ECONOMÍA

¿Por qué la informalidad es un problema?

Fuente: PQS

La informalidad es un concepto estudiado por muchos economistas y que solemos escuchar a diario en los medios de comunicación. Si bien queda claro que es un problema para el crecimiento económico y la mejora en el bienestar de la sociedad, no hay consenso en torno a la definición.

¿Qué es?

En el ámbito laboral, se entiende por empleo informal como aquel donde el trabajador no recibe los beneficios establecidos por ley. En el caso de ser trabajadores independientes, estos serán considerados informales si no cumplen con el pago de impuestos. Las empresas informales son aquellas que no inscriben a sus empleados en planilla o no pagan impuestos.

En general, la economía informal está relacionada con la evasión tributaria y el incumplimiento de la las leyes laborales. No obstante, dada la naturaleza del problema algunos autores proponen definiciones de carácter multidimensional (no solo en torno al mercado laboral).

¿Por qué es un problema?

Por un lado, la informalidad está asociada a la baja productividad. Se cree que la productividad de la actividad económica realizada por la persona es tan baja que impide el pago de impuestos y el pago de la remuneración mínima vital a sus respectivos trabajadores.

Por otro, la informalidad está asociada a la frágil institucionalidad del país y la complejidad de las normas laborales. Dado que no existe un control eficiente sobre el pago de impuestos y la revisión de las condiciones de trabajo, los empresarios pueden evadir el pago de impuestos y el pago de los beneficios establecidos por ley a sus empleados pese a tener los retornos económicos para hacerlo. O las empresas tienen los retornos para pagar impuestos y remuneraciones, pero debido al complejo marco legal que deben afrontar prefieres evadir impuestos.

Ambas impactan negativamente en el crecimiento económico por reducir el monto de impuestos que debería recaudar el gobierno y por la fragilidad de los trabajadores que pertenecen a este sector.

¿Cómo se puede solucionar?

Uno de los puntos más trabajados es la simplificación de los trámites relacionados al pago de impuestos y remuneración a los trabajadores. Con esta medida se busca reducir el número de empresas que evadan, al minimizar el costo administrativo de “cumplir la ley”. Otro es el de mejorar la supervisión y el alcance de organismos como la SUNAT, para asegurar el cumplimiento de la ley por parte de las empresas.

El problema más grave surge con aquellos trabajadores y empresas que pertenecen al sector formal por baja productividad. La simplificación de trámites o que la SUNAT los inspeccione con mayor regularidad no los hará capaces de cumplir las exigencias de la formalidad necesariamente. Por lo general, en este caso se proponen medidas que aumenten la productividad como programas sociales que brinden nuevas habilidades a los trabajadores, mejorar el nivel educativo y reducir los problemas relacionados con la desnutrición, sobre todo en la edad temprana (estas afectan el desarrollo cognitivo de los niños).

¿Qué tan grave es la situación de nuestro país?

En primer lugar, es difícil estimar la dimensión del problema por su naturaleza. Al comprender a todos aquellos empresarios y trabajadores fuera del marco legal, no se sabe con certeza qué porcentaje de la población pertenece a este sector. Se cree que la informalidad laboral en nuestro país está alrededor del 70%[1], una cifra alta en comparación a otros países vecinos (alrededor de 30% en Chile y 50% en Colombia). Se deben emprender reformas de largo plazo que reduzcan la informalidad y aumenten la productividad para propiciar la mejora en el bienestar de la sociedad.

[1] Asbanc. (2018). Informalidad laboral en el Perú y su relación con el crecimiento económico y la inclusión financiera. Lima.

Alfredo Dancuart
Estudiante de economía de la Universidad del Pacífico. Me interesa la gestión pública y la investigación, y creo que siempre es bueno integrar herramientas de otras disciplinas para un mejor análisis económico. Me gustan las humanidades, las ciencias sociales y la música (si es Soda Stereo, mejor).
26 Comments

Deja tu comentario

Loading Facebook Comments ...

26 Comments

  1. zvodret iluret

    Julio 24, 2018 at 2:53 am

    There is visibly a bunch to realize about this. I assume you made certain good points in features also.

  2. mkt digital

    Julio 27, 2018 at 1:33 pm

    Thank you for another great article. Where else could anyone get that type of information in such a perfect way of writing? I’ve a presentation next week, and I am on the look for such information.

  3. Mellisica Flippen

    Julio 28, 2018 at 12:49 pm

    Thank you, I’ve just been looking for info about this subject for a long time and yours is the best I have found out so far. But, what about the conclusion? Are you sure about the source?

