ECONOMÍA

Análisis: Barreras burocráticas municipales – Caso La Victoria

Las municipalidades distritales tienen las facultades para regular la realización de actividades económicas dentro de su competencia material y territorial. Ello se realiza a través de la emisión de normas contenidas en sus Ordenanzas Municipales. Las mismas que deben ser compatibles con lo prescrito en la Constitución, la Ley Orgánica de Municipalidades, las leyes de simplificación administrativa y las políticas públicas del Estado. Una norma municipal que contravenga o exceda sus disposiciones será considerada como una barrera burocrática ilegal o irrazonable.

¿Qué es una barrera burocrática?

Según el numeral 3 del artículo 3, del DL. 1256 (Decreto Legislativo que aprueba la Ley de Prevención y Eliminación de Barreras Burocráticas) es una exigencia, prohibición y/o cobro que imponga cualquier entidad. Con el fin de condicionar o restringir el acceso y/o permanencia de los agentes económicos en el mercado. 

¿Todas las barreras burocráticas deben eliminarse?

El rol de las municipalidades distritales es intervenir regulando ciertos aspectos de la actividad económica. Adecuando así los intereses particulares a la realización del bien común. Sin embargo, muchas veces se realiza un uso indiscriminado de estas facultades normativas, llegando a cometer abuso del Derecho. Son estas normas ilegales o irrazonables las que deben ser eliminadas, mas no la intervención municipal justificada.

¿Cuál es el órgano resolutivo en materia de Eliminación de Barreras Burocráticas?

El INDECOPI, mediante su Comisión de Eliminación de Barreras Burocráticas y las Comisiones de las Oficinas Regionales. Las cuales determinan, de oficio o de parte, si una norma específica es ilegal o irrazonable. Sus resoluciones permiten la inaplicación de dicha norma para el caso en concreto, mas no la derogación de esta, pues carecen de competencia jurisdiccional.

¿Cómo identificamos una norma ilegal o irrazonable?

En primer lugar, es ilegal cuando contravienen expresamente normas prescritas en la Constitución, la Ley Orgánica de Municipalidades, normas de simplificación administrativa o políticas públicas del Estado. En segundo lugar, existen indicios de falta de razonabilidad cuando se trate de:

1) Medidas arbitrarias. –Normas que no persiguen un interés legítimo y/o no cuentan con una justificación idónea.

2) Medidas desproporcionadas. – Normas que intervienen excesiva y desproporcionadamente frente a la salvaguarda del fin legítimo. Existiendo a la vez medidas alternas que alcanzan el mismo fin, pero con menos intervención.

Caso La Victoria

Analicemos el caso del emporio comercial de Gamarra para determinar si nos encontramos frente a un caso de barreras burocráticas ilegales o irrazonables.

La Municipalidad de La Victoria ordenó el cierre de tres días en dicha zona, a través de la Ordenanza 035-MDLV.  Medida que pretende la recuperación de espacios públicos y la eliminación del comercio informal y ambulatorio. Ello en respuesta al caos excesivo en dicha zona, el cual ponía en riesgo la seguridad de los comerciantes y los consumidores ante cualquier desastre.

¿Es esta medida ilegal o irrazonable?

Nos referimos, específicamente, a la norma que prohíbe el comercio ambulatorio. Si bien restringe la actividad económica para un grupo determinado, debemos decir que se trata de una medida legal y razonable, por las siguientes razones.

Primero, respecto a la legalidad, la emisión de dicha Ordenanza se encuentra dentro de las facultades asignadas al Consejo Distrital de La Victoria. Además, ha sido emitida en armonía con las normas pertinentes ya mencionadas.

Segundo, respecto a la razonabilidad, dicha norma cuenta con un fin legítimo expreso en la Ordenanza. El cual se refiere a la seguridad pública y a la recuperación de espacios públicos, como pistas y veredas que permitan el libre tránsito. Asimismo, tal norma es una medida altamente intervencionista, pues elimina todo tipo de comercio informal y ambulatorio.  Pero que tiene justificación frente al gran caos que se vivía durante años en Gamarra. Habiéndose emitido, en anteriores gestiones, normas menos radicales que no tuvieron éxito alguno.

Del análisis previo, se concluye que, en este caso, la norma emitida por el Consejo Municipal de La Victoria no constituye una barrera burocrática ilegal o irrazonable. Sin embargo, es necesario seguir vigilantes a la emisión de normas estatales que sí podrían configurarse como tal.

