ECONOMÍA

¿Por qué nos debe preocupar aún más el desempleo?

Fuente: América Retail

En los últimos meses se ha visto un incremento del desempleo a nivel de Lima Metropolitana. Esto me conduce al hecho de que una de las principales preocupaciones presentes en el estudio de la macroeconomía contemporánea se refiere a la naturaleza que envuelve al desempleo como un indicador tanto de los agregados macroeconómicos nacionales, así como del estado de los mercados laborales del país.

Por lo general, en los libros de texto introductorios a la macroeconomía, el tratamiento del desempleo se da en una forma muy breve y somera. No obstante, la inclusión de las consecuencias que el desempleo genera en forma individual, a niveles tanto psicológicos como sociales son más amplias, las cuales podrían involucrar al lector a concientizarse sobre la magnitud detrás de los temas que se están tratando.

Así, disciplinas como la sociología o la psicología, llevan su metodología y sus aportes al terreno económico al vislumbrar otros puntos de vista, enriqueciéndolo. Por ejemplo, investigaciones como las de Shapiro y Ahlburg (1982) o Darity y Goldsmith (1996) muestran diferentes implicaciones del desempleo en cuanto a características a nivel individual, lo cual, en términos económicos, podría etiquetarse como los efectos socioeconómicos a nivel micro que ocasiona el desempleo. Por citar, en Shapiro y Ahlburg (1982) se menciona que la correlación existente entre el aumento de la tasa de desempleo y la tasa de suicidios es positiva.

Introduciendo a mayor profundidad la discusión sobre las implicancias del desempleo, los economistas no suelen considerar variables de naturaleza psicológica en los modelos económicos en general. Por ejemplo, en los mercados de trabajo, la variable que usualmente se considera como endógena es el nivel de salarios reales para equilibrar tanto la oferta como la demanda de trabajo. Sin embargo, veríamos que los tradicionales modelos neoclásicos podrían diferir bastante en sus conclusiones si se introdujeran variables psicológicas como endógenas en el análisis.

En Darity y Goldsmith (1996), en el cual consideran, tanto para las cantidades de trabajo ofertado y demandado, una segunda variable denominada “estado psicológico social” (1996:30), aparte de los niveles de salarios reales. Aquí, los autores citados teorizan dos conexiones entre el estado emocional de los trabajadores y el desempleo: primero, el desempleo afecta el bienestar psicológico de los trabajadores en una forma considerable; y, segundo, dicho bienestar tiene una importante influencia en la productividad.

La naturaleza innovadora del modelo radica en que, en un contexto recesivo, una política que estimule a retornar al empleo a su estado inicial de equilibrio sería inefectiva. Ello radica en que se acrecienta la exposición al desempleo por parte de los trabajadores que no han sido despedidos. Variables como los niveles de autoestima, motivación personal y las habilidades sin desarrollar a lo largo del periodo de desempleo influyen seriamente en el trabajador. Esto conlleva a que, en conjunto, el mercado de trabajo no retorna a su posición original y recuerda el concepto de histéresis, por el cual, cuando se “limpia” el mercado, este no retorna a su antiguo nivel de equilibrio, sino que termina en uno distinto.

En resumen, la teoría económica actual muchas veces deja de lado las implicaciones a nivel del individuo en términos psicológicos y sociales. Esto puede afectar de distintas formas el desempeño de la economía, lo cual no puede estar siendo considerado adecuadamente por los economistas al enfocarse más en variables propiamente económicas. Una visión un poco más interdisciplinaria nos ayudaría a analizar mejor y entender, asimismo, las dimensiones en las cuales impacta el desempleo en la economía y, sobre todo, en el ser humano.

Fuentes:

DARITY, W. y A. GOLDSMITH (1996) Social psychology, unemployment and macroeconomics. The Journal of Economic Perspectives, 121-140.

SHAPIRO.M.O y D.A. AHLBURG (1982) Suicide: the ultimate cost of unemployment. Journal of Post Keynesian Economics, 276-280.

Jorge Condeña
Futuro economista convencido que el bienestar social da una mayor utilidad que el bienestar personal. Me agrada investigar y escribir sobre los temas que conciernen al desarrollo del Perú.
80 Comments

Deja tu comentario

Loading Facebook Comments ...

