BLOG EMPRESARIAL

La ética y la cumbre

Fuente: yabt.net

La Cumbre de las Américas es una reunión anual de los representantes de los países del continente, en donde se tratan temas diplomáticos, comerciales y políticos de relevancia para la región. Participan 35 países y asisten mandatarios, diplomáticos, empresarios y, aunque poco sepan;  jóvenes líderes de la región. (Fuente: Organización de Estados Americanos OEA).

Hace unos días tuve la oportunidad de participar en dos sesiones de la Cumbre Jóven o Young Americas Forum. Me llamó la atención ver la energía y fuerza de la misma, en donde los temas a tratar fueron innovación, emprendimiento y sostenibilidad. Los ganadores de diferentes concursos de la región presentaron sus proyectos yel Secretario General de la OEA, Luis Almagro, conversó con los líderes jóvenes, oyendo sus sugerencias y críticas (en algunos casos bastante álgidas), donde hubo mucha construcción de ideas hacia el futuro. Tomé nota de muchas cosas relacionadas a los objetivos del milenio y cómo el emprendimiento e innovación afectaban realmente a la empleabilidad, el desarrollo y la calidad de vida en los países donde interactuaban.

Luego de culminada dicha cumbre y muy agradecido de poder haber tenido la oportunidad de conversar con Almagro y amigos emprendedores de la región, regresaba a mi casa y pensaba: ¿qué tienen en común todos estos temas y los retos que enfrentan? Reflexionando brevemente, llegué a la conclusión que el gran reto que se enfrenta desde la innovación hacia estos indicadores macroeconómicos es la falta de ética.

Hace tan solo unas semanas, la acción de Facebook cayó fuertemente en mercado bursátil de Nueva York en medio de la controversia generada por presuntas (probadas y aceptadas) violaciones en la privacidad y uso indebido de datos para fines políticos (INFOBAE). Se había trasgredido el principal valor de Facebook, la protección de sus usuarios. Aparentemente, las barreras de seguridad no eran lo suficientemente potentes, y se ha comercializado con nuestra información, habiendo casi 86 millones de usuarios afectados. El gigante de las redes sociales no está regulado (aún), por lo que la falta no era legal, pero sus implicaciones ética llevaron a una fuerte campaña global para borrar las cuentas.

En el ámbito local,  nuestro recientemente nombrado ministro de economía, ha declarado que la crisis generada por Odebrecth ha afectado a la economía más que el niño costero del 2017. Increíble.

¿En qué estamos fallando? Edgar Allan Poe decía: ¨El hombre es un animal que estafa, y no hay otro animal que estafe además del hombre¨. Y es pues esta la gran mega tendencia a nivel global que daña, desacelera y cala negativamente en la sociedad. ¿Cómo podemos combatirlo?: generando economía de confianzas en donde no conspiremos por lograr sacarle la vuelta al sistema, sino en que procuremos hacer las cosas de manera correcta para recibir los beneficios en conjunto, como sociedad.

En ese mundo ideal, todo debería funcionar bien. Para ello tenemos que funcionar bien nosotros mismos. Es tiempo de cambiar.

SOBRE LOS AUTORES:

Francisco Marcelo

Fundador y gerente general de la empresa THEMMA. Egresado de la Universidad del Pacífico de la carrera de Administración, con amplia experiencia en finanzas y desarrollo de negocios. En paralelo a sus funciones en THEMMA es asesor de algunos congresistas en temas de Emprendimiento y Pymes, y miembro organizador del CADE Universitario 2017. Apasionado por la innovación y emprendimiento; y su sueño es impactar en el desarrollo del país y generar oportunidades para más peruanos.

Sobre Aurelio Yrigoyen: 

Socio de Themma. Egresado de la Universidad Pacífico de la carrera de Administración, con experiencia en consultoría, desarrollo de negocios y real estate. Emprendedor y cofundador de Cocina Lab y Wegift. Un creyente del valor de la acción.

THEMMA
Somos la primera consultora especializada en emprendimiento de Latinoamérica. Queremos incentivar la innovación, emprendimiento y desarrollo de ideas que aún necesitan el apoyo de un equipo, red de contactos, estrategia de negocio y poder comercial.
44 Comments

Deja tu comentario

Loading Facebook Comments ...

44 Comments

  1. Ruthann Maks

    Junio 28, 2018 at 3:59 pm

    Valuable info. Lucky me I found your web site by accident, and I am shocked why this accident didn’t happened earlier! I bookmarked it.