Isabel Cajavilca
Estudiante de Derecho en la PUCP. Le fascina la estrecha relación entre la Economía y el Derecho como medio para entender y mejorar las política públicas.
67 Comments

Deja tu comentario

Loading Facebook Comments ...

67 Comments

  1. Like

    Marzo 12, 2019 at 4:19 pm

    Like!! I blog quite often and I genuinely thank you for your information. The article has truly peaked my interest.

  2. ปั้มไลค์

    Marzo 14, 2019 at 4:22 pm

    You have observed very interesting details! ps decent internet site. 🙂

  3. Bichara Previc

    Abril 18, 2019 at 9:11 am

    A financial advisor is your planning partner.

  4. Rich

    Abril 23, 2019 at 10:24 am

    I relish, lead to I discovered exactly what I was
    having a look for. You’ve ended my four day lengthy hunt!
    God Bless you man. Have a great day. Bye

  5. tinyurl.com

    Abril 23, 2019 at 12:45 pm

    Nice replies in return of this issue with solid arguments and telling all regarding
    that.

  6. tinyurl.com

    Abril 23, 2019 at 12:52 pm

    Greate article. Keep writing such kind of information on your site.
    Im really impressed by your site.
    Hi there, You have done an excellent job. I’ll certainly digg it and personally recommend to my friends.
    I am confident they will be benefited from
    this website.

  7. Earnest

    Abril 24, 2019 at 12:50 am

    After checking out a handful of the blog articles on your site,
    I seriously like your way of writing a blog. I added it to my bookmark site list and
    will be checking back in the near future. Take a look at my website too and tell me what you think.

  8. Christen

    Abril 24, 2019 at 6:44 pm

    Link exchange is nothing else except it is simply placing the other
    person’s blog link on your page at suitable place and other person will also
    do same in favor of you.

  9. Umanizzare

    Abril 25, 2019 at 3:36 pm

    I do consider all of the ideas you’ve offered for your
    post. They’re very convincing and can definitely work.
    Still, the posts are very brief for beginners. May just you please extend them a little from
    subsequent time? Thanks for the post.

  10. Orville

    Abril 25, 2019 at 8:51 pm

    Hi there, just wanted to tell you, I liked this article.
    It was inspiring. Keep on posting!

  11. Brock

    Abril 26, 2019 at 11:05 am

    Thanks for any other great article. Where else
    may anyone get that kind of information in such a perfect means of
    writing? I’ve a presentation subsequent week, and I’m on the search
    for such info.

  12. http://tinyurl.com/yxoofexk

    Abril 26, 2019 at 5:56 pm

    Outstanding story there. What occurred after?
    Thanks!

  13. http://tinyurl.com/y6gc92aq

    Abril 26, 2019 at 9:27 pm

    I do not even understand how I stopped up right here, but I thought this
    publish was great. I do not recognize who you’re but certainly you’re going to a well-known blogger should you are
    not already. Cheers!

  14. tinyurl.com

    Abril 27, 2019 at 12:18 pm

    Everyone loves it when folks come together and share ideas.
    Great site, continue the good work!

  15. tinyurl.com

    Abril 28, 2019 at 3:12 pm

    Hello, i read your blog occasionally and i own a similar
    one and i was just curious if you get a lot of spam comments?
    If so how do you protect against it, any plugin or anything you can recommend?
    I get so much lately it’s driving me crazy
    so any help is very much appreciated.

  16. Mauro Pereira Martins cunhado

    Abril 28, 2019 at 4:53 pm

    I read this piece of writing completely regarding the resemblance of most recent and preceding technologies, it’s amazing article.

  17. http://tinyurl.com/yb9zkllt

    Abril 28, 2019 at 11:13 pm

    Attractive section of content. I simply stumbled upon your website and
    in accession capital to claim that I get actually loved
    account your blog posts. Any way I’ll be subscribing to your feeds and even I success
    you access constantly quickly.

  18. Freddie

    Abril 28, 2019 at 11:21 pm

    It’s an awesome paragraph designed for all the
    online users; they will get advantage from it I am sure.

  19. Daniel Dantas

    Abril 29, 2019 at 10:19 am

    Thanks for ones marvelous posting! I seriously enjoyed reading it,
    you may be a great author.I will ensure that I bookmark your blog and may come
    back down the road. I want to encourage one to continue your great writing, have a nice morning!

