o sin fines de lucro en la implementación de nuevas ideas e impulsar la generación de nuevas políticas centradas en el ciudadano.

Algunas de las características que hacen que la innovación y el diseño de servicio públicos permita crear un impacto tangible y positivo son:

  1. El entendimiento real de las necesidades de los ciudadanos.
  2. La generación de ideas nuevas para abordar dichas necesidades.
  3. El uso de tecnología que permitan solucionar estos problemas de manera más efectiva, escalable y a menor costo.

Entonces, ¿cómo podemos comenzar a utilizar las oportunidades que la tecnología y la innovación nos ofrecen para empezar a resolver los grandes desafíos del país? ¡Resolvamos esta pregunta juntos en mi siguiente artículo!

¡Gracias por leerme! Si bien este artículo es reciente, proviene de una historia muy especial y es uno de los compromisos que tenía pendiente desde mis primeros días en el Ministerio de Educación desarrollando Innovación Pública. Si tienes recomendaciones y dudas que te quedaron de este artículo que puedan inspirar futuras notas, déjame un comentario. ¡Hasta pronto!

Doménica Obando
Emprendedora desde el sector público y privado, con el propósito de transformar la educación mediante innovación (conoce mi trabajo en @StartSchool). Viajera compulsiva, tecnóloga frustrada, escritora de fin de semana, y cuyo hobby es trabajar, pero con reggaeton y una buena taza de café al lado.
47 Comments

Deja tu comentario

Loading Facebook Comments ...

47 Comments

  1. zvodret iluret

    Julio 24, 2018 at 3:03 am

    Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point. You definitely know what youre talking about, why throw away your intelligence on just posting videos to your weblog when you could be giving us something informative to read?

  2. du lich truong huy

    Julio 27, 2018 at 3:54 am

    You should take part in a contest for one of the best blogs on the web. I will recommend this site!

  3. clique aqui

    Julio 27, 2018 at 1:47 pm

    Hello would you mind sharing which blog platform you’re working with? I’m planning to start my own blog in the near future but I’m having a difficult time choosing between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal. The reason I ask is because your design seems different then most blogs and I’m looking for something unique. P.S Apologies for being off-topic but I had to ask!

  4. inventions

    Julio 27, 2018 at 6:20 pm

    Valuable info. Lucky me I found your site by accident, and I’m shocked why this accident didn’t happened earlier! I bookmarked it.

  5. Matt Baker

    Julio 28, 2018 at 1:04 pm

    I got good info from your blog

  6. valium online

    Julio 30, 2018 at 3:18 am

    Great web site. Lots of helpful information here. I am sending it to several buddies ans also sharing in delicious. And certainly, thanks to your sweat!

  7. Hobert Crady

    Julio 31, 2018 at 1:27 am

    Howdy! This post couldn’t be written any better! Reading this post reminds me of my good old room mate! He always kept talking about this. I will forward this article to him. Pretty sure he will have a good read. Thank you for sharing!

  8. I rattling glad to find this website on bing, just what I was searching for : D also bookmarked.

  9. www.lao88.co

    Agosto 3, 2018 at 6:41 pm

    Usually I do not read article on blogs, however I wish to say that this write-up very forced me to check out and do it! Your writing style has been amazed me. Thanks, quite nice post.

  10. website

    Agosto 4, 2018 at 8:39 am

    I really enjoy reading on this site, it holds great articles. “Beware lest in your anxiety to avoid war you obtain a master.” by Demosthenes.

  11. average auto insurance by age

    Agosto 4, 2018 at 1:44 pm

    Hi there would you mind letting me know which hosting company you’re utilizing? I’ve loaded your blog in 3 different browsers and I must say this blog loads a lot quicker then most. Can you suggest a good hosting provider at a fair price? Thanks a lot, I appreciate it!

  12. comparing auto insurance quotes in us

    Agosto 5, 2018 at 12:55 am

    After all, what a great site and informative posts, I will upload inbound link – bookmark this web site? Regards, Reader.