  4. codeine pills

    Julio 30, 2018 at 3:03 am

    Wow! Thank you! I continuously needed to write on my site something like that. Can I include a portion of your post to my website?

  5. Tips Certification

    Julio 30, 2018 at 8:01 am

    Hi would you mind letting me know which hosting company you’re utilizing? I’ve loaded your blog in 3 different internet browsers and I must say this blog loads a lot quicker then most. Can you suggest a good web hosting provider at a honest price? Many thanks, I appreciate it!

  6. Pierre Bicker

    Julio 30, 2018 at 10:12 pm

    Hello! I’m at work surfing around your blog from my new iphone 4! Just wanted to say I love reading your blog and look forward to all your posts! Keep up the fantastic work!

  7. towing service

    Julio 31, 2018 at 6:36 am

    Some truly nice stuff on this internet site, I love it.

  8. click here

    Julio 31, 2018 at 12:01 pm

    Simply wanna comment that you have a very decent site, I enjoy the style and design it really stands out.

  9. Hi, I think your site might be having browser compatibility issues. When I look at your website in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, fantastic blog!

  10. vehicle insurance age gap

    Agosto 4, 2018 at 1:29 pm

    It’s hard to find knowledgeable people on this topic, but you sound like you know what you’re talking about! Thanks

  11. pay less on auto insurance coverage

    Agosto 4, 2018 at 7:11 pm

    Hello. impressive job. I did not expect this. This is a impressive story. Thanks!

  12. compare auto insurance USA

    Agosto 5, 2018 at 12:39 am

    Hello. splendid job. I did not imagine this. This is a great story. Thanks!

  13. Thomas

    Agosto 5, 2018 at 4:38 am

    I am impressed with this internet site, rattling I am a fan.

  14. auto rates

    Agosto 5, 2018 at 5:58 am

    I’m not sure where you are getting your info, but great topic. I needs to spend some time learning much more or understanding more. Thanks for great information I was looking for this info for my mission.

  15. average home insurance cost

    Agosto 5, 2018 at 5:30 pm

    Wonderful paintings! That is the kind of info that should be shared across the internet. Disgrace on Google for now not positioning this publish higher! Come on over and consult with my site . Thanks =)

  16. benefits of having home insurance

    Agosto 6, 2018 at 3:09 pm

    I conceive this website has got some very superb info for everyone :D. “Heat cannot be separated from fire, or beauty from The Eternal.” by Alighieri Dante.

  17. Arnold

    Agosto 6, 2018 at 8:41 pm

    I don’t even know how I finished up here, however I thought this publish used to be good. I don’t recognize who you might be but definitely you are going to a well-known blogger in the event you are not already 😉 Cheers!

  18. adderall

    Agosto 7, 2018 at 1:18 pm

    You could definitely see your expertise in the work you write. The world hopes for even more passionate writers like you who aren’t afraid to say how they believe. Always go after your heart.

  19. review for InventHelp

    Agosto 8, 2018 at 12:13 am

    There is noticeably a lot to know about this. I feel you made certain nice points in features also.

  20. Bear Market crash

    Agosto 9, 2018 at 3:24 am

    I got what you mean , regards for putting up.Woh I am delighted to find this website through google. “Success is dependent on effort.” by Sophocles.

  21. Stock market crash 2017

    Agosto 10, 2018 at 1:04 pm

    What i don’t understood is actually how you are now not actually much more smartly-preferred than you might be now. You’re very intelligent. You already know thus significantly with regards to this subject, produced me in my opinion imagine it from numerous various angles. Its like women and men aren’t interested except it¦s one thing to do with Girl gaga! Your personal stuffs great. Always deal with it up!

  22. www.ilpc.ssru.ac.th

    Agosto 11, 2018 at 8:02 am

    I’m not sure where you’re getting your info, but good topic. I needs to spend some time learning much more or understanding more. Thanks for magnificent info I was looking for this information for my mission.

  23. produto digital

    Agosto 11, 2018 at 10:43 pm

    naturally like your website but you have to test the spelling on quite a few of your posts. Many of them are rife with spelling problems and I find it very bothersome to inform the truth however I?¦ll definitely come again again.

  24. film streaming 4K

    Agosto 13, 2018 at 6:43 am

    You have observed very interesting points! ps nice website.

  25. suba pron

    Agosto 15, 2018 at 8:26 am

    9JwyT8 You made some good points there. I checked on the web for more info about the issue and found most people will go along with your views on this site.

  26. InventHelp Caveman

    Agosto 15, 2018 at 10:47 am

    Everything is very open and very clear explanation of issues. was truly information. Your website is very useful. Thanks for sharing.