CULTURA

Reseña: “El Fabricante de Muñecas” de R.M. Romero

Alexandra Chung

Rocaeditorial, 2018. 256 pp. S/. 76

¿Es posible que la Segunda Guerra Mundial se relate mediante una combinación de fantasía y realismo, sin perder la esencia de lo terrible de sus hechos? R.M Romero asumió el reto y logra en “El Fabricante de Muñecas” el balance necesario en la narración. Para ello, utiliza a Polonia y el territorio ficticio del “País de las muñecas” como los escenarios principales, uniéndolos mediante un “viento mágico” que transporta a las personas y muñecas hasta donde necesitan estar.

 Cyryl y Karolina son los personajes principales y se encargan de ayudar a sus amigos judíos mostrando una humanidad, que, en ese entonces, se creía perdida. Por un lado, Cyryl es un ex soldado de la Primera Guerra Mundial en la que perdió una pierna y a su familia. Luego de la guerra, se dedicó a construir juguetes. Por otro lado, Karolina es una muñeca que se dedica a bordar promesas y sueños en su país.  A lo largo del libro, los capítulos situados en Cracovia y el País de las muñecas se alternan, división necesaria para que la invasión de las ratas retrate de una forma menos explícita lo que, en aquella época ocurría, sin dejar de lado el horror.

 La intensidad de los hechos narrados por Romero, permite al lector visualizar el viaje introspectivo por el que pasan los personajes y reconocer el miedo a la soledad, dolor y frustración por lo ocurrido, reproche por las decisiones tomadas y, sobre todo, la importancia de poder contar con personas que servirán de apoyo incólume como retrato de una solidaridad cada vez más escasa. La amistad entre Cyryl y Karolina es el fiel retrato de lo que se busca en un compañero de vida: alguien que complemente y quiera al otro tal como es, sin necesidad de ser “iguales”.

Para mí, la figura del “viento mágico” es palpable en la realidad, como metáfora del momento preciso cuando uno empieza a conocer a alguien para aprender de dicha persona. La magia de Cyryl y su poca convicción en su poder es algo que también se plasma en la realidad como símbolo del abandono al que nos vemos sometidos por la pérdida de la confianza en todos los ámbitos.

 Con la llegada de Karolina, Cyryl se percata que puede darle vida a los juguetes que construía. Considero que el don de Cyryl no era, precisamente, este sino era dar esperanza a los niños incluso, calmar a algunos adultos. Durante la guerra uno está expuesto al estrés, temor, preocupación y a la importancia de tener la habilidad de calmar y provocar una sonrisa en los otros. Incluso, esto se da en las batallas internas que cada uno tiene en su día a día. De igual forma, se rescata la verosimilitud con el que se muestra los momentos de flaqueza y desesperanza de los personajes y lo que, creo yo, se va olvidando conforme pasan los años: la magia propia y de los otros.

Laydy Chung
Estudiante de Economía en la Universidad del Pacífico. Curiosa de nacimiento, con especial interés en la investigación, políticas públicas y humanidades.
41 Comments

Deja tu comentario

Loading Facebook Comments ...

41 Comments

  1. Like

    Febrero 20, 2019 at 10:20 am

    Like!! Great article post.Really thank you! Really Cool.

  2. nanoo.net

    Abril 18, 2019 at 8:57 am

    Financial advisors enterprise is folks business.

  3. Caleb

    Abril 24, 2019 at 2:14 am

    Fine way of describing, and pleasant article to take data regarding my presentation topic, which
    i am going to convey in university.

  4. tinyurl.com

    Abril 24, 2019 at 3:22 am

    Hi everybody, here every one is sharing such know-how, therefore it’s pleasant
    to read this webpage, and I used to pay a visit this
    webpage every day.

  5. tinyurl.com

    Abril 24, 2019 at 3:49 am

    I seriously love your blog.. Very nice colors & theme. Did you build this website yourself?
    Please reply back as I’m wanting to create my very own blog
    and want to learn where you got this from or what the theme is
    named. Thank you!