  20. Bichara Previc

    Abril 29, 2019 at 12:04 pm

    I always emailed this webpage post page to all my associates, for the reason that if like to read it after that my contacts will too.

  21. Earnestine

    Abril 29, 2019 at 12:39 pm

    Incredible! This blog looks exactly like my old
    one! It’s on a totally different subject but it has pretty much
    the same layout and design. Wonderful choice of colors!

  22. Hunter

    Mayo 12, 2019 at 6:22 am

    And that is an investment threat price taking.

  23. http://tinyurl.com/y35fkk3f

    Mayo 14, 2019 at 4:17 pm

    Hi there! Do you know if they make any plugins to safeguard against hackers?

    I’m kinda paranoid about losing everything I’ve worked hard on. Any suggestions?

  24. Ingrid

    Mayo 15, 2019 at 8:03 am

    Great site you have got here.. It’s hard to find high quality writing like yours these days.

    I really appreciate people like you! Take care!!

  25. Nichole

    Mayo 15, 2019 at 1:51 pm

    I got this web site from my friend who shared with me
    about this site and at the moment this time I am browsing this web page and
    reading very informative articles at this time.

  26. Shelby

    Mayo 15, 2019 at 3:05 pm

    Undeniably believe that which you said. Your favorite reason seemed to be on the web the simplest thing to be aware of.
    I say to you, I certainly get annoyed while people consider worries that they just do not know about.
    You managed to hit the nail upon the top and defined out
    the whole thing without having side-effects , people can take a signal.
    Will probably be back to get more. Thanks

  27. Adrianna

    Mayo 16, 2019 at 2:42 am

    Good day! I know this is kinda off topic but I was wondering which blog platform are you using for this site?
    I’m getting sick and tired of WordPress because I’ve had problems with hackers and I’m looking at
    alternatives for another platform. I would be
    great if you could point me in the direction of a good platform.

  28. tinyurl.com

    Mayo 16, 2019 at 6:47 am

    Good day very nice website!! Guy .. Excellent .. Wonderful ..

    I will bookmark your blog and take the feeds
    also? I am happy to seek out numerous useful info right here within the submit, we want develop more techniques in this regard, thanks for sharing.
    . . . . .

  29. http://tinyurl.com/yyesbwyz

    Mayo 16, 2019 at 11:49 am

    It’s a pity you don’t have a donate button! I’d without a doubt donate to this brilliant
    blog! I guess for now i’ll settle for book-marking and adding your RSS feed to my Google account.
    I look forward to fresh updates and will share this website with my Facebook group.

    Chat soon!

  30. Abigail

    Mayo 25, 2019 at 2:55 am

    Awesome things here. I am very glad to peer your post.
    Thank you a lot and I am taking a look forward to touch you.
    Will you kindly drop me a e-mail?

  31. Sally

    Mayo 26, 2019 at 4:46 am

    Financial advisors enterprise is people business.

  32. Norberto

    Mayo 27, 2019 at 11:33 pm

    Think about investments that supply speedy annuities.

  33. tinyurl.com

    Mayo 28, 2019 at 2:18 am

    Monetary advisors enterprise is individuals business.

  34. Grupo Coral

    Mayo 29, 2019 at 6:53 am

    Thanks for sharing your thoughts about ig. Regards

  35. http://sr23.ru/w4Uv

    Mayo 29, 2019 at 11:47 am

    Buyers do pay direct and oblique costs.

  36. hamilton dias de souza

    Mayo 30, 2019 at 2:03 pm

    Incredible quest there. What happened after? Thanks!

  37. Mario de Oliveira

    Junio 1, 2019 at 3:36 pm

    I am truly thankful to the owner of this web site who has shared this fantastic paragraph at here.

  38. tinyurl.com

    Junio 2, 2019 at 1:02 am

    Financial advisors business is individuals enterprise.

  39. Daniel Dantas

    Junio 2, 2019 at 9:27 am

    What’s up everyone, it’s my first pay a quick visit at this web page, and post
    is really fruitful designed for me, keep up posting these
    content.

  40. Mario de Oliveira

    Junio 2, 2019 at 6:08 pm

    It’s perfect time to make a few plans for the future and it’s time to be happy.
    I’ve read this publish and if I may just I wish to suggest you some attention-grabbing things or
    suggestions. Perhaps you could write subsequent articles relating to this article.
    I wish to learn more issues approximately it!