  13. Baroness Amos

    Agosto 5, 2018 at 5:06 am

    I was examining some of your posts on this site and I believe this web site is real informative ! Retain posting.

  14. home insurance cost calculator

    Agosto 5, 2018 at 12:06 pm

    I’m curious to find out what blog system you happen to be using? I’m experiencing some small security problems with my latest website and I would like to find something more risk-free. Do you have any solutions?

  15. bundle home and auto insurance

    Agosto 5, 2018 at 11:26 pm

    You are my breathing in, I have few blogs and often run out from to post .

  16. True First Series

    Agosto 6, 2018 at 1:10 am

    You are my inspiration , I possess few blogs and infrequently run out from to brand.

  17. True First Series

    Agosto 6, 2018 at 8:56 pm

    Keep functioning ,fantastic job!

  18. xxx partners

    Agosto 7, 2018 at 2:08 am

    I have learn some excellent stuff here. Definitely value bookmarking for revisiting. I wonder how so much attempt you put to make any such excellent informative site.

  19. edwardsragatz.com

    Agosto 7, 2018 at 7:52 am

    Can I just say what a relief to find someone who actually knows what theyre talking about on the internet. You definitely know how to bring an issue to light and make it important. More people need to read this and understand this side of the story. I cant believe youre not more popular because you definitely have the gift.

  20. how to pitch an invention idea to a company

    Agosto 8, 2018 at 12:40 am

    It is really a nice and useful piece of info. I?¦m satisfied that you just shared this helpful info with us. Please stay us informed like this. Thanks for sharing.

  21. Dow Theory sell signals

    Agosto 9, 2018 at 3:49 am

    You should take part in a contest for one of the best blogs on the web. I will recommend this site!

  22. Stock Market Bull 2018

    Agosto 9, 2018 at 8:28 pm

    Hello very cool web site!! Man .. Excellent .. Wonderful .. I’ll bookmark your web site and take the feeds additionallyKI am satisfied to seek out a lot of helpful info here within the publish, we’d like work out extra strategies on this regard, thank you for sharing. . . . . .

  23. Camisa Social Masculina

    Agosto 14, 2018 at 4:57 am

    I’m curious to find out what blog system you’re utilizing? I’m having some minor security problems with my latest site and I would like to find something more secure. Do you have any recommendations?

  24. Thanks for another informative blog. Where else could I get that type of info written in such an ideal way? I’ve a project that I am just now working on, and I have been on the look out for such information.

  25. personalised mug gifts

    Agosto 17, 2018 at 1:53 am

    I¦ve learn several excellent stuff here. Definitely worth bookmarking for revisiting. I wonder how much attempt you put to make this sort of wonderful informative web site.

  26. personalized water bottles

    Agosto 19, 2018 at 8:26 am

    I appreciate, lead to I found exactly what I was looking for. You have ended my four day long hunt! God Bless you man. Have a nice day. Bye

  27. Will stock market crash in 2017

    Agosto 23, 2018 at 3:12 am

    I like this website very much so much fantastic info .

  28. inventions ideas

    Agosto 24, 2018 at 10:36 pm

    I have been checking out many of your articles and i can claim pretty good stuff. I will make sure to bookmark your website.

  29. Kumpulan Youtube Terfavorit

    Agosto 25, 2018 at 6:52 am

    It will be the ideal time to make some ideas into the future and the perfect time to be at liberty. I’ve check this out placed in case I can I must give you advice quite a few attention-grabbing elements or perhaps ideas.. kumpulan youtube terfavorit Perhaps you could produce following posts in regards to this document. I actually prefer to get more info challenges somewhere around it!

  30. booking hotels

    Agosto 25, 2018 at 4:23 pm

    Hey There. I found your blog using msn. This is a very neatly written article. I’ll be sure to bookmark it and come back to read more of your useful information. Thanks for the post. I’ll certainly comeback.

