NACIONAL

Opinión: Pepitas de la vida

Imagen: Cívico

El sábado y el domingo estuve en el Centro de Convenciones María Angola realizando un trabajo sencillo: era el encargado de partir las entradas en un evento para niños. El trabajo me permitió ser testigo de una pequeña pizca de las complejidades de la sociedad peruana.

Los vendedores ambulantes son algo de nunca acabar. Yo no estoy totalmente en contra de la venta ambulatoria, porque, al fin y al cabo, es una forma de salir adelante para algunas personas. La vida es difícil y nadie conoce con exactitud los problemas de los demás. Sin embargo, vender juguetes y peluches con la imagen de los artistas que se presentaban sin pagar un mísero sol por el uso de estas es algo despreciable. Es decir, vendían objetos alusivos al show sin renumerarles en algo a los gestores de este. Todos se atiborraban en las calles poniéndoles los juguetes en las manos a los niños, prácticamente forzando a los padres a que los compren, porque si no, los niños se quejaban y empezaban a llorar.

La viveza se reflejaba en sus miradas y en aquella manera de vender; no obstante, en algunos otros se podía ver desesperación y necesidad.

Esto me generó una disyuntiva: puedo verlos como víctimas de un sistema en el que no encajan y se ven obligados a caer en la informalidad a través de estas malas prácticas, o puedo verlos como los que avivan los problemas de la informalidad, no luchan por salir de dicha situación, y prefieren ganarse la vida a costa de la evasión de impuestos y la apropiación ilícita del trabajo de otros. Un dilema de nunca acabar.

Por otro lado, presencié algo que era ajeno a mis vivencias diarias: un piropo hacia una mujer en plena calle. Una señora caminaba de la mano con su hija calle abajo buscando la puerta por la que les correspondía ingresar. Luego, un micro se detiene en plena pista (para variar) para que baje un pasajero, y el cobrador le manda un beso seguido de la frase “qué rica” a la señora que mencioné. Después él se dio cuenta de que fui testigo de ello y me miró como diciéndome: “Está buena, ¿no?”. No respondí, solo fruncí el ceño.

Fue indignante. La señora no se dio cuenta de nada, pero yo sí. Ella no tenía la culpa de nada, excepto de caminar por la calle. ¿Cuál es la necesidad de decir cosas como esas públicamente? ¿Qué reacción esperan las personas que piropean a las mujeres de manera tan desatinada? Podrá sonar como algo exagerado, pero es que de aquí es donde parten problemas de mayor magnitud. El machismo se manifiesta en sucesos pequeños como este o en feminicidios o intentos de tal (caso de Eyvi Ágreda) que dejan imágenes desgarradoras.  

Definitivamente hay mucho por hacer si deseamos un Perú mejor rumbo al bicentenario. Aquello solo fue una minúscula demostración de lo que se vive día a día en las calles de mi querido/odiado país. Solo fueron unos pasajes, episodios, “pepitas” de la vida.

Santiago Zelada
Periodista
27 Comments

Deja tu comentario

Loading Facebook Comments ...

27 Comments

  1. zvodret iluret

    Julio 22, 2018 at 10:03 pm

    I am glad to be one of the visitants on this outstanding site (:, thankyou for putting up.

  2. du lịch trường huy

    Julio 27, 2018 at 3:33 am

    Hello my loved one! I wish to say that this post is amazing, great written and include almost all significant infos. I’d like to see more posts like this .

  3. tradução

    Julio 27, 2018 at 1:26 pm

    It’s a shame you don’t have a donate button! I’d without a doubt donate to this brilliant blog! I suppose for now i’ll settle for bookmarking and adding your RSS feed to my Google account. I look forward to brand new updates and will share this website with my Facebook group. Talk soon!

  4. buy onax online

    Julio 30, 2018 at 2:55 am

    Very interesting information!Perfect just what I was looking for!

  5. Tips Certification

    Julio 30, 2018 at 7:53 am

    I think this web site holds some very great info for everyone : D.

  6. There is noticeably a bunch to realize about this. I suppose you made certain good points in features also.

  7. here

    Agosto 4, 2018 at 8:17 am

    Whats up very cool website!! Man .. Beautiful .. Superb .. I will bookmark your web site and take the feeds additionally…I’m satisfied to find numerous helpful info here within the submit, we need develop more strategies on this regard, thanks for sharing.

