BLOG EMPRESARIAL

¿Aprendizaje o Confort? ¡Tú decides!

La zona de confort es un estado mental, que no permite nuestro crecimiento personal , ni el aprendizaje de conductas, que nos hagan lograr un alto grado de satisfacción en la vida.

Aunque esta zona pueda parecer agradable, pues nos permite seguir siempre con el “piloto automático”. No es un lugar suficientemente estimulante y a la larga no salir de ella, puede hacer que nos sintamos vacíos y caigamos en la apatía o en comportamientos relacionadas con la depresión.

Pero, ¿por qué nos mantenemos a veces anclados ahí? ¿Por qué a veces hemos querido dar un paso al frente, ser valientes y comernos el mundo, pero no lo hemos hecho?

Porque salir de la zona de confort implica tomar decisiones difíciles. Significa hacer algo con lo que no nos sentimos cómodos, abandonar la rutina y vencer nuestros miedos, así como tener claridad de lo que queremos, para obtener resultados diferentes. Todo esto por supuesto causa miedo, ansiedad, dudas y temores, pero a pesar de todo debemos hacerlo!

Motivos por los que debemos salir de nuestra zona de confort:

  1. Nos hará más fuertes como personas

Sentir inseguridad y miedo es natural e incluso nos advierte, que no será fácil el camino, pero si aceptamos nuestros temores y adoptamos una mentalidad positiva, todo será más fácil.

Todo aprendizaje cuesta, y cuando pasa el tiempo nos damos cuenta, que a mayor dificultad superada, mayor aprendizaje, y es ahí donde empieza el desarrollo personal y por lo tanto nuestro fortalecimiento.

  1. Nos hará más creativos

Salir de la zona de confort estimula la creatividad al conocer nuevas posibilidades y romper con lo que es rutinario. Un estudio publicado en Applied Cognitive Psychology (2012) , demostró que los estudiantes que pasaron un semestre fuera de su país tuvieron puntuaciones más altas en dos pruebas de creatividad, que aquellos que no habían estudiado fuera.

Esto porque quienes viven fuera suelen asumir riesgos, se desafían a sí mismos o prueban cosas nuevas constantemente.

  1. Nos permitirá ganar autoconfianza

Ya que podrás validar tu percepción sobre si eres capaz de alcanzar tus metas o no; verte lograr cosas nuevas aumentará tu automotivación y confianza.

Descubrirás además nuevas habilidades, que te harán pensar más positivamente ante tus aspiraciones y probabilidades de éxito, disminuyendo el estrés y ansiedad, y predisponiéndote  a una adecuada planificación y anticipación de buenos resultados.

  1. Nos ayudará a seguir con nuestro desarrollo personal

De jóvenes somos más arriesgados, pero con el tiempo tememos más al fracaso, y solemos llegar a la “parálisis por análisis”. No obstante no debemos olvidar , que sin dificultad ni obstáculos , no hay crecimiento, por lo tanto debemos explorar y experimentar y así lograr un mayor bienestar. Si queremos seguir creciendo, debemos superar el miedo al fracaso.

  1. Conoceremos gente nueva y viviremos nuevas experiencias

Esto nos permitirá tener una vida más placentera y tener nuevas personas en nuestro círculo de vida, más diversidad.

  1. Los nuevos retos pueden hacernos envejecer mejor

Un estudio llevado a cabo en 2013 encontró, que aprender nuevas habilidades mientras se mantiene una red social fuerte nos ayuda a conservar una buena agudeza mental a medida que envejecemos.

(Denise Park, investigadora de la Universidad de Texas en E.E.U.U.)

No obstante, todo esto suena muy fácil decirlo , pero  complicado al hacerlo, más no imposible…, y aunque la mayoría piensa que se trata de grandes cambios, más bien se requiere de ideas prácticas, sencillas, pero arriesgadas que, poco a poco, irán sacándonos de nuestra rutina. Aquí algunos tips:

  1. Desafíate y rinde al máximo

Debemos atrevernos a hacer cosas nuevas y retadoras, un poco de ansiedad  puede ser positivo para mejorar nuestro rendimiento y crecimiento profesional. Por tanto, ante situaciones de ansiedad , sintamos el estímulo de seguir y transformémosla en “emoción”.