  41. Daniel Dantas

    Junio 2, 2019 at 11:34 pm

    It’s an remarkable post designed for all the
    online people; they will obtain advantage from it I am sure.

  42. Juiz Mauro Pereira

    Junio 3, 2019 at 3:54 am

    Thanks for finally talking about >Barrera Burocratica – Caso Municipalidad de La
    Victoria <Liked it!

  43. Lélio Vieira Carneiro Júnior

    Junio 3, 2019 at 5:59 am

    magnificent points altogether, you just won a new reader.
    What would you recommend about your publish that
    you just made some days ago? Any sure?

  44. 2url.de

    Junio 3, 2019 at 5:54 pm

    Consider investments that offer speedy annuities.

  45. Renato Franchi

    Junio 4, 2019 at 3:01 am

    Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to
    make your point. You definitely know what youre talking about,
    why waste your intelligence on just posting videos to your blog when you could be giving
    us something enlightening to read?

  46. tinyurl.com

    Junio 4, 2019 at 8:40 pm

    Think about investments that provide quick annuities.

  47. Kléber Leite

    Junio 5, 2019 at 10:06 am

    Keep on working, great job!

  48. Luiz Gastão Bittencourt da Silva

    Junio 9, 2019 at 3:54 pm

    Howdy very nice web site!! Man .. Excellent
    .. Wonderful .. I will bookmark your blog and take the feeds additionally?
    I’m glad to find a lot of helpful information right here in the post, we need
    develop more strategies in this regard, thanks for sharing.
    . . . . .

  49. http://tinyurl.com

    Junio 10, 2019 at 6:15 am

    All kinds of investments include certain dangers.

  50. Leandro Martins de Almeida

    Junio 11, 2019 at 4:05 pm

    What’s up to all, the contents existing at this website are genuinely awesome for people knowledge, well,
    keep up the nice work fellows.

  51. Umanizzare

    Junio 11, 2019 at 7:51 pm

    When some one searches for his necessary thing,
    so he/she needs to be available that in detail, therefore that thing is maintained over here.

  52. Kléber Leite

    Junio 11, 2019 at 8:44 pm

    Amazing! Its actually amazing paragraph, I have got much clear idea about from this post.

  53. Daniel Vesely

    Junio 12, 2019 at 2:59 pm

    Hurrah! After all I got a blog from where I be able to really take helpful information concerning my study and knowledge.

  54. Kieran

    Junio 12, 2019 at 7:21 pm

    That is true for funding advice as effectively.

  55. tinyurl.com

    Junio 12, 2019 at 9:24 pm

    Monetary advisors business is people enterprise.

  56. Cristina Boner

    Junio 13, 2019 at 7:02 pm

    Very shortly this site will be famous among all
    blogging visitors, due to it’s good articles

  57. Kléber Leite

    Junio 13, 2019 at 8:01 pm

    You have made some decent points there. I looked
    on the web for more information about the issue and found most people will
    go along with your views on this web site.

  58. Juiz Mauro Pereira

    Junio 13, 2019 at 8:08 pm

    It’s impressive that you are getting thoughts from this paragraph as well
    as from our argument made here.

  59. Desembargador Mauro Pereira

    Junio 14, 2019 at 8:30 am

    Attractive portion of content. I just stumbled upon your weblog and in accession capital to claim that I get in fact
    loved account your blog posts. Any way I will be subscribing for your augment
    and even I fulfillment you get entry to persistently
    fast.

  60. Kléber Leite

    Junio 14, 2019 at 10:09 am

    Superb, what a blog it is! This website provides useful data to us, keep it up.

  61. Lou

    Junio 17, 2019 at 3:44 am

    Thanks in your interest in Funding Advice.

  62. Jayme

    Junio 18, 2019 at 9:08 pm

    This is true for investment recommendation as effectively.

  63. Terence

    Junio 19, 2019 at 12:53 pm

    Now it is time to choose your particular investments.

  64. Nila

    Junio 21, 2019 at 1:43 am

    Traders do pay direct and oblique costs.

  65. http://tinyurl.com/y2t3rsqm

    Junio 21, 2019 at 8:27 am

    Now it is time to pick your specific investments.

  66. tinyurl.com

    Junio 21, 2019 at 1:09 pm

    Financial advisors business is individuals business.

  67. Breanna

    Junio 21, 2019 at 5:14 pm

    Thanks to your interest in Investment Advice.