ECONOMÍA

Artículo: Amartya Sen, el desarrollo humano es ser libre

Fuente: Internet

Amartya Sen es reconocido por sus grandes aportes a la Teoría Económica del Desarrollo Humano. Siendo ganador del Premio del Banco de Suecia en Ciencias Económicas en 1998. La base de su pensamiento la encontramos en su obra “Desarrollo y Libertad”. En esta se presenta a la libertad personal como medio principal para lograr el desarrollo humano y, a la vez, como objetivo final de este último.

La tesis consiste en que el desarrollo humano es directamente proporcional a las libertades que tiene una persona. Así, cuando un país posee un índice de desarrollo deficiente o en retroceso, concluimos que existe falta de libertades personales. Y es ahí donde las políticas públicas deben enfocarse en la eliminación de barreras que impiden el ejercicio de estas.

¿A qué nos referimos con libertades personales?

Principalmente se incluyen a: 1) libertades políticas, 2) servicios económicos, 3) oportunidades sociales, 4) garantías de transparencia y 5) seguridad protectora. Todo ello evaluado dentro de las diversas instituciones sociales de un país.

En relación a lo antes mencionado, vale decir que dichas libertades personales no son opuestas ni independientes. Por el contrario, existe un vínculo estrecho de complementariedad entre ellas, causando incluso que algunas generen o refuercen a otras.

¿Cuáles son algunas fuentes de opresión de las libertades personales?

Se identifican dos pilares básicos: la tiranía y la pobreza. Las cuales se pueden plasmar en: escases de oportunidades económicas, la intolerancia o el abuso del Estado, el mal funcionamiento de los servicios públicos, la hambruna, la desnutrición, falta de asistencia sanitaria, sistemas de saneamiento, agua potable, seguridad económica, seguridad social, desempleo, la desigualdad entre varones y mujeres, la falta de educación básica, etc.

¿Cómo se expanden las libertades personales?

  • Por medio de políticas públicas: El mismo que requiere de un rol activo de las autoridades, previo estudio de la situación real de una sociedad. Ello con el fin de velar por el ejercicio idóneo de los derechos fundamentales de cada persona.
  • Mediante el uso eficaz de las capacidades de participaciones: Aquí el protagonista es el ciudadano quien puede y debe ejercer sus derechos sociales con el fin de verse involucrado en la toma de decisiones públicas. Teniendo como efecto directo conseguir aquello que considere valioso.

Podemos concluir que medir el desarrollo por medio de las libertades no es un enfoque estrictamente económico. Sin embargo, brinda un análisis pormenorizado y global del progreso humano, tal como lo resalta Amartya Sen en una entrevista.  Enfoque que es más amplio que solo medir el crecimiento económico de un país.

Isabel Cajavilca
Estudiante de Derecho en la PUCP. Le fascina la estrecha relación entre la Economía y el Derecho como medio para entender y mejorar las política públicas.
37 Comments

Deja tu comentario

Loading Facebook Comments ...

37 Comments

  1. Like

    Febrero 26, 2019 at 3:17 pm

    Like!! I blog frequently and I really thank you for your content. The article has truly peaked my interest.

  2. ปั้มไลค์

    Febrero 28, 2019 at 3:20 pm

    I believe you have noted some very interesting details, thankyou for the post. 🙂

  3. Dwain

    Abril 19, 2019 at 10:30 pm

    Schwab Intelligent Portfolios invests in Schwab ETFs.

  4. bit.ly

    Abril 23, 2019 at 8:17 pm

    Hmm is anyone else encountering problems with the pictures on this
    blog loading? I’m trying to figure out if its a
    problem on my end or if it’s the blog. Any feed-back
    would be greatly appreciated.

  5. Otilia

    Abril 23, 2019 at 11:08 pm

    Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could add to my blog that automatically
    tweet my newest twitter updates. I’ve been looking for a plug-in like this for quite some time and
    was hoping maybe you would have some experience with something like this.
    Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog
    and I look forward to your new updates.

  6. Aleisha

    Abril 24, 2019 at 12:13 am

    Heya i am for the primary time here. I came across
    this board and I in finding It truly helpful & it helped me out much.
    I’m hoping to present something again and help others like you helped me.

  7. Sadye

    Abril 24, 2019 at 2:53 am

    I think this is among the most significant information for me.
    And i am glad reading your article. But want to remark on few general things,
    The site style is perfect, the articles is really great : D.

    Good job, cheers

  8. Rhea

    Abril 24, 2019 at 3:15 am

    Greetings! I know this is kinda off topic nevertheless
    I’d figured I’d ask. Would you be interested in exchanging links
    or maybe guest authoring a blog article or vice-versa?

    My site addresses a lot of the same topics as yours and
    I feel we could greatly benefit from each other. If you’re
    interested feel free to send me an email. I look forward to hearing from you!
    Awesome blog by the way!

  9. tinyurl.com

    Abril 24, 2019 at 3:21 am

    Hey! Someone in my Facebook group shared this site with us so I came to check it out.
    I’m definitely enjoying the information. I’m bookmarking and will be tweeting
    this to my followers! Great blog and brilliant style and design.

  10. tinyurl.com

    Abril 24, 2019 at 6:44 pm

    Hey there! Do you know if they make any plugins to
    help with SEO? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but
    I’m not seeing very good success. If you know of any please
    share. Cheers!

  11. http://tinyurl.com

    Abril 24, 2019 at 10:57 pm

    I’m no longer positive the place you’re getting
    your information, but great topic. I needs to spend some time studying more or working out more.
    Thank you for great info I used to be searching for this info for my mission.

  12. Kléber Leite

    Abril 25, 2019 at 6:58 am

    First off I want to say awesome blog! I had a quick question in which
    I’d like to ask if you don’t mind. I was curious to know how you
    center yourself and clear your thoughts prior to writing.