  1. Piensa en tu estilo de hacer las cosas… y actúa en el sentido opuesto

Experimenta  bailes diferentes, involúcrate en proyectos que te fuercen a experimentar contextos desafiantes. Si te propones gestionar estos cambios (no excesivamente extremos), te volverás más flexible y asumirás mejor la variabilidad y los cambios.

  1. Busca cambios materiales en las cosas que te rodean

Anímate a cambiar tu manera de vestir o la decoración de tu casa, viaja todo lo que puedas o incluso evalúa vivir en otro lugar, aunque sea durante un tiempo.

  1. Anticipa todas las excusas que te vas a poner

Al fijarnos metas que resultan incómodas dentro de nuestra zona de confort, inconscientemente buscamos excusas para no hacerlo. Racionalicemos y aceptemos la necesidad de cambiar.

  1. Exponte más a conocer gente nueva

No hace falta que el diálogo sea perfecto, ni que las personas se lleven la mejor imagen de ti. Actuando con naturalidad todo fluirá como se debe.

  1. Haz que tus amigos y familia cooperen

Involucra a personas cercanas a ti, seguro te ayudarán o apoyarán y esto será un refuerzo positivo.

  1. Dale una oportunidad a tu parte espiritual

Hoy en día la meditación y el Mindfullness por ejemplo, pueden mejorar nuestro estado de ánimo notablemente y nos liberan de muchas creencias, que nos anclan a nuestra zona de confort. Desarrollar un “yo espiritual” es una de las maneras más prácticas de conseguir un bienestar emocional capaz de acabar con la rutina.

Pero… hasta cuándo debemos continuar pensando en salir de la zona de confort? Esta difícil pregunta tiene a mi juicio una gran respuesta…

¡El éxito es un camino, no un punto de llegada!

Milagros Zegarra Lei
Ingeniero Industrial de la Universidad de Lima, con un MBA de la Universidad del Pacífico y especializaciones de RRHH en Kellogg School of Management, Ross School of Business (University of Michigan) e INCAE. Amplia experiencia en Marketing y Recursos Humanos en diferentes transnacionales, ponente y docente de RRHH. Jurado Calificador de ABE. Actualmente se desempeña como Directora Regional de RRHH para Sudamérica en Herbalife.
49 Comments

Deja tu comentario

Loading Facebook Comments ...

49 Comments

  1. Like

    Septiembre 3, 2018 at 6:14 am

    Like!! I blog frequently and I really thank you for your content. The article has truly peaked my interest.

  2. เพิ่มยอดไลค์

    Septiembre 4, 2018 at 6:14 am

    It is in reality a great and useful piece of info. Thanks for sharing. 🙂

  3. reputable acting schools nyc

    Octubre 17, 2018 at 9:43 am

    6. New York Academy for Acting and Film.

  4. Rafaela

    Octubre 22, 2018 at 9:31 am

    This is what Method Actors name ‘sense memory’.

  5. investor advice uk

    Noviembre 23, 2018 at 2:05 am

    Certified Monetary Planner Board of Standards Inc.

  6. Elmer

    Noviembre 23, 2018 at 2:59 am

    Investor researches stocks, bonds, and many others.

  7. financial advisor salary bank of america

    Noviembre 26, 2018 at 9:44 pm

    Investor researches shares, bonds, and so on.

  8. Paulina

    Noviembre 26, 2018 at 10:15 pm

    Investor researches shares, bonds, and so on.

  9. Benjamin

    Diciembre 2, 2018 at 11:07 am

    With investing, your capital is at risk.

  10. whitepages

    Diciembre 7, 2018 at 5:47 am

    Since the admin of this website is working, no hesitation very soon it will be famous,
    due to its quality contents.

  11. brazil flag coloring page

    Diciembre 15, 2018 at 6:10 pm

    After I originally commented I seem to have clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and now each time
    a comment is added I recieve four emails with the same comment.
    Perhaps there is a way you are able to remove me from that service?

