ECONOMÍA

Opinión: La tragedia de los alimentos, producidos para ser basura

internet

La comida nos sobra; quienes mueren a causa del hambre, también. Esta es la absurda realidad que se vive en todo el mundo y, específicamente, en Perú, que genera tanto pérdidas económicas como daños ambientales. Entonces, ¿qué está sucediendo en el mercado para que los alimentos vayan directamente a la basura?

La ineficiencia del mercado

El desperdicio de los alimentos nos demuestra la irracionalidad de la oferta y demanda en un sector. Actualmente, son 870 millones de personas que sufren de desnutrición, es decir, 1 de cada 9 habitantes de la población total. A pesar de ello, el 33% de los alimentos producidos nunca llegan a ser vendidos. Y en los hogares solo utilizan el 75% de sus compras. En otras palabras, aproximadamente, el 50% de los alimentos son hechos para la basura.

Esto equivale a una pérdida económica mundial de 1.2 billones de dólares, que incrementará a $1.5 billones para el 2030[iv]. Adicionalmente, el costo social ambiental es 176 billones de dólares, dado que emite 4.4 GtCo2[v]. Por lo tanto, se observa que existe un grave problema con la gestión de alimentos porque está siendo desechada de manera ineficiente. Consecuentemente, la acumulación de residuos orgánicos emite mayor cantidad gas metano, lo que ocasiona un incremento en los efectos del cambio climático.

¿Cómo sucedió esto?

Este mal ocurre por 3 razones: el proceso ineficiente de producción, la percepción de belleza en los alimentos y la sobreestimación de necesidades en los hogares.

El primer factor es el resultado de problemas previos a la cosecha, como infestaciones de plagas, o problemas en la recolección, manejo, almacenamiento, empaquetado o transporte. El segundo motivo es que los alimentos no cumplen con el estándar respecto al tamaño y forma para ser aptos para el comercio. Mientras que la última razón es la incapacidad del consumidor para determinar correctamente sus necesidades, lo que provoca que el producto caduque. A continuación, se muestra el porcentaje de pérdida total según el tipo de alimento:

Y… ¿en Perú se está haciendo algo al respecto?

En 2016, el gobierno sacó la Ley de Donación de Alimentos que para que 500 millones de soles en alimentos a punto de vencer sean dirigidos gratuitamente a poblaciones necesitadas. Sin embargo, dicha ley no ha logrado su objetivo puesto que solo se puede deducir un 10% del impuesto a la renta por donar alimentos. Ello ha provocado que quemar los alimentos sea más barato para la empresa, tal como sucedía en el pasado.

Por otro lado, nosotros como consumidores peruanos botamos 150 millones de soles a la basura, lo cual nos posiciona como el sexto país latinoamericano con mayor desperdicio de alimentos. Entonces, ante este mal es de hora de tomar iniciativa racionalizar el mercado. El gobierno debe ser capaz de crear estas leyes que incentiven la donación ya que permitirá el desarrollo del capital humano. Los consumidores solo deberían comprar lo necesario. Solo así se pausará está absurda realidad.

Willy Mak
Futuro economista, enfocado en la gestión de los recursos naturales. Adicto al multitasking y al psicoanálisis. Detesta el chifa, pero ama la comida china.
26 Comments

Deja tu comentario

Loading Facebook Comments ...

26 Comments

  1. you can check here

    Abril 2, 2019 at 2:00 pm

    I just want to say I am very new to blogging and site-building and seriously enjoyed you’re web-site. Probably I’m want to bookmark your site . You amazingly have terrific writings. Thanks for revealing your blog.

  2. nanoo.net

    Abril 18, 2019 at 7:48 am

    Now it’s time to choose your particular investments.

  3. http://tinyurl.com/yyqgvb5n

    Abril 23, 2019 at 11:18 am

    It’s going to be finish of mine day, except before
    end I am reading this impressive piece of
    writing to improve my experience.

  4. Meri

    Abril 23, 2019 at 12:17 pm

    Hello, after reading this amazing article i am
    too cheerful to share my knowledge here with friends.

  5. Lolita

    Abril 23, 2019 at 12:20 pm

    If some one wants expert view about running a blog then i advise him/her to
    pay a quick visit this webpage, Keep up the nice job.