  6. Blair

    Abril 24, 2019 at 5:31 am

    Yes! Finally someone writes about ig.

  7. Marisa

    Abril 24, 2019 at 10:34 am

    I’m not sure why but this weblog is loading incredibly slow for me.
    Is anyone else having this problem or is it a issue on my
    end? I’ll check back later on and see if the problem still exists.

  8. Madge

    Abril 24, 2019 at 10:44 am

    Very soon this web site will be famous among all blogging and site-building users, due to it’s pleasant
    posts

  9. tinyurl.com

    Abril 24, 2019 at 8:43 pm

    Why users still use to read news papers when in this technological globe the whole thing is available
    on net?

  10. http://tinyurl.com

    Abril 24, 2019 at 9:45 pm

    Excellent, what a web site it is! This webpage provides helpful data to
    us, keep it up.

  11. Vanessa

    Abril 25, 2019 at 9:25 am

    Good day! Do you know if they make any plugins to help with SEO?
    I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good success.
    If you know of any please share. Thank you!

  12. tinyurl.com

    Abril 25, 2019 at 12:33 pm

    Thank you for every other fantastic article. The place else
    may anyone get that kind of information in such a perfect manner of writing?
    I have a presentation next week, and I’m at the search for such info.

  13. tinyurl.com

    Abril 25, 2019 at 12:41 pm

    Fantastic beat ! I wish to apprentice while you amend your web
    site, how can i subscribe for a blog web site?
    The account helped me a acceptable deal. I had
    been a little bit acquainted of this your broadcast offered
    bright clear concept

  14. Tasha

    Abril 25, 2019 at 3:23 pm

    I really like it when individuals get together and share thoughts.
    Great blog, continue the good work!

  15. Audrey

    Abril 25, 2019 at 4:47 pm

    Thanks in favor of sharing such a nice opinion, post is fastidious, thats why i have read it fully

  16. tinyurl.com

    Mayo 3, 2019 at 12:12 am

    A person essentially help to make seriously posts I would state.
    That is the very first time I frequented your website page and so far?
    I amazed with the analysis you made to create this particular post amazing.
    Magnificent task!

  17. Odette

    Mayo 3, 2019 at 7:14 am

    Magnificent items from you, man. I have consider your stuff previous to and you
    are just extremely fantastic. I really like what you have acquired here,
    really like what you are stating and the best way by which you say it.
    You make it entertaining and you continue to care for to stay
    it wise. I can not wait to read far more from you.
    This is really a terrific web site.

  18. Taren

    Mayo 3, 2019 at 4:49 pm

    If you are going for best contents like I do, simply pay a visit this web site everyday as it presents feature contents, thanks

  19. Mário Pagnozzi Júnior

    Mayo 4, 2019 at 9:07 pm

    Hello everyone, it’s my first pay a quick visit at this web page, and paragraph
    is really fruitful designed for me, keep up posting these types of articles
    or reviews.

  20. Delia

    Mayo 5, 2019 at 7:35 am

    I was excited to uncover this website. I want to to thank you for ones time for this wonderful read!!
    I definitely loved every part of it and
    i also have you book-marked to look at new things in your website.

  21. Jared

    Mayo 6, 2019 at 9:51 am

    Thanks for any other informative web site.
    The place else could I get that type of information written in such an ideal means?
    I’ve a undertaking that I’m simply now working on, and I’ve
    been at the glance out for such info.

  22. tinyurl.com

    Mayo 6, 2019 at 1:55 pm

    Hi, Neat post. There’s an issue along with your site in web explorer, could test this?

    IE nonetheless is the marketplace chief and a large
    component of folks will pass over your excellent writing due to
    this problem.

  23. tinyurl.com

    Mayo 7, 2019 at 4:40 am

    I would like to thank you for the efforts you have put in penning this
    website. I’m hoping to view the same high-grade content from you later on as
    well. In truth, your creative writing abilities has motivated me to get my own, personal blog now 😉

  24. tinyurl.com

    Mayo 7, 2019 at 7:11 am

    Having read this I believed it was extremely informative.
    I appreciate you taking the time and effort to put this content together.
    I once again find myself personally spending way too much time both reading and
    posting comments. But so what, it was still worth it!