  8. vehicle insurance costs by state

    Agosto 4, 2018 at 1:21 pm

    I’m not that much of a online reader to be honest but your blogs really nice, keep it up! I’ll go ahead and bookmark your website to come back later on. Many thanks

  9. True First Interviewees

    Agosto 4, 2018 at 6:39 pm

    I have recently started a website, the info you offer on this web site has helped me greatly. Thanks for all of your time & work.

  10. payless insurance quotes

    Agosto 4, 2018 at 7:02 pm

    Hello there, You’ve performed an incredible job. I’ll certainly digg it and individually recommend to my friends. I am sure they will be benefited from this web site.

  11. fast compare auto insurance quotes

    Agosto 5, 2018 at 12:31 am

    Hi there! I’m at work surfing around your blog from my new iphone! Just wanted to say I love reading through your blog and look forward to all your posts! Carry on the excellent work!

  12. cheap auto insurance quotes

    Agosto 5, 2018 at 5:50 am

    I haven’t checked in here for a while since I thought it was getting boring, but the last several posts are good quality so I guess I will add you back to my everyday bloglist. You deserve it my friend 🙂

  13. home insurance cost calculators

    Agosto 5, 2018 at 11:44 am

    Hello! I could have sworn I’ve been to this blog before but after browsing through some of the post I realized it’s new to me. Anyways, I’m definitely happy I found it and I’ll be book-marking and checking back frequently!

  14. average home insurance cost

    Agosto 5, 2018 at 5:22 pm

    I have been reading out some of your posts and i can claim pretty nice stuff. I will definitely bookmark your site.

  15. car and home insurance bundle quotes

    Agosto 5, 2018 at 11:04 pm

    I really value your work, Great post.

  16. geico home insurance quote

    Agosto 6, 2018 at 3:02 pm

    Amazing! This blog looks just like my old one! It’s on a totally different subject but it has pretty much the same page layout and design. Excellent choice of colors!

  17. True First

    Agosto 6, 2018 at 6:37 pm

    I like this site because so much useful stuff on here : D.

  18. xxx-partner.com

    Agosto 7, 2018 at 1:47 am

    naturally like your website but you need to check the spelling on several of your posts. Several of them are rife with spelling problems and I find it very troublesome to tell the truth nevertheless I will surely come back again.

  19. inventhelp review

    Agosto 7, 2018 at 11:59 pm

    I just couldn’t go away your site prior to suggesting that I really enjoyed the usual info a person supply for your visitors? Is gonna be back regularly to check out new posts.

  20. Trend Investing 2018

    Agosto 8, 2018 at 9:54 am

    Hi, i read your blog occasionally and i own a similar one and i was just wondering if you get a lot of spam responses? If so how do you stop it, any plugin or anything you can advise? I get so much lately it’s driving me insane so any help is very much appreciated.

  21. Bearish vs bullish outlook

    Agosto 8, 2018 at 9:10 pm

    Hey there! I’m at work browsing your blog from my new iphone! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts! Carry on the fantastic work!

  22. Euro crisis

    Agosto 10, 2018 at 6:51 am

    Thanks for sharing excellent informations. Your website is so cool. I’m impressed by the details that you have on this blog. It reveals how nicely you understand this subject. Bookmarked this web page, will come back for more articles. You, my friend, ROCK! I found just the info I already searched all over the place and simply could not come across. What a great website.

  23. Stock market crash 2017

    Agosto 10, 2018 at 12:33 pm

    At this time it looks like WordPress is the best blogging platform available right now. (from what I’ve read) Is that what you are using on your blog?

  24. free movie download

    Agosto 11, 2018 at 2:11 am

    I do agree with all the ideas you have presented in your post. They’re really convincing and will certainly work. Still, the posts are too short for beginners. Could you please extend them a little from next time? Thanks for the post.

  25. buy anabolic steroids

    Agosto 11, 2018 at 5:21 pm

    Perfectly written written content, Really enjoyed looking at.

  26. survive knives gso 5.1

    Agosto 28, 2018 at 10:30 pm

    Hey! Quick question that’s entirely off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My weblog looks weird when viewing from my apple iphone. I’m trying to find a theme or plugin that might be able to resolve this issue. If you have any suggestions, please share. Many thanks!

  27. 醫學美容 護眼修飾霜 cosmetic.wiki

    Octubre 21, 2018 at 12:09 am

    無創納米水光組合 – 永妍國際有限公司Eternity Beauty International Limited 無創納米水光組合 – 永妍國際有限公司Eternity Beauty International Limited