ECONOMÍA

Opinión: La necesidad de un buen Gobierno Corporativo

imagen

El Gobierno Corporativo es definido, según la OECD, como el conjunto de relaciones que hay entre la administración de la empresa, la junta general, los accionistas y otras partes interesadas. Este provee una estructura en la que se trazan los objetivos de la empresa. También, se establecen los medios para alcanzar dichos objetivos y la manera en cómo se desarrollará el monitoreo del desempeño de la parte gerencial de la empresa.

Impactos del Gobierno Corporativo

Como se señala a nivel internacional, las políticas de gobierno corporativo tienen grandes impactos en la formación y asignación de capital, y en la confianza del inversionista. Por ejemplo, la calidad de gobierno corporativo incidirá en el costo que enfrentan las corporaciones en acceder a capital para fines de inversión en el largo plazo. De igual manera, hay un impacto en la confianza de las partes involucradas que proveen capital, sea de manera directa o indirecta, para la creación de valor económico.

Realidad peruana

En 2002, en Perú, la Superintendencia de Mercado de Valores (SMV), con el objetivo de seguir los estándares internacionales en materia de gobierno corporativo, publicó el “Código de Buen Gobierno Corporativo para las Sociedades Peruanas” (CBGC). En 2013, el documento fue actualizado acorde a los nuevos lineamientos e innovaciones para aplicarlos al mercado de valores peruano y que las sociedades adapten su estructura de gobierno corporativo a aquél. Así, el documento referido se presenta como una guía principal para brindar un marco de sostenibilidad y solidez a la cultura corporativa de las empresas peruanas.

Actualmente, el índice de buen Gobierno Corporativo de la Bolsa de Valores de Lima se compone de solo 10 empresas. Esto sugiere que gran parte de las más de 200 que emiten valores en la BVL no se animan a pertenecer al grupo de empresas que cumplen el Código debido a la incertidumbre de que sus acciones no seas sostenibles en el tiempo y tengan problemas posteriores que obliguen a replantear de nuevo el esquema de gobierno corporativo, pudiendo desestabilizar el desempeño de la empresa.

La situación anterior nos da a entender que muchas empresas peruanas no poseen una estructura que garantice condiciones mínimas bajo las cuales pueda cimentarse un gobierno corporativo con los estándares requeridos por las normas y entes internacionales. Por ello, aquellas deben realizar un análisis tanto de sus fortalezas y debilidades. De acuerdo a ello, mejorar sus lineamientos en lo que se refiere a equidad corporativa, transparencia y cumplimiento responsable.

¿Qué sucede ante la falta de buenas prácticas de Gobierno Corporativo?

Se desincentiva a los stakeholders al limitar futuras oportunidades de negocios. Asimismo, impide el desarrollo de sinergias beneficiosas con otras compañías ya que no se cuenta con un órgano adecuado de representación de la empresa. Por esta razón, a partir de agosto de 2018, se está incentivando a que más empresas formen parte del CBGC a través de la reducción de las comisiones de negociación de las acciones a fin de que formen parte del Índice de Buen Gobierno Corporativo (IBGC). Por ello, la incorporación de buenas prácticas de gobierno corporativo en la cultura empresarial debería ser tomada como un paso esencial en la consolidación del sistema financiero peruano y no solo como un estándar que funciona en los ámbitos financieros de primer mundo.

Jorge Condeña
Futuro economista convencido que el bienestar social da una mayor utilidad que el bienestar personal. Me agrada investigar y escribir sobre los temas que conciernen al desarrollo del Perú.
40 Comments

Deja tu comentario

Loading Facebook Comments ...

40 Comments

  1. Like

    Marzo 30, 2019 at 3:21 am

    Like!! Really appreciate you sharing this blog post.Really thank you! Keep writing.

  2. เพิ่มไลค์เพจ

    Marzo 31, 2019 at 3:22 am

    Likely I am likely to save your blog post. 🙂

  3. resharper crack

    Mayo 15, 2019 at 2:17 pm

    Me like, will read more. Thanks!

  4. fortnite aimbot download

    Mayo 16, 2019 at 5:46 am

    Great stuff to Read, glad that yandex brought me here, Keep Up nice job

  5. sims 4 seasons free code

    Mayo 27, 2019 at 12:34 am

    Intresting, will come back here more often.

  6. strucid hacks

    Mayo 28, 2019 at 3:19 am

    Great read to see, glad that duckduck took me here, Keep Up awsome job

  7. expressvpn key

    Mayo 28, 2019 at 12:19 pm

    stays on topic and states valid points. Thank you.

  8. aimbot free download fortnite

    Mayo 29, 2019 at 5:40 am

    Enjoyed examining this, very good stuff, thanks .

  9. fortnite aimbot download

    Mayo 31, 2019 at 8:37 am

    I simply must tell you that you have an excellent and unique web that I kinda enjoyed reading.

  10. mpl pro

    Junio 1, 2019 at 11:13 am

    Good, this is what I was browsing for in yahoo

  11. hacks counter blox script

    Junio 1, 2019 at 11:26 pm

    very interesting post, i actually like this web site, carry on it

  12. how to crack fortnite accounts

    Junio 3, 2019 at 3:15 am

    I like this website its a master peace ! Glad I found this on google .