  25. Guillermo

    Mayo 7, 2019 at 1:22 pm

    We are a group of volunteers and opening a brand new scheme in our community.
    Your site provided us with valuable info to work
    on. You’ve performed a formidable process and
    our whole neighborhood will probably be thankful to you.

  26. Kerstin

    Mayo 7, 2019 at 8:46 pm

    Link exchange is nothing else except it is just placing
    the other person’s website link on your page at suitable place and other person will also do same in support of you.

  27. Scot

    Mayo 7, 2019 at 9:51 pm

    Attractive section of content. I just stumbled upon your weblog and in accession capital to assert that I acquire in fact enjoyed account your blog posts.

    Anyway I will be subscribing to your feeds and even I achievement you access consistently
    quickly.

  28. http://tinyurl.com/yyuagusu

    Mayo 8, 2019 at 11:22 am

    I used to be suggested this website by means of my cousin.
    I am now not positive whether this put up is written by him as nobody else recognize
    such special approximately my difficulty. You are wonderful!
    Thanks!

  29. Niki

    Mayo 12, 2019 at 9:52 pm

    Thanks on your interest in Funding Recommendation.

  30. Katharina

    Mayo 13, 2019 at 2:13 pm

    A monetary advisor is your planning partner.

  31. Whitney

    Mayo 14, 2019 at 3:54 pm

    Wow! This blog looks just like my old one! It’s on a entirely different topic
    but it has pretty much the same page layout and design. Excellent choice of colors!

  32. http://tinyurl.com/yxeg3b8t

    Mayo 14, 2019 at 7:19 pm

    There’s definately a lot to find out about this issue.
    I like all the points you have made.

  33. Valerie

    Mayo 15, 2019 at 4:13 am

    If you wish for to get much from this post then you
    have to apply such strategies to your won weblog.

  34. tinyurl.com

    Mayo 15, 2019 at 11:43 am

    Thank you in your curiosity in Investment Recommendation.

  35. Michaela

    Mayo 15, 2019 at 3:07 pm

    Buyers do pay direct and indirect costs.

  36. http://tinyurl.com/

    Mayo 15, 2019 at 7:45 pm

    Hello there I am so glad I found your site, I really found you by error, while I was browsing on Bing for something else,
    Nonetheless I am here now and would just like to say thanks a lot for a incredible post and a all round entertaining blog
    (I also love the theme/design), I don’t have time to go through it all at the moment
    but I have book-marked it and also included your RSS feeds, so when I
    have time I will be back to read a lot more, Please do keep up the excellent jo.

  37. tinyurl.com

    Mayo 15, 2019 at 11:08 pm

    Hmm it seems like your blog ate my first comment
    (it was extremely long) so I guess I’ll just sum
    it up what I had written and say, I’m thoroughly enjoying your blog.

    I too am an aspiring blog writer but I’m still
    new to the whole thing. Do you have any points for newbie blog writers?
    I’d really appreciate it.

  38. Latonya

    Mayo 16, 2019 at 2:58 am

    Woah! I’m really digging the template/theme of this blog.

    It’s simple, yet effective. A lot of times it’s tough to get that “perfect balance” between usability and visual appeal.
    I must say that you’ve done a awesome job with this.
    In addition, the blog loads super fast for me on Chrome. Superb Blog!

  39. tinyurl.com

    Mayo 17, 2019 at 2:43 am

    Thanks on your curiosity in Funding Advice.

  40. tinyurl.com

    Mayo 17, 2019 at 7:25 pm

    I love what you guys are usually up too. This type of clever work and exposure!
    Keep up the excellent works guys I’ve added you guys to our blogroll.

  41. http://tinyurl.com/y48lkbkt

    Mayo 18, 2019 at 9:45 am

    We stumbled over here by a different web page and thought I may as well
    check things out. I like what I see so now i’m following you.
    Look forward to going over your web page again.