CULTURA

Reseña: “República luminosa” de Andrés Barba

Anagrama, 2017. 192 pp. S/. 69

Hace mucho tiempo que no leía en una novela un gesto de provocación como el que ha hecho Andrés Barba (Madrid, 1975) al cargar contra “El Principito”, una de las novelas más idealizadas en todo el planeta. En las páginas 39 y 40 se dice lo siguiente: “Lo había leído en mi infancia con cierto interés, pero al leérselo a mi hija me empezó a producir un rechazo que me costaba trabajo explicarme. Al principio pensé que me irritaba su cursilería, toda aquella instancia solitaria del niño y su mundo, el planeta, la bufandita cimbreada por el viento, el zorro, la rosa, hasta que de pronto entendí que se trataba de un libro perfectamente maligno. El Principito lega a un planeta en el que se encuentra con un zorro que le dice que no puede jugar porque aun no está <<domesticado>>. <<¿Qué significa domesticar?>>, pregunta el Principito, y, tras un par de evasivas, el zorro contesta que <<crear lazos>>. << ¿Crear lazos?>>, replica el Principito, más asombrado todavía y el zorro responde con una magnífica joya de mala fe: << Claro, todavía no eres para mí más que un niño parecido a otros cien mil niños. Y no te necesito. Y tú tampoco me necesitas. Pero si me domesticas, tendremos necesidad uno del otro.>> (…) Al igual que El Principito, también nosotros pensábamos que nuestro amor privado por nuestros hijos lo transfiguraba, que incluso con los ojos vendados habríamos podido identificar sus voces entre miles de voces infantiles. Lo confirmaba tal vez el hecho inverso: el de que aquellos otros niños que iban ocupando poco a poco nuestras calles eran versiones más o menos indistinguibles del mismo niño o la misma niña, niños <<parecidos a otros cien mil niños>>. A quienes no necesitábamos. Que no nos necesitaban. Y a los que, por supuesto, había que domesticar.”

Enfrentarse a los libros de autoayuda lo hacen prácticamente todos los escritores, lo mismo que a los políticos viles de turno. Pero hacerlo desde lo literario contra uno de los libros más citados cuando se pregunta por los “libros favoritos de toda la vida”, sí que provoca una sonrisa cómplice. Y por si no basta con ello, cuestiona políticamente de paso la idea de la “apropiación” y la valoración de solo lo que se piensa propio y que aquello que no se tiene, debe ser conquistado/ domesticado. Y Barba lo hace sin interrumpir la ficción, citando el episodio del zorro, pero que le sirve como recurso para caracterizar el sentimiento de rechazo de una sociedad por aquellos con menos posibilidades de sobrevivir como sucede en San Cristóbal, erigida en medio de una selva que iguala la pobreza, la unifica y la borra. Si no se es capaz de controlar algo, debe procederse a su eliminación.

Lo sórdido está a un pequeño paso de lo pintoresco, se dice en la novela, lo cual es cierto si nos remitimos a una trama en la que un grupo de niños de origen desconocido irrumpe de a pocos en una pequeña ciudad olvidada y empieza a robar y realizar otro tipo de delitos, y nadie parece saber dónde se esconden, aumentando la incomodidad y desesperación. Caricaturesco si se resume así, pero el ambiente de la novela se va impregnando de una oscura pátina de terror mientras vamos conociendo los hechos relatados por la crónica de este foráneo en una crónica escrita con resignación y culpa, décadas después. La novela comienza con este narrador diciendo que 32 niños perdieron la vida, transformando la curiosidad por conocer las consecuencias trágicas, en una por esclarecer los motivos que llevaron a tal fatídico desenlace.

Los niños pueden ser los seres más crueles, es una frase común, pero de tantas veces que se menciona, pierde fuerza y su terrible significado se diluye. Durante la infancia, la ley y el orden no existen o son solo mitos, construcciones de la “domesticación” por parte de los adultos. Es la edad en la que ser salvaje está permitido y con ello, la crueldad encuentra una tierra fértil donde germinar. Y parece absurdo el tan solo hecho pensar que unas criaturas de tan corta edad puedan pensar con maldad, pero “el hecho de que ciertas cosas sean demasiado absurdas no impide que suceda. (pág. 80). De ahí la incomodidad de los ciudadanos de San Cristóbal por tan solo imaginarlo, y de que estas ideas puedan aplicarse a sus propios hijos. De que el mal del otro, el rechazado pueda ser el propio también.