  6. Genie

    Abril 23, 2019 at 4:14 pm

    This is very interesting, You’re a very professional blogger.
    I’ve joined your feed and sit up for in the hunt for more
    of your fantastic post. Additionally, I’ve shared your site in my social networks

  7. tinyurl.com

    Abril 23, 2019 at 5:10 pm

    Wonderful article! This is the type of info that are meant to be
    shared around the internet. Shame on Google for no longer positioning this submit higher!
    Come on over and consult with my website . Thank you =)

  8. tinyurl.com

    Abril 24, 2019 at 12:08 am

    Hi there! This is my first visit to your blog! We are a
    collection of volunteers and starting a new initiative
    in a community in the same niche. Your blog provided us beneficial information to work on. You have done a wonderful job!

  9. tinyurl.com

    Abril 24, 2019 at 6:21 pm

    I like the valuable information you provide in your articles.
    I’ll bookmark your blog and check again here frequently.

    I am quite sure I will learn lots of new stuff
    right here! Good luck for the next!

  10. Maurice

    Abril 26, 2019 at 6:31 am

    Good day! I could have sworn I’ve been to this website before but
    after checking through some of the post I realized it’s new to me.
    Nonetheless, I’m definitely delighted I found it and I’ll be
    bookmarking and checking back frequently!

  11. Vito

    Mayo 13, 2019 at 7:01 am

    All kinds of investments include sure dangers.

  12. tinyurl.com

    Mayo 14, 2019 at 2:48 pm

    Wow, this piece of writing is pleasant, my sister is analyzing
    such things, so I am going to tell her.

  13. Morgan

    Mayo 14, 2019 at 6:22 pm

    Hey there! I simply want to give you a huge thumbs up for your great
    information you have got right here on this post.
    I’ll be returning to your website for more soon.

  14. http://tinyurl.com

    Mayo 15, 2019 at 12:07 pm

    All forms of investments include sure dangers.

  15. http://tinyurl.com

    Mayo 15, 2019 at 2:04 pm

    Please let me know if you’re looking for a writer for your weblog.
    You have some really great articles and I believe I would be a good asset.
    If you ever want to take some of the load off, I’d love to write some content for your blog in exchange for a link back to mine.
    Please blast me an email if interested. Many thanks!

  16. tinyurl.com

    Mayo 15, 2019 at 4:33 pm

    Incredible quest there. What occurred after? Thanks!

  17. Franklyn

    Mayo 15, 2019 at 10:27 pm

    Investors do pay direct and oblique prices.

  18. tinyurl.com

    Mayo 16, 2019 at 5:03 am

    Greetings from Colorado! I’m bored at work so I decided to browse
    your website on my iphone during lunch break. I really like the information you provide here and
    can’t wait to take a look when I get home.
    I’m surprised at how quick your blog loaded on my phone ..

    I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyways, excellent
    blog!

  19. tinyurl.com

    Mayo 16, 2019 at 9:31 pm

    Thanks to your curiosity in Funding Advice.

  20. Julianne

    Mayo 17, 2019 at 8:58 pm

    I love it when people come together and share opinions.
    Great blog, continue the good work!

  21. tinyurl.com

    Mayo 17, 2019 at 9:57 pm

    If some one needs to be updated with most up-to-date technologies after that he must be
    visit this website and be up to date all the time.

  22. tinyurl.com

    Mayo 19, 2019 at 10:20 am

    Thanks for ones marvelous posting! I quite enjoyed reading it,
    you could be a great author.I will make sure to bookmark
    your blog and will eventually come back at some point.
    I want to encourage that you continue your great work, have a nice evening!

  23. tinyurl.com

    Mayo 19, 2019 at 11:49 pm

    Magnificent web site. A lot of helpful info here.

    I am sending it to several pals ans also sharing in delicious.
    And obviously, thanks for your sweat!

  24. http://tinyurl.com

    Mayo 21, 2019 at 9:07 pm

    Hi there would you mind stating which blog platform you’re using?

    I’m going to start my own blog in the near future but I’m having a hard time choosing between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and
    Drupal. The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I’m looking for something unique.
    P.S Sorry for being off-topic but I had to ask!

  25. Joann

    Mayo 23, 2019 at 12:33 am

    This design is wicked! You obviously know how to keep a reader amused.
    Between your wit and your videos, I was almost moved to
    start my own blog (well, almost…HaHa!) Great job.

    I really enjoyed what you had to say, and more than that,
    how you presented it. Too cool!

  26. tinyurl.com

    Mayo 24, 2019 at 4:33 pm

    Howdy! I know this is kinda off topic but I was wondering if you knew where I
    could find a captcha plugin for my comment form? I’m using the same blog
    platform as yours and I’m having problems finding one?
    Thanks a lot!