  31. trò chơi dân gian miền Tây

    Agosto 25, 2018 at 10:34 pm

    As a Newbie, I am continuously exploring online for articles that can aid me. Thank you

  32. Motion Picture Enthusiasts

    Agosto 26, 2018 at 4:44 am

    Needed to create you a very small note to help give thanks yet again for the beautiful opinions you’ve discussed on this site. It has been strangely generous of you to present freely precisely what a number of us could have sold for an e-book to earn some money for themselves, and in particular considering the fact that you could have done it in case you desired. The secrets in addition worked as the great way to be certain that some people have similar dream similar to my own to know more when it comes to this problem. I know there are numerous more pleasant moments ahead for many who scan your website.

  33. Motion Picture Screenwriters

    Agosto 26, 2018 at 10:54 am

    I like what you guys are up also. Such intelligent work and reporting! Keep up the superb works guys I¦ve incorporated you guys to my blogroll. I think it will improve the value of my site 🙂

  34. Motion Picture Directors

    Agosto 26, 2018 at 5:01 pm

    I have recently started a blog, the information you provide on this website has helped me tremendously. Thanks for all of your time & work.

  35. Film Enthusiasts

    Agosto 26, 2018 at 11:22 pm

    Somebody essentially assist to make critically articles I would state. That is the first time I frequented your web page and thus far? I amazed with the research you made to create this actual publish incredible. Excellent activity!

  36. Jual software hotel management system terbaik

    Septiembre 1, 2018 at 3:07 pm

    I have been browsing on-line more than three hours nowadays, but I by no means discovered any fascinating article like yours. It?¦s pretty price sufficient for me. In my view, if all web owners and bloggers made just right content as you did, the web will be a lot more useful than ever before.

  37. I couldn’t resist commenting

  38. https://penzu.com/p/f310dfdf

    Septiembre 2, 2018 at 11:39 pm

    Have you ever considered publishing an e-book or guest authoring on other websites? I have a blog centered on the same subjects you discuss and would love to have you share some stories/information. I know my visitors would appreciate your work. If you’re even remotely interested, feel free to send me an e-mail.

  39. pinjaman peribadi koperasi

    Septiembre 5, 2018 at 4:33 pm

    I like what you guys are up also. Such smart work and reporting! Keep up the excellent works guys I have incorporated you guys to my blogroll. I think it will improve the value of my web site 🙂

  40. seo malaysia

    Septiembre 6, 2018 at 7:31 am

    As I web site possessor I believe the content material here is rattling magnificent , appreciate it for your hard work. You should keep it up forever! Best of luck.

  41. Aida Scharwath

    Septiembre 8, 2018 at 2:01 pm

    Great ?V I should certainly pronounce, impressed with your website. I had no trouble navigating through all tabs as well as related info ended up being truly easy to do to access. I recently found what I hoped for before you know it in the least. Quite unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or anything, web site theme . a tones way for your client to communicate. Nice task..

  42. I have been examinating out a few of your articles and i can state clever stuff. I will make sure to bookmark your blog.

  43. Hello! I just wanted to ask if you ever have any problems with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing several weeks of hard work due to no data backup. Do you have any solutions to stop hackers?

  44. geico.com

    Septiembre 15, 2018 at 8:05 pm

    Rattling good information can be found on web blog. “I said I didn’t want to run for president. I didn’t ask you to believe me.” by Mario M Cuomo.

  45. car insurance esurance

    Septiembre 16, 2018 at 2:40 am

    What i do not understood is in truth how you’re now not actually a lot more well-appreciated than you may be now. You are very intelligent. You understand thus significantly with regards to this topic, produced me personally believe it from numerous various angles. Its like women and men are not involved except it’s one thing to accomplish with Lady gaga! Your individual stuffs excellent. All the time maintain it up!

  46. the general insurance san diego

    Septiembre 16, 2018 at 9:43 am

    Pretty! This was a really wonderful post. Thank you for your provided information.