  2. furtdso linopv

    Julio 28, 2018 at 2:49 am

    of course like your web site but you have to check the spelling on quite a few of your posts. Many of them are rife with spelling problems and I find it very troublesome to tell the truth nevertheless I will certainly come back again.

  3. Your style is so unique compared to many other people. Thank you for publishing when you have the opportunity,Guess I will just make this bookmarked.2

  4. Stock Market Bull 2018

    Agosto 8, 2018 at 2:37 pm

    Your place is valueble for me. Thanks!…

  5. Is value investing dead

    Agosto 9, 2018 at 1:06 pm

    Youre so cool! I dont suppose Ive learn anything like this before. So nice to search out somebody with some unique thoughts on this subject. realy thanks for starting this up. this website is one thing that’s wanted on the internet, somebody with a little bit originality. useful job for bringing something new to the internet!

  6. Is value investing dead?

    Agosto 10, 2018 at 12:10 am

    Outstanding post, I conceive people should larn a lot from this web site its really user pleasant.

  7. bear Market fears

    Agosto 10, 2018 at 5:52 am

    Its superb as your other articles : D, appreciate it for posting.

  8. www.ilpc.ssru.ac.th

    Agosto 11, 2018 at 9:18 am

    I really value your work, Great post.

  9. moletom masculino adidas

    Agosto 14, 2018 at 4:53 am

    I¦ve read some excellent stuff here. Certainly worth bookmarking for revisiting. I surprise how so much effort you put to make this kind of wonderful informative web site.

  10. Really instructive and good bodily structure of subject material, now that’s user pleasant (:.

  11. InventHelp Reviews

    Agosto 15, 2018 at 8:45 am

    What i don’t understood is actually how you’re not actually much more well-liked than you might be right now. You’re so intelligent. You realize therefore significantly relating to this subject, made me personally consider it from a lot of varied angles. Its like women and men aren’t fascinated unless it’s one thing to accomplish with Lady gaga! Your own stuffs great. Always maintain it up!

  12. InventHelp New Products

    Agosto 25, 2018 at 12:31 am

    Utterly pent content material, Really enjoyed looking at.

  13. trò chơi miền Tây

    Agosto 26, 2018 at 12:31 am

    Pretty! This was a really wonderful post. Thank you for your provided information.

  14. Motion Picture Executive Producers

    Agosto 26, 2018 at 6:38 am

    Simply a smiling visitant here to share the love (:, btw outstanding layout. “The price one pays for pursuing a profession, or calling, is an intimate knowledge of its ugly side.” by James Arthur Baldwin.

  15. i will survive song

    Agosto 28, 2018 at 8:53 pm

    I’m not positive the place you are getting your information, however good topic. I needs to spend some time learning more or working out more. Thank you for great info I was searching for this info for my mission.

  16. cartão virtual paypal

    Septiembre 1, 2018 at 10:36 am

    Greetings! I’ve been reading your blog for a while now and finally got the courage to go ahead and give you a shout out from Porter Tx! Just wanted to mention keep up the good work!

  17. Jual software hotel management system

    Septiembre 1, 2018 at 5:17 pm

    Hey are using WordPress for your site platform? I’m new to the blog world but I’m trying to get started and set up my own. Do you require any html coding expertise to make your own blog? Any help would be greatly appreciated!

  18. you’re in point of fact a excellent webmaster. The website loading pace is incredible. It sort of feels that you are doing any unique trick. Moreover, The contents are masterwork. you have performed a fantastic process in this matter!

  19. Bison Boa

    Septiembre 4, 2018 at 8:54 am

    Some really wonderful info , Gladiola I discovered this. “Treat your friends as you do your pictures, and place them in their best light.” by Jennie Jerome Churchill.

  20. Thanks for helping out, superb info. “Whoever obeys the gods, to him they particularly listen.” by Homer.

  21. Hello. impressive job. I did not anticipate this. This is a fantastic story. Thanks!

  22. It is truly a great and helpful piece of info. I am satisfied that you just shared this helpful info with us. Please keep us informed like this. Thank you for sharing.

  23. obviously like your website however you have to check the spelling on several of your posts. Many of them are rife with spelling issues and I in finding it very troublesome to tell the truth then again I will surely come back again.

  24. carpet cleaning service

    Septiembre 15, 2018 at 2:43 pm

    I have been surfing online greater than three hours nowadays, but I by no means found any fascinating article like yours. It is lovely value sufficient for me. In my opinion, if all website owners and bloggers made excellent content as you probably did, the net will likely be much more helpful than ever before.