80 Comments

  1. Sharell Pesnell

    Julio 8, 2018 at 12:35 pm

    This site is mostly a stroll-through for all the data you needed about this and didn’t know who to ask. Glimpse right here, and you’ll definitely discover it.

  2. Liliana Roselle

    Julio 18, 2018 at 11:30 am

    I am glad to be one of many visitants on this great website (:, thanks for posting.

  3. zvodretiluret

    Julio 22, 2018 at 4:50 pm

    Perfectly pent content material, Really enjoyed reading through.

  4. Caroll Dacey

    Julio 25, 2018 at 12:36 pm

    Very interesting information!Perfect just what I was looking for!

  5. du lich truong huy

    Julio 27, 2018 at 2:07 am

    I really like your writing style, superb info, thanks for putting up :D. “Silence is more musical than any song.” by Christina G. Rossetti.

  6. conquistar

    Julio 27, 2018 at 12:02 pm

    I’ve been browsing online more than three hours today, yet I never found any interesting article like yours. It is pretty worth enough for me. In my view, if all webmasters and bloggers made good content as you did, the internet will be much more useful than ever before.

  7. Tips Certification

    Julio 30, 2018 at 6:22 am

    Usually I do not read post on blogs, but I wish to say that this write-up very compelled me to take a look at and do it! Your writing style has been surprised me. Thanks, very great article.

  8. towing service

    Julio 31, 2018 at 4:54 am

    Hello there, just became alert to your weblog through Google, and found that it is really informative. I’m gonna be careful for brussels. I’ll be grateful if you continue this in future. A lot of other people will likely be benefited from your writing. Cheers!

  9. link

    Julio 31, 2018 at 10:25 am

    I have been exploring for a little for any high-quality articles or blog posts on this sort of area . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this site. Reading this info So i’m happy to convey that I have an incredibly good uncanny feeling I discovered just what I needed. I most certainly will make certain to do not forget this website and give it a look regularly.

  10. Great blog here! Also your website loads up very fast! What host are you using? Can I get your affiliate link to your host? I wish my web site loaded up as fast as yours lol

  11. this link

    Agosto 4, 2018 at 6:49 am

    As I website owner I believe the written content here is really superb, regards for your efforts.

  12. vehicle insurance costs by state

    Agosto 4, 2018 at 11:51 am

    Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a amusement account it. Look advanced to more added agreeable from you! However, how could we communicate?

  13. True First

    Agosto 4, 2018 at 3:58 pm

    Terrific work! This is the type of info that should be shared around the web. Shame on Google for not positioning this post higher! Come on over and visit my web site . Thanks =)

  14. compare car insurance quotes

    Agosto 4, 2018 at 11:02 pm

    I like the valuable information you provide in your articles. I’ll bookmark your blog and check again here regularly. I am quite certain I’ll learn many new stuff right here! Best of luck for the next!

  15. auto insurance us

    Agosto 5, 2018 at 4:16 am

    As a Newbie, I am permanently exploring online for articles that can help me. Thank you

  16. how to determine home insurance costs

    Agosto 5, 2018 at 10:14 am

    Great post, I think people should learn a lot from this blog its real user pleasant.

  17. Sifford

    Agosto 5, 2018 at 10:37 am

    I think this site has some really fantastic info for everyone :D. “A friend might well be reckoned the masterpiece of nature.” by Ralph Waldo Emerson.

  18. insurance quotes for car and home

    Agosto 5, 2018 at 9:35 pm

    I really like your writing style, excellent info , thankyou for posting : D.

  19. True First Series

    Agosto 6, 2018 at 6:44 am

    You have brought up a very superb details , thankyou for the post.

  20. geico homeowners insurance

    Agosto 6, 2018 at 1:32 pm

    Good V I should certainly pronounce, impressed with your website. I had no trouble navigating through all tabs as well as related information ended up being truly easy to do to access. I recently found what I hoped for before you know it at all. Reasonably unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or anything, site theme . a tones way for your customer to communicate. Nice task..

  21. Wilson

    Agosto 6, 2018 at 3:52 pm

    Some truly interesting information, well written and loosely user genial.

  22. xxx partners

    Agosto 7, 2018 at 12:19 am

    Great site. Lots of useful information here. I am sending it to several pals ans additionally sharing in delicious. And of course, thank you to your sweat!

  23. side effects of valium

    Agosto 7, 2018 at 11:42 am

    As I site possessor I believe the content material here is rattling fantastic , appreciate it for your hard work. You should keep it up forever! Good Luck.