Barba narra con oficio, con una novela que no pierde interés en ningún momento, y que despliega los hechos sin algún tufillo moralista pero que sí apela al cuestionamiento del lector, invitando a preguntar cuál seria nuestra reacción y como el poder de crear monstruos no nos están ajeno, y cómo las instituciones sociales pueden pender de un hilo si la confianza se empieza a resquebrajar por un hecho tan simple como contundente: el no reconocimiento del otro como igual, sino como alguien a quien se debe “domesticar”. Muy recomendable.

Sebastián Uribe
Lima,1992. Economista de la Universidad de Piura y administrador de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Estuvo en el curso de Economía del BCR. Ha publicado reseñas en El Dominical, El Roommate y Solo Tempestad. Su blog personal es “Un perro romántico”. En la actualidad anda buscando espacio para sus libros.
204 Comments

Deja tu comentario

Loading Facebook Comments ...

204 Comments

  1. Caroyln Caden

    Julio 18, 2018 at 9:06 am

    Appreciate it for helping out, superb information.

  2. zvodretiluret

    Julio 22, 2018 at 6:10 am

    With every thing that appears to be building inside this area, your opinions are actually quite radical. Having said that, I am sorry, because I do not subscribe to your whole suggestion, all be it exhilarating none the less. It seems to me that your comments are generally not totally justified and in fact you are yourself not really fully convinced of your assertion. In any event I did enjoy looking at it.

  3. marketing online

    Julio 27, 2018 at 12:53 pm

    Hey! This is my first comment here so I just wanted to give a quick shout out and say I really enjoy reading your posts. Can you suggest any other blogs/websites/forums that go over the same subjects? Thanks a ton!

  4. Rudy Massamba

    Julio 28, 2018 at 12:05 pm

    I like this blog so much, saved to favorites.

  5. percocet online

    Julio 30, 2018 at 2:21 am

    F*ckin’ awesome things here. I am very glad to see your article. Thanks a lot and i’m looking forward to contact you. Will you kindly drop me a mail?

  6. click here

    Julio 31, 2018 at 11:18 am

    When I originally commented I clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and now each time a comment is added I get four emails with the same comment. Is there any way you can remove me from that service? Thanks!

  7. I’ve recently started a web site, the info you provide on this site has helped me greatly. Thank you for all of your time & work.

  8. Excellent blog here! Additionally your website so much up very fast! What web host are you the use of? Can I am getting your associate hyperlink in your host? I wish my web site loaded up as quickly as yours lol

  9. Hi my family member! I wish to say that this article is amazing, great written and come with almost all vital infos. I would like to peer more posts like this .

  10. concrete patio repair

    Agosto 4, 2018 at 7:41 am

    I’ve been absent for some time, but now I remember why I used to love this blog. Thank you, I will try and check back more often. How frequently you update your web site?

  11. vehicle insurance cost

    Agosto 4, 2018 at 12:44 pm

    Howdy! This is my first visit to your blog! We are a team of volunteers and starting a new initiative in a community in the same niche. Your blog provided us valuable information to work on. You have done a extraordinary job!

  12. True First

    Agosto 4, 2018 at 5:33 pm

    I’m really enjoying the theme/design of your web site. Do you ever run into any browser compatibility problems? A couple of my blog audience have complained about my website not operating correctly in Explorer but looks great in Chrome. Do you have any suggestions to help fix this problem?

  13. payless auto insurance

    Agosto 4, 2018 at 6:28 pm

    Very interesting topic, appreciate it for putting up.

  14. True First

    Agosto 5, 2018 at 3:18 am

    Very interesting info!Perfect just what I was looking for!

  15. Auto in usa

    Agosto 5, 2018 at 5:13 am

    I am glad to be a visitant of this stark site! , thankyou for this rare info ! .

  16. estimate home insurance cost calculator

    Agosto 5, 2018 at 11:07 am

    The next time I read a blog, I hope that it doesnt disappoint me as much as this one. I mean, I know it was my choice to read, but I actually thought youd have something interesting to say. All I hear is a bunch of whining about something that you could fix if you werent too busy looking for attention.

  17. True First Series

    Agosto 5, 2018 at 12:17 pm

    You are my inhalation, I have few web logs and rarely run out from to brand : (.

  18. home insurance average cost by state

    Agosto 5, 2018 at 4:44 pm

    Do you mind if I quote a couple of your posts as long as I provide credit and sources back to your website? My website is in the very same area of interest as yours and my visitors would certainly benefit from a lot of the information you present here. Please let me know if this okay with you. Cheers!