    Appreciate it!

  12. brazilian wax tips

    Diciembre 15, 2018 at 7:01 pm

    Awesome post.

  13. Christie

    Diciembre 15, 2018 at 11:57 pm

    of course like your web-site however you have to take a look at the spelling on quite a few of your posts.
    Several of them are rife with spelling issues and I in finding it very troublesome
    to tell the reality then again I will surely come again again.

  14. Arianne

    Diciembre 16, 2018 at 9:54 am

    Incredible story there. What occurred after? Good luck!

  15. http://เกาะเต่า.net/

    Diciembre 17, 2018 at 2:17 am

    Appreciate this post. Will try it out.

  16. tokarevka-adm.ru

    Diciembre 17, 2018 at 4:44 am

    Great blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere?
    A design like yours with a few simple adjustements would really
    make my blog stand out. Please let me know where you got your theme.
    Thank you

  17. gamesjp.com

    Diciembre 18, 2018 at 10:41 am

    This blog was… how do I say it? Relevant!!
    Finally I have found something which helped me. Thanks a lot!

  18. brazil flag coloring page

    Diciembre 18, 2018 at 12:03 pm

    Hi there, I desire to subscribe for this webpage to obtain hottest updates, therefore where can i do it please help out.

  19. brazilian wax meme

    Diciembre 23, 2018 at 1:54 am

    I believe this is one of the such a lot important info
    for me. And i’m glad studying your article. But should remark
    on some common issues, The site taste is wonderful, the
    articles is in reality excellent : D. Good job, cheers

  20. invisible fence installation near me

    Diciembre 23, 2018 at 12:19 pm

    6′ wooden fences run about 1$18.00 a foot.

  21. cheap fence installation near me

    Diciembre 24, 2018 at 11:58 pm

    The common constructing permit prices about $800.

  22. privacy fence installation near me

    Diciembre 25, 2018 at 6:31 am

    6′ wooden fences run about 1$18.00 a foot.

  23. Kristan

    Diciembre 25, 2018 at 7:42 am

    Having read this I believed it was rather informative.
    I appreciate you spending some time and effort to put this content together.
    I once again find myself personally spending a significant amount of time both reading and commenting.

    But so what, it was still worth it!

  24. fence installation cost in nj

    Diciembre 25, 2018 at 6:20 pm

    The common constructing permit prices about $800.

  25. brazilian steakhouse dc

    Enero 1, 2019 at 1:06 pm

    What’s up every one, here every one is sharing these kinds of knowledge, so
    it’s nice to read this website, and I used to go to see this blog everyday.

  26. brazil flag meaning

    Enero 1, 2019 at 4:57 pm

    I think this is among the most significant info for me.
    And i’m glad reading your article. But want to remark on few general things, The website style is perfect,
    the articles is really nice : D. Good job, cheers

  27. brazilian wax near me

    Enero 1, 2019 at 11:51 pm

    Awesome article.

  28. brazilian steakhouse des moines

    Enero 3, 2019 at 11:55 pm

    Peculiar article, exactly what I needed.

  29. brazilian wax meme

    Enero 5, 2019 at 1:48 am

    Heya i’m for the first time here. I came across this board and I find
    It really useful & it helped me out a lot. I hope to give something back and aid others like you aided
    me.

  30. Umanizzare

    Enero 8, 2019 at 7:02 am

    This design is steller! You most certainly know how to keep a reader entertained.
    Between your wit and your videos, I was almost moved to
    start my own blog (well, almost…HaHa!) Excellent job.
    I really loved what you had to say, and more than that, how you
    presented it. Too cool!