  24. how do i patent an idea

    Agosto 7, 2018 at 9:14 pm

    you’re in point of fact a just right webmaster. The site loading speed is incredible. It kind of feels that you’re doing any unique trick. Moreover, The contents are masterwork. you have performed a magnificent process on this subject!

  25. Stock market crash 2018

    Agosto 8, 2018 at 10:02 am

    Absolutely pent content material, Really enjoyed looking at.

  26. Is value investing dead?

    Agosto 8, 2018 at 3:42 pm

    This is very interesting, You are a very skilled blogger. I have joined your feed and look forward to seeking more of your wonderful post. Also, I have shared your web site in my social networks!

  27. Is value investing dead?

    Agosto 9, 2018 at 7:39 pm

    Aw, this was a really nice post. In concept I would like to put in writing like this additionally – taking time and actual effort to make a very good article… however what can I say… I procrastinate alot and not at all appear to get something done.

  28. Stock market bull 2018?

    Agosto 10, 2018 at 6:58 am

    Nice blog here! Also your web site loads up very fast! What host are you using? Can I get your affiliate link to your host? I wish my web site loaded up as quickly as yours lol

  29. Dow Theory

    Agosto 10, 2018 at 12:40 pm

    I am not real great with English but I find this rattling easy to interpret.

  30. buy anabolic steroids

    Agosto 11, 2018 at 3:08 pm

    Do you have a spam issue on this site; I also am a blogger, and I was wondering your situation; we have developed some nice methods and we are looking to trade techniques with other folks, please shoot me an e-mail if interested.

  31. mulheres de seios grandes

    Agosto 11, 2018 at 8:43 pm

    Hi! Someone in my Myspace group shared this website with us so I came to take a look. I’m definitely enjoying the information. I’m bookmarking and will be tweeting this to my followers! Great blog and terrific style and design.

  32. Nice read, I just passed this onto a friend who was doing a little research on that. And he actually bought me lunch as I found it for him smile Therefore let me rephrase that: Thanks for lunch!

  33. idea patent

    Agosto 15, 2018 at 8:47 am

    Hey there are using WordPress for your site platform? I’m new to the blog world but I’m trying to get started and create my own. Do you need any html coding expertise to make your own blog? Any help would be greatly appreciated!

  34. koleksi youtube terfavorit

    Agosto 16, 2018 at 4:33 am

    Many thanks some other wonderful publish.. koleksi youtube terfavorit Where altogether different might anyone have that sort of information and facts in this particular fantastic approach with creating? I have a powerpoint presentation pursuing few days, for within the hunt for this sort of details.

  35. mobile back cover

    Agosto 17, 2018 at 1:53 am

    What i do not understood is actually how you are now not actually a lot more well-liked than you might be now. You’re so intelligent. You understand thus considerably when it comes to this matter, produced me in my view consider it from numerous varied angles. Its like women and men are not fascinated until it is one thing to do with Girl gaga! Your own stuffs nice. All the time deal with it up!

  36. click here to find out more

    Agosto 17, 2018 at 7:19 am

    Wow! Thank you! I continuously needed to write on my website something like that. Can I implement a portion of your post to my blog?

  37. samsung galaxy s7 case

    Agosto 19, 2018 at 11:31 am

    I genuinely enjoy looking at on this internet site, it holds wonderful content. “Beware lest in your anxiety to avoid war you obtain a master.” by Demosthenes.

  38. macbook pro retina cũ

    Agosto 19, 2018 at 5:33 pm

    I enjoy the efforts you have put in this, thanks for all the great articles.

  39. Inductive Vs Deductive reasoning

    Agosto 23, 2018 at 1:50 am

    I dugg some of you post as I cerebrated they were very beneficial handy

  40. Wow, incredible blog layout! How long have you been blogging for? you made blogging look easy. The overall look of your website is wonderful, as well as the content!

  41. InventHelp George Foreman

    Agosto 25, 2018 at 1:53 am

    I will right away snatch your rss feed as I can’t find your e-mail subscription hyperlink or e-newsletter service. Do you have any? Kindly permit me realize in order that I may just subscribe. Thanks.

  42. last minute hotels

    Agosto 25, 2018 at 7:25 pm

    This is a topic close to my heart cheers, where are your contact details though?