  19. True First

    Agosto 6, 2018 at 5:31 pm

    Thanks for the sensible critique. Me & my neighbor were just preparing to do some research about this. We got a grab a book from our local library but I think I learned more from this post. I am very glad to see such great information being shared freely out there.

  20. True First Series

    Agosto 6, 2018 at 7:58 pm

    Nice post. I learn something more challenging on different blogs everyday. It will always be stimulating to read content from other writers and practice a little something from their store. I’d prefer to use some with the content on my blog whether you don’t mind. Natually I’ll give you a link on your web blog. Thanks for sharing.

  21. edwards ragatz

    Agosto 7, 2018 at 6:52 am

    Thanx for the effort, keep up the good work Great work, I am going to start a small Blog Engine course work using your site I hope you enjoy blogging with the popular BlogEngine.net.Thethoughts you express are really awesome. Hope you will right some more posts.

  22. modafinil side effects

    Agosto 7, 2018 at 12:35 pm

    We are a group of volunteers and starting a new scheme in our community. Your web site provided us with valuable information to work on. You have done an impressive job and our whole community will be thankful to you.

  23. how do you get a patent

    Agosto 7, 2018 at 10:52 pm

    Good post however , I was wondering if you could write a litte more on this subject? I’d be very thankful if you could elaborate a little bit more. Kudos!

  24. Market crash 2017

    Agosto 8, 2018 at 7:34 am

    It?¦s in reality a great and useful piece of information. I am glad that you shared this helpful info with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing.

  25. Stock Market Bull 2018

    Agosto 9, 2018 at 6:09 am

    Hello my family member! I want to say that this post is awesome, nice written and come with approximately all significant infos. I would like to look extra posts like this .

  26. supplements toxic ingredients

    Agosto 9, 2018 at 11:42 am

    I want reading and I think this website got some really utilitarian stuff on it! .

  27. Stock Market Bull 2018

    Agosto 9, 2018 at 10:49 pm

    Some truly wonderful information, Sword lily I noticed this.

  28. Stock market crash 2017

    Agosto 10, 2018 at 10:18 am

    Awsome website! I am loving it!! Will come back again. I am taking your feeds also.

  29. www.ilpc.ssru.ac.th

    Agosto 11, 2018 at 8:17 am

    Some truly nice and utilitarian info on this web site, too I think the style and design has excellent features.

  30. buy anabolic steroids

    Agosto 11, 2018 at 4:05 pm

    There is noticeably a bundle to know about this. I assume you made sure good points in options also.

  31. mockup iphone

    Agosto 11, 2018 at 9:40 pm

    Pretty! This was a really wonderful post. Thank you for your provided information.

  32. film 4k streaming

    Agosto 13, 2018 at 5:39 am

    I’m still learning from you, but I’m making my way to the top as well. I absolutely liked reading all that is posted on your website.Keep the aarticles coming. I enjoyed it!

  33. I love what you guys are usually up too. This type of clever work and coverage! Keep up the superb works guys I’ve added you guys to blogroll.

  34. InventHelp New Store Products

    Agosto 15, 2018 at 9:43 am

    Regards for helping out, good info. “If you would convince a man that he does wrong, do right. Men will believe what they see.” by Henry David Thoreau.

  35. giá hạt xốp màu

    Agosto 19, 2018 at 4:27 am

    I have been surfing online greater than 3 hours lately, yet I by no means discovered any attention-grabbing article like yours. It is pretty value enough for me. In my view, if all website owners and bloggers made excellent content material as you probably did, the internet will probably be much more useful than ever before.

  36. personalized pillow cases

    Agosto 19, 2018 at 10:45 am

    What i don’t understood is actually how you are not actually much more well-liked than you might be right now. You’re so intelligent. You realize thus considerably relating to this subject, produced me personally consider it from numerous varied angles. Its like men and women aren’t fascinated unless it’s one thing to do with Lady gaga! Your own stuffs outstanding. Always maintain it up!

  37. trả góp macbook

    Agosto 19, 2018 at 4:48 pm

    This is really attention-grabbing, You are a very professional blogger. I’ve joined your rss feed and look ahead to looking for extra of your excellent post. Additionally, I have shared your web site in my social networks!

  38. Very interesting details you have mentioned, thanks for posting.

  39. invention

    Agosto 25, 2018 at 12:52 am

    Great write-up, I¦m normal visitor of one¦s blog, maintain up the nice operate, and It is going to be a regular visitor for a lengthy time.