    I have had difficulty clearing my thoughts in getting my thoughts out.

    I truly do take pleasure in writing however it just seems like the first
    10 to 15 minutes are lost simply just trying to figure out how to
    begin. Any suggestions or hints? Thanks!

  13. http://tinyurl.com/yyz4ped6

    Abril 25, 2019 at 6:01 pm

    Useful info. Fortunate me I found your web site accidentally, and
    I’m surprised why this coincidence did not took place earlier!
    I bookmarked it.

  14. tinyurl.com

    Abril 25, 2019 at 11:38 pm

    I really like what you guys tend to be up too.
    This sort of clever work and reporting! Keep up the excellent works
    guys I’ve incorporated you guys to blogroll.

  15. tinyurl.com

    Abril 27, 2019 at 7:34 pm

    I visited various sites however the audio feature for audio songs current at this web page
    is truly marvelous.

  16. Bernadine

    Abril 27, 2019 at 9:48 pm

    I do consider all the concepts you have offered in your post.
    They’re really convincing and will definitely work. Nonetheless,
    the posts are too quick for beginners. May just
    you please prolong them a little from next time? Thanks
    for the post.

  17. Muoi

    Abril 28, 2019 at 10:36 am

    Hey I know this is off topic but I was wondering if you
    knew of any widgets I could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.
    I’ve been looking for a plug-in like this for quite some time and was
    hoping maybe you would have some experience with something like this.
    Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to your new
    updates.

  18. tinyurl.com

    Abril 28, 2019 at 3:36 pm

    This is my first time pay a visit at here and i am
    in fact impressed to read everthing at single place.

  19. tinyurl.com

    Mayo 5, 2019 at 5:42 pm

    Hi everybody, here every person is sharing such experience, so it’s nice to read this website, and I used to pay a quick visit this weblog everyday.

  20. http://tinyurl.com/

    Mayo 6, 2019 at 3:42 am

    Hello, this weekend is pleasant in favor of me, since this occasion i am
    reading this great informative article here at my residence.

  21. Matt

    Mayo 6, 2019 at 7:12 am

    My brother recommended I may like this web site. He was once totally right.
    This publish truly made my day. You can not consider simply how a lot
    time I had spent for this info! Thanks!

  22. tinyurl.com

    Mayo 6, 2019 at 12:02 pm

    Great blog here! Also your site loads up fast! What host are you using?
    Can I get your affiliate link to your host? I wish my web site loaded up as quickly as yours lol

  23. Mira

    Mayo 6, 2019 at 2:05 pm

    I was recommended this website by means of my cousin. I’m not certain whether or not this publish is written by way of him as no one else know
    such specified about my problem. You are incredible!
    Thanks!

  24. tinyurl.com

    Mayo 7, 2019 at 9:42 pm

    Very nice post. I just stumbled upon your weblog and wished to say
    that I’ve truly enjoyed surfing around your blog posts. In any case
    I’ll be subscribing to your feed and I hope you write again very
    soon!

  25. Jeramy

    Mayo 12, 2019 at 12:43 pm

    Now it’s time to choose your specific investments.

  26. http://tinyurl.com

    Mayo 14, 2019 at 3:03 pm

    Hiya! Quick question that’s completely off topic.
    Do you know how to make your site mobile friendly?

    My site looks weird when browsing from my iphone. I’m trying to find a template or plugin that might be able to resolve this issue.
    If you have any suggestions, please share. Cheers!

  27. Carmine

    Mayo 15, 2019 at 2:31 am

    Excellent way of explaining, and fastidious piece of writing to get information concerning my
    presentation topic, which i am going to present in college.

  28. Lukas

    Mayo 15, 2019 at 2:48 am

    Why people still use to read news papers when in this technological
    world the whole thing is accessible on web?

  29. tinyurl.com

    Mayo 15, 2019 at 7:03 pm

    Great site. Plenty of useful info here. I’m sending it to several buddies
    ans additionally sharing in delicious. And naturally,
    thanks for your effort!

  30. Mario de Oliveira

    Mayo 15, 2019 at 7:13 pm

    Thanks a lot for sharing this with all people you actually recognise
    what you are speaking approximately! Bookmarked. Please also consult with my website =).
    We will have a hyperlink alternate contract among us

  31. Klefer

    Mayo 16, 2019 at 3:13 am

    Link exchange is nothing else however it is simply placing the other person’s weblog link on your page at appropriate place and other person will also do similar in support of you.

  32. Bart

    Mayo 16, 2019 at 7:42 am

    Hello there, You have done a fantastic job.
    I’ll definitely digg it and personally recommend to my friends.
    I’m sure they will be benefited from this web site.

  33. Lynell

    Mayo 16, 2019 at 12:53 pm

    At this moment I am ready to do my breakfast, later than having my breakfast coming yet again to read additional news.

  34. tinyurl.com

    Mayo 16, 2019 at 2:37 pm

    A financial advisor is your planning associate.

  35. Christoper

    Mayo 18, 2019 at 8:10 am

    Please let me know if you’re looking for a author for your blog.

    You have some really great posts and I believe I would be a good asset.
    If you ever want to take some of the load off, I’d really like to write some material for your blog in exchange for a link back
    to mine. Please blast me an e-mail if interested. Kudos!

  36. Andre

    Mayo 18, 2019 at 9:15 am

    Whoa! This blog looks just like my old one!
    It’s on a completely different subject but it has pretty much the same page layout and design. Great choice of
    colors!

  37. http://tinyurl.com/yypbdx5q

    Mayo 18, 2019 at 1:40 pm

    Wonderful post but I was wanting to know if you could write a litte more
    on this topic? I’d be very grateful if you could elaborate a little bit further.
    Thanks!