  43. trò chơi miền Tây

    Agosto 26, 2018 at 1:37 am

    Appreciate it for all your efforts that you have put in this. very interesting info .

  44. Motion Picture Reviews

    Agosto 26, 2018 at 7:46 am

    Glad to be one of the visitors on this awe inspiring internet site : D.

  45. Film Financiers

    Agosto 26, 2018 at 1:56 pm

    This is a topic close to my heart cheers, where are your contact details though?

  46. kumpulan berita saham indonesia

    Septiembre 1, 2018 at 12:10 am

    Your post on ??Por qu?? nos debe preocupar a??n m??s el desempleo? – Punto y Coma is awesome. I hope u can continue posting many lot article . Viva http://www.puntoycoma.pe

  47. logotipos de marcas

    Septiembre 1, 2018 at 11:49 am

    My partner and I stumbled over here different website and thought I might as well check things out. I like what I see so i am just following you. Look forward to looking at your web page again.

  48. Jual software hotel management system terlengkap

    Septiembre 1, 2018 at 6:30 pm

    Some truly interesting information, well written and broadly user friendly.

  49. aplikasi berita saham indonesia

    Septiembre 3, 2018 at 2:14 pm

    It is possible to unquestionably see your knowledge of the particular work you’re writing. The particular sector desires for even more excited copy writers such as you that usually are not frightened to mention where did they believe. Constantly adhere to your heart aplikasi berita saham indonesia.

  50. telemarketing

    Septiembre 4, 2018 at 3:19 am

    Good – I should certainly pronounce, impressed with your web site. I had no trouble navigating through all the tabs as well as related information ended up being truly simple to do to access. I recently found what I hoped for before you know it in the least. Quite unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or anything, site theme . a tones way for your customer to communicate. Excellent task..

  51. pinjaman kakitangan kerajaan

    Septiembre 5, 2018 at 8:10 pm

    Please let me know if you’re looking for a writer for your blog. You have some really great articles and I feel I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I’d love to write some articles for your blog in exchange for a link back to mine. Please blast me an email if interested. Thanks!

  52. teak furniture malaysia

    Septiembre 6, 2018 at 3:26 am

    Thank you for the sensible critique. Me & my neighbor were just preparing to do a little research about this. We got a grab a book from our area library but I think I learned more clear from this post. I’m very glad to see such fantastic information being shared freely out there.

  53. seo malaysia

    Septiembre 6, 2018 at 11:01 am

    I always was interested in this topic and still am, thanks for putting up.

  54. Wilma Borneman

    Septiembre 8, 2018 at 5:33 pm

    I found your blog website on google and test a few of your early posts. Continue to keep up the excellent operate. I just extra up your RSS feed to my MSN Information Reader. In search of forward to reading extra from you afterward!…

    http://arcillalosinger.soup.io/post/656390057/Get-Your-Health-Boosting-Invention-off-the

  55. I’ve been exploring for a little bit for any high quality articles or weblog posts on this sort of house . Exploring in Yahoo I finally stumbled upon this site. Reading this information So i’m satisfied to exhibit that I have an incredibly excellent uncanny feeling I came upon exactly what I needed. I such a lot unquestionably will make certain to do not omit this website and provides it a glance regularly.

  56. With almost everything which appears to be building throughout this particular subject matter, all your perspectives tend to be very exciting. However, I am sorry, but I do not subscribe to your entire strategy, all be it exhilarating none the less. It appears to everyone that your remarks are generally not totally rationalized and in reality you are generally yourself not really entirely confident of your assertion. In any case I did enjoy reading it.

  57. visit

    Septiembre 15, 2018 at 7:40 am

    Excellent weblog here! Additionally your site quite a bit up fast! What host are you using? Can I am getting your associate hyperlink on your host? I desire my web site loaded up as quickly as yours lol

  58. url

    Septiembre 15, 2018 at 4:06 pm

    Some genuinely interesting info , well written and loosely user genial.

  59. Geico auto insurance

    Septiembre 15, 2018 at 8:33 pm

    I went over this website and I believe you have a lot of superb info, saved to my bookmarks (:.

  60. esurance home insurance

    Septiembre 16, 2018 at 3:10 am

    Whats up! I just want to give an enormous thumbs up for the nice data you could have right here on this post. I can be coming back to your blog for more soon.