  40. hilton hotels

    Agosto 25, 2018 at 6:39 pm

    I in addition to my pals appeared to be reading the good guides located on your web page while unexpectedly I had a horrible suspicion I had not expressed respect to the site owner for those secrets. All the guys are already consequently warmed to study all of them and have truly been taking advantage of those things. Appreciate your simply being well thoughtful and also for getting varieties of good themes millions of individuals are really needing to discover. Our own honest apologies for not saying thanks to earlier.

  41. Film Executive Producers

    Agosto 26, 2018 at 1:10 pm

    I’d constantly want to be update on new articles on this web site, saved to bookmarks! .

  42. Movie Critics

    Agosto 26, 2018 at 7:22 pm

    It¦s really a nice and helpful piece of information. I am glad that you simply shared this useful information with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing.

  43. Movie Investors

    Agosto 27, 2018 at 2:00 am

    I am glad to be one of several visitors on this outstanding site (:, regards for posting.

  44. three survival island movie

    Agosto 29, 2018 at 6:20 pm

    What’s Happening i am new to this, I stumbled upon this I’ve discovered It absolutely useful and it has helped me out loads. I am hoping to contribute & assist different customers like its helped me. Great job.

  45. livro de auto ajuda

    Septiembre 1, 2018 at 10:58 am

    I’d have to examine with you here. Which is not one thing I usually do! I take pleasure in reading a post that may make folks think. Additionally, thanks for permitting me to comment!

  46. Jual software hotel management system terbaik

    Septiembre 1, 2018 at 5:40 pm

    A powerful share, I simply given this onto a colleague who was doing somewhat evaluation on this. And he actually bought me breakfast as a result of I found it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the treat! However yeah Thnkx for spending the time to discuss this, I really feel strongly about it and love reading more on this topic. If potential, as you develop into expertise, would you thoughts updating your blog with extra details? It’s extremely useful for me. Large thumb up for this blog put up!

  47. Rattling excellent info can be found on website.

  48. It’s actually a cool and helpful piece of info. I am glad that you shared this useful info with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing.

  49. seo malaysia

    Septiembre 5, 2018 at 12:06 pm

    Good – I should definitely pronounce, impressed with your web site. I had no trouble navigating through all the tabs as well as related info ended up being truly simple to do to access. I recently found what I hoped for before you know it at all. Quite unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or anything, web site theme . a tones way for your customer to communicate. Nice task..

  50. seo malaysia price

    Septiembre 6, 2018 at 10:08 am

    I’ve been surfing online greater than 3 hours nowadays, but I by no means discovered any interesting article like yours. It’s pretty value enough for me. In my opinion, if all webmasters and bloggers made just right content as you probably did, the web shall be a lot more useful than ever before. “Revolution is not a onetime event.” by Audre Lorde.

  51. I will immediately seize your rss as I can not find your email subscription hyperlink or newsletter service. Do you’ve any? Kindly let me understand in order that I could subscribe. Thanks.

  52. I like what you guys are up too. Such clever work and reporting! Carry on the superb works guys I have incorporated you guys to my blogroll. I think it will improve the value of my site 🙂

  53. commercial concrete contractors san antonio

    Septiembre 15, 2018 at 6:44 am

    Hello.This article was really motivating, especially because I was browsing for thoughts on this subject last week.

  54. visit

    Septiembre 15, 2018 at 3:10 pm

    Hello, Neat post. There’s a problem with your web site in internet explorer, may test this?K IE nonetheless is the market leader and a huge element of folks will miss your wonderful writing because of this problem.

  55. the general insurance

    Septiembre 16, 2018 at 8:29 am

    Appreciate it for this tremendous post, I am glad I found this internet site on yahoo.

  56. Geico quote

    Septiembre 16, 2018 at 8:09 pm

    I’m impressed, I have to say. Really rarely do I encounter a blog that’s each educative and entertaining, and let me tell you, you’ve gotten hit the nail on the head. Your concept is outstanding; the problem is something that not enough individuals are talking intelligently about. I’m very completely satisfied that I stumbled across this in my search for one thing regarding this.

  57. hartford quotes

    Septiembre 17, 2018 at 4:24 am

    I enjoy you because of all of the efforts on this web site. Debby really loves working on internet research and it’s easy to understand why. A lot of people hear all of the compelling manner you provide informative tactics via this website and in addition encourage participation from others on the issue and my princess is now understanding so much. Enjoy the remaining portion of the new year. You are conducting a remarkable job.