  25. GEICO auto insurance policy

    Septiembre 15, 2018 at 9:00 pm

    Very efficiently written story. It will be supportive to everyone who usess it, as well as yours truly :). Keep doing what you are doing – for sure i will check out more posts.

  26. esurance com quote

    Septiembre 16, 2018 at 3:39 am

    Very interesting info !Perfect just what I was searching for!

  27. progresive

    Septiembre 16, 2018 at 10:29 am

    Hey very cool site!! Man .. Beautiful .. Amazing .. I’ll bookmark your web site and take the feeds also…I am happy to find a lot of useful information here in the post, we need develop more strategies in this regard, thanks for sharing. . . . . .

  28. Geico login

    Septiembre 16, 2018 at 11:46 pm

    I’d must test with you here. Which is not something I normally do! I get pleasure from reading a put up that can make people think. Also, thanks for allowing me to comment!

  29. ratings of auto insurance

    Septiembre 17, 2018 at 1:57 pm

    I’m extremely impressed with your writing skills and also with the structure in your blog. Is this a paid subject matter or did you customize it your self? Anyway keep up the nice high quality writing, it is rare to look a great blog like this one today..

  30. esurance auto insurance

    Septiembre 17, 2018 at 7:43 pm

    You really make it appear so easy along with your presentation however I to find this matter to be actually one thing that I believe I would by no means understand. It seems too complicated and extremely wide for me. I’m taking a look ahead for your next submit, I’ll attempt to get the cling of it!

  31. auto insurance quotes

    Septiembre 17, 2018 at 9:04 pm

    Wow! Thank you! I permanently wanted to write on my blog something like that. Can I implement a part of your post to my blog?

  32. marijuana packaging

    Septiembre 18, 2018 at 6:14 am

    I’d have to examine with you here. Which is not one thing I usually do! I take pleasure in reading a post that may make folks think. Additionally, thanks for permitting me to comment!

  33. Carport selber bauen

    Septiembre 18, 2018 at 12:04 pm

    I think you have mentioned some very interesting details , appreciate it for the post.

  34. Decorative Lighting

    Septiembre 18, 2018 at 10:17 pm

    I got good info from your blog

  35. bán hạt xốp làm gối

    Septiembre 19, 2018 at 2:33 am

    I’ve been exploring for a little bit for any high-quality articles or blog posts on this sort of area . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this web site. Reading this info So i am happy to convey that I’ve an incredibly good uncanny feeling I discovered just what I needed. I most certainly will make sure to do not forget this website and give it a glance regularly.

  36. giá thùng xốp

    Septiembre 19, 2018 at 8:18 am

    I have recently started a web site, the information you provide on this website has helped me tremendously. Thanks for all of your time & work. “It is a great thing to know our vices.” by Cicero.

  37. state farm car insurance quote

    Septiembre 20, 2018 at 1:41 am

    Thank you for some other magnificent article. The place else could anyone get that kind of information in such an ideal method of writing? I have a presentation next week, and I am on the search for such information.

  38. the general auto insurance quotes

    Septiembre 21, 2018 at 7:20 pm

    I am not sure where you’re getting your info, but great topic. I needs to spend some time learning much more or understanding more. Thanks for great information I was looking for this info for my mission.

  39. Auto quote

    Septiembre 22, 2018 at 7:24 am

    Unquestionably believe that which you said. Your favorite justification seemed to be on the web the easiest thing to be aware of. I say to you, I definitely get irked while people think about worries that they plainly don’t know about. You managed to hit the nail upon the top and also defined out the whole thing without having side effect , people could take a signal. Will probably be back to get more. Thanks

  40. Buy Spotify Followers

    Septiembre 22, 2018 at 12:00 pm

    Wow! Thank you! I permanently needed to write on my website something like that. Can I implement a part of your post to my site?

  41. hộp giấy carton

    Septiembre 22, 2018 at 4:34 pm

    Superb blog you have here but I was curious about if you knew of any forums that cover the same topics discussed here? I’d really love to be a part of group where I can get opinions from other experienced individuals that share the same interest. If you have any suggestions, please let me know. Cheers!

  42. thảm xốp dày 3cm

    Septiembre 22, 2018 at 9:10 pm

    Very great information can be found on site. “That is true wisdom, to know how to alter one’s mind when occasion demands it.” by Terence.

  43. hạt xốp quà tặng

    Septiembre 23, 2018 at 2:09 am

    I truly enjoy looking at on this web site, it contains excellent blog posts.

  44. Geico insurance

    Septiembre 24, 2018 at 10:09 am

    I am constantly invstigating online for posts that can assist me. Thanks!