  61. progressive home insurance quote

    Septiembre 16, 2018 at 9:41 am

    I’ve been surfing on-line greater than three hours these days, but I never discovered any fascinating article like yours. It?¦s lovely price enough for me. Personally, if all web owners and bloggers made just right content as you probably did, the net will likely be much more helpful than ever before.

  62. the general insurance car

    Septiembre 16, 2018 at 10:10 am

    Thank you for the good writeup. It in fact was a amusement account it. Look advanced to more added agreeable from you! However, how could we communicate?

  63. geico insurance quote

    Septiembre 16, 2018 at 10:58 pm

    I like this website because so much useful material on here : D.

  64. esurance insurance

    Septiembre 17, 2018 at 7:40 pm

    Very interesting information!Perfect just what I was looking for!

  65. geico claims

    Septiembre 17, 2018 at 8:52 pm

    Wow! Thank you! I constantly needed to write on my blog something like that. Can I take a fragment of your post to my site?

  66. Hartford insurance

    Septiembre 18, 2018 at 8:03 am

    I like your writing style truly loving this site.

  67. Carport bauen

    Septiembre 18, 2018 at 12:00 pm

    I am delighted that I discovered this blog, just the right information that I was looking for! .

  68. Kids Furniture

    Septiembre 18, 2018 at 4:52 pm

    I found your weblog site on google and verify just a few of your early posts. Proceed to keep up the superb operate. I just extra up your RSS feed to my MSN News Reader. In search of forward to reading extra from you in a while!…

  69. hạt xốp đà lạt

    Septiembre 19, 2018 at 2:59 am

    Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point. You obviously know what youre talking about, why throw away your intelligence on just posting videos to your weblog when you could be giving us something enlightening to read?

  70. jokowi presiden

    Septiembre 19, 2018 at 7:08 am

    Hey there, only became aware about a person’s web site by way of The search engines, observed that it must be actually beneficial. I am gonna be very careful for brussels. We will be relieved after you continue this in future.. jokowi presiden Many people might be gained out of your creating. All the best!

  71. thùng xốp mua ở đâu tphcm

    Septiembre 19, 2018 at 8:44 am

    Nice post. I learn something more challenging on different blogs everyday. It can always be stimulating to learn content from other writers and observe somewhat one thing from their store. I’d desire to use some with the content material on my blog whether you don’t mind. Natually I’ll offer you a hyperlink in your internet blog. Thanks for sharing.

  72. macbook pro 2015 cũ

    Septiembre 19, 2018 at 2:19 pm

    Hey there are using WordPress for your blog platform? I’m new to the blog world but I’m trying to get started and create my own. Do you require any html coding expertise to make your own blog? Any help would be greatly appreciated!

  73. Thùng đá inox

    Septiembre 19, 2018 at 9:25 pm

    Utterly indited subject matter, thanks for entropy. “The earth was made round so we would not see too far down the road.” by Karen Blixen.

  74. State Farm quote

    Septiembre 20, 2018 at 3:06 am

    Lovely site! I am loving it!! Will come back again. I am bookmarking your feeds also

  75. Esurance quote

    Septiembre 20, 2018 at 8:36 am

    Attractive section of content. I just stumbled upon your website and in accession capital to claim that I acquire actually enjoyed account your weblog posts. Any way I will be subscribing on your feeds and even I fulfillment you get right of entry to persistently rapidly.

  76. Farmers homeowners insurance

    Septiembre 20, 2018 at 4:23 pm

    Perfectly composed written content, Really enjoyed looking through.

  77. homeowners insurance

    Septiembre 20, 2018 at 9:42 pm

    Hello, I think your blog might be having browser compatibility issues. When I look at your blog site in Ie, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, excellent blog!

  78. insurance house car insurance

    Septiembre 21, 2018 at 2:03 am

    Hello! I just would like to give a huge thumbs up for the great info you have here on this post. I will be coming back to your blog for more soon.

  79. thùng carton

    Septiembre 22, 2018 at 7:04 pm

    This web site is really a walk-through for all of the info you wanted about this and didn’t know who to ask. Glimpse here, and you’ll definitely discover it.

  80. thảm xốp lót sàn 60x60

    Septiembre 22, 2018 at 11:41 pm

    Having read this I thought it was very informative. I appreciate you taking the time and effort to put this article together. I once again find myself spending way to much time both reading and commenting. But so what, it was still worth it!