  31. Matt

    Enero 12, 2019 at 4:41 pm

    That is really attention-grabbing, You are an excessively skilled blogger. I’ve joined your feed and sit up for in quest of more of your excellent post. Additionally, I’ve shared your web site in my social networks|

  32. Medium page

    Enero 12, 2019 at 6:23 pm

    I have been surfing online more than 3 hours today, yet I never found any interesting article like yours. It’s pretty worth enough for me. In my view, if all website owners and bloggers made good content as you did, the internet will be much more useful than ever before.|

  33. Medium

    Enero 12, 2019 at 8:06 pm

    Its like you learn my thoughts! You appear to know so much approximately this, like you wrote the guide in it or something. I feel that you can do with some % to pressure the message home a little bit, but instead of that, that is magnificent blog. A fantastic read. I will certainly be back.|

  34. Medium

    Enero 12, 2019 at 9:53 pm

    Do you mind if I quote a few of your articles as long as I provide credit and sources back to your weblog? My blog site is in the very same area of interest as yours and my users would certainly benefit from some of the information you present here. Please let me know if this okay with you. Appreciate it!|

  35. Medium

    Enero 12, 2019 at 11:34 pm

    Thank you, I’ve recently been searching for information about this subject for a while and yours is the greatest I have found out till now. However, what concerning the conclusion? Are you certain in regards to the source?|

  36. Medium

    Enero 13, 2019 at 1:21 am

    I am regular reader, how are you everybody? This post posted at this site is really pleasant.|

  37. Medium

    Enero 13, 2019 at 6:31 am

    I blog often and I genuinely appreciate your content. The article has truly peaked my interest. I am going to take a note of your site and keep checking for new information about once a week. I subscribed to your Feed as well.|

  38. Hi

    Enero 13, 2019 at 10:11 am

    Thanks for some other informative web site. The place else may I get that type of information written in such a perfect means? I’ve a venture that I am simply now working on, and I’ve been at the glance out for such info.|

  39. Hey

    Enero 13, 2019 at 11:55 am

    Good response in return of this matter with firm arguments and explaining everything concerning that.|

  40. Medium page

    Enero 13, 2019 at 1:36 pm

    Hello there, just became aware of your blog through Google, and found that it’s really informative. I’m gonna watch out for brussels. I’ll appreciate if you continue this in future. A lot of people will be benefited from your writing. Cheers!|

  41. Hey

    Enero 13, 2019 at 3:18 pm

    Good day! I could have sworn I’ve been to this blog before but after browsing through some of the post I realized it’s new to me. Nonetheless, I’m definitely happy I found it and I’ll be book-marking and checking back frequently!|

  42. Matt Linklater

    Enero 13, 2019 at 4:58 pm

    Having read this I thought it was really enlightening. I appreciate you taking the time and effort to put this information together. I once again find myself spending a lot of time both reading and posting comments. But so what, it was still worthwhile!|

  43. Medium page

    Enero 14, 2019 at 4:55 am

    Hello there, just turned into alert to your blog through Google, and located that it’s truly informative. I’m going to watch out for brussels. I’ll be grateful if you happen to proceed this in future. A lot of folks shall be benefited from your writing. Cheers!|

  44. Page

    Enero 14, 2019 at 7:05 am

    Hi there, everything is going fine here and ofcourse every one is sharing data, that’s truly excellent, keep up writing.|

  45. Efren

    Enero 15, 2019 at 1:29 am

    This design is spectacular! You most certainly know how to keep a reader amused.
    Between your wit and your videos, I was almost moved to
    start my own blog (well, almost…HaHa!) Wonderful job.
    I really enjoyed what you had to say, and more than that, how you presented it.

    Too cool!

  46. brazil flag icon

    Enero 15, 2019 at 2:24 am

    Howdy! I simply would like to give you a big thumbs up for the excellent
    info you have got right here on this post. I am returning to your website for more soon.

  47. brazil flag coloring page

    Enero 15, 2019 at 8:28 am

    Hello There. I discovered your blog the use of msn. That is a very well written article.
    I’ll be sure to bookmark it and come back to learn extra
    of your helpful information. Thank you for the post.
    I’ll definitely return.

  48. brazilian wax cost

    Enero 15, 2019 at 2:03 pm

    When someone writes an paragraph he/she keeps the plan of a user in his/her mind that
    how a user can know it. So that’s why this paragraph is outstdanding.

    Thanks!

  49. Awesome blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere? A design like yours with a few simple adjustements would really make my blog shine. Please let me know where you got your theme. Bless you|