  13. protosmasher download

    Junio 18, 2019 at 2:34 pm

    I just like the helpful info you provide to your articles. I’ll bookmark your weblog and take a look at once more here regularly. I’m relatively sure I’ll learn many new stuff right right here! Good luck for the following!

  14. vn hax

    Junio 19, 2019 at 10:57 am

    Hi, Neat post. There’s a problem with your website in internet explorer, would test this… IE still is the marketplace chief and a large element of other people will miss your magnificent writing because of this problem.

  15. gx tool pro

    Junio 24, 2019 at 12:23 pm

    I conceive you have mentioned some very interesting details , appreciate it for the post.

  16. free fire hack version unlimited diamond

    Junio 24, 2019 at 9:47 pm

    Hey would you mind letting me know which hosting company you’re using? I’ve loaded your blog in 3 completely different web browsers and I must say this blog loads a lot quicker then most. Can you suggest a good hosting provider at a honest price? Thank you, I appreciate it!

  17. ispoofer

    Junio 26, 2019 at 9:09 pm

    I’m not sure why but this weblog is loading incredibly slow for me. Is anyone else having this problem or is it a issue on my end? I’ll check back later on and see if the problem still exists.

  18. ispoofer key

    Junio 27, 2019 at 2:25 am

    Enjoyed examining this, very good stuff, thanks .

  19. synapse x serial key free

    Junio 27, 2019 at 11:53 am

    I think that is among the most vital info for me. And i’m happy reading your article. But should observation on some normal issues, The web site taste is wonderful, the articles is really excellent : D. Excellent job, cheers

  20. synapse x serial key free

    Junio 27, 2019 at 5:41 pm

    This helps. Thanks!

  21. cheat fortnite download no wirus

    Julio 1, 2019 at 3:26 pm

    I’m impressed, I have to admit. Genuinely rarely should i encounter a weblog that’s both educative and entertaining, and let me tell you, you may have hit the nail about the head. Your idea is outstanding; the problem is an element that insufficient persons are speaking intelligently about. I am delighted we came across this during my look for something with this.

  22. hacking apex legends pc

    Julio 1, 2019 at 11:18 pm

    It is appropriate time to make some plans for the future and it is time to be happy. I have read this post and if I could I desire to suggest you few interesting things or tips. Maybe you could write next articles referring to this article. I wish to read even more things about it!

  23. escape from tarkov cheats and hacks

    Julio 2, 2019 at 3:29 am

    I must say, as a lot as I enjoyed reading what you had to say, I couldnt help but lose interest after a while.

  24. vnhax download

    Julio 3, 2019 at 2:46 am

    Found this on bing and I’m happy I did. Well written site.

  25. phantom forces aimbot

    Julio 4, 2019 at 2:41 pm

    Very interesting points you have remarked, appreciate it for putting up.

  26. dego pubg hack

    Julio 5, 2019 at 3:15 am

    This i like. Cheers!

  27. erdas foundation 2015

    Julio 5, 2019 at 10:59 am

    Hello my family member! I want to say that this post is awesome, great written and include almost all vital infos. I would like to see more posts like this .

  28. pubg emulator

    Julio 5, 2019 at 10:37 pm

    I really enjoy examining on this website , it has got cool goodies .

  29. ufc 3 pc crack

    Julio 6, 2019 at 5:43 am

    Hey, google lead me here, keep up great work.

  30. Cheers, great stuff, Me enjoying.

  31. fifa 14 patch

    Julio 9, 2019 at 12:32 am

    I truly enjoy looking through on this web site , it holds superb content .

  32. Architekturmodellbauer

    Julio 31, 2019 at 4:55 am

    I like this site because so much useful stuff on here : D.

  33. krunker io aimbot

    Agosto 3, 2019 at 12:47 pm

    I like this site because so much useful stuff on here : D.

  34. ปั้มไลค์

    Agosto 6, 2019 at 4:15 pm

    Like!! Thank you for publishing this awesome article.

  35. answer gana

    Agosto 10, 2019 at 12:35 pm

    You got yourself a new rader.

  36. guilty hell hack tool 1.0

    Agosto 14, 2019 at 2:33 am

    Hello, yahoo lead me here, keep up good work.

  37. coda 2 crack

    Agosto 15, 2019 at 2:36 pm

    I dugg some of you post as I thought they were very beneficial invaluable

  38. oprolevorter

    Septiembre 5, 2019 at 11:38 am

    Wow that was odd. I just wrote an very long comment but after I clicked submit my comment didn’t appear. Grrrr… well I’m not writing all that over again. Anyway, just wanted to say superb blog!

  39. free app download for windows 8

    Septiembre 14, 2019 at 6:27 pm

    It’s a shame you don’t have a donate button! I’d certainly donate to this brilliant blog! I guess for now i’ll settle for book-marking and adding your RSS feed to my Google account. I look forward to fresh updates and will share this site with my Facebook group. Chat soon!

  40. games apps for pc download

    Septiembre 15, 2019 at 1:07 am

    Good website! I truly love how it is simple on my eyes and the data are well written. I’m wondering how I could be notified whenever a new post has been made. I’ve subscribed to your RSS which must do the trick! Have a great day!