  58. 檸檬魚子

    Octubre 18, 2018 at 12:43 pm

    柔軟角質層、徹底清潔肌膚細部深層髒污及張力流失因素。恢復澎潤活力Q彈肌、洗出極淨光澤的卸妝乳。

  59. Football Solutions Women's Under-19 - Teams

    Noviembre 9, 2018 at 8:03 pm

    Dinamo Zagreb manager Zoran Mamic got his Old Firm clubs mixed up ahead of the Europa League clash with Celtic at Parkhead on Thursday night. Dinamo Zagreb manager Zoran Mamic gets confused between Celtic and Rangers

  60. futbol.run Women's Under-19 - Teams

    Noviembre 22, 2018 at 6:02 am

    Middlesbrough are in talks to sign Athletic Bilbao striker Kike Sola. The 29-year-old is discussing a loan deal until the end of the season after being pulled out of Athletic’s squad on Tuesday. Middlesbrough in talks with Athletic Bilbao striker Kike Sola over loan deal for rest of the season

  61. Penny Nikkel

    Noviembre 23, 2018 at 2:23 pm

    thanks for sharing this information have shared this link with others keep posting such information..

  62. Rosalinda Rellama

    Diciembre 4, 2018 at 9:33 am

    thanks for sharing this information.have shared this link with others keep posting such information..

  63. Lakesha

    Enero 31, 2019 at 3:22 pm

    It’s not my first time to pay a visit this web page, i
    am visiting this website dailly and take good facts from here everyday.

  64. Useful info. Lucky me I discovered your website unintentionally, and I’m surprised why this accident did not took place in advance! I bookmarked it.

  65. Bryan

    Febrero 5, 2019 at 8:47 pm

    And this is an funding risk value taking.

  66. Kandi

    Febrero 6, 2019 at 8:28 pm

    All sorts of investments include certain dangers.

  67. Carmelo

    Febrero 8, 2019 at 9:42 am

    That is true for investment advice as well.

  68. Earlene

    Febrero 10, 2019 at 8:42 pm

    Traders do pay direct and oblique costs.

  69. Melinda

    Febrero 13, 2019 at 7:37 am

    This is true for funding advice as properly.

  70. Arlie

    Febrero 13, 2019 at 9:11 pm

    That is true for funding advice as nicely.

  71. Carole

    Febrero 20, 2019 at 4:48 pm

    I want to to thank you for this good read!!
    I absolutely enjoyed every little bit of it.
    I’ve got you saved as a favorite to look at new stuff you post…

  72. https://bit.ly/2V6EJpc

    Febrero 20, 2019 at 4:51 pm

    Thanks for sharing your thoughts. I really appreciate your efforts
    and I am waiting for your next post thanks once again.

  73. Leonor

    Febrero 23, 2019 at 12:58 am

    This piece of writing is actually a pleasant one it helps new
    the web users, who are wishing in favor of blogging.

  74. Princess

    Febrero 23, 2019 at 4:28 am

    Excellent way of explaining, and good piece of writing to get data about my presentation topic, which i am going to
    deliver in academy.

  75. Dong

    Febrero 23, 2019 at 10:25 am

    You’re so interesting! I don’t suppose I have read a single thing like
    this before. So great to find somebody with some genuine thoughts on this subject.
    Really.. many thanks for starting this up. This web site
    is one thing that is needed on the web, someone with a bit of originality!

  76. Maybelle

    Febrero 24, 2019 at 1:26 am

    Write more, thats all I have to say. Literally,
    it seems as though you relied on the video to
    make your point. You clearly know what youre talking about, why waste your intelligence on just posting videos to your
    weblog when you could be giving us something informative to read?

  77. Norberto

    Febrero 25, 2019 at 5:24 pm

    This is the perfect website for anybody who really wants to find out
    about this topic. You realize so much its almost hard to
    argue with you (not that I personally would want to…HaHa).
    You definitely put a brand new spin on a topic that’s been discussed for a long time.
    Wonderful stuff, just wonderful!

  78. Pandora.com

    Febrero 27, 2019 at 6:27 am

    qtgqmqlar,Your blog was informative and valuable to me. Thanks for sharing.

  79. Lashonda

    Febrero 28, 2019 at 8:02 pm

    I like the helpful information you provide in your articles.
    I will bookmark your weblog and check again here regularly.
    I am quite sure I’ll learn lots of new stuff right here!
    Best of luck for the next!

  80. Cowboys Jerseys

    Marzo 1, 2019 at 11:43 am

    qtlqfe,This website truly has alll of the information and facts I wanted about this subject and didn?t know who to ask.

  81. Harvey

    Marzo 1, 2019 at 6:19 pm

    Great site you have got here.. It’s difficult to find high quality writing like yours nowadays.
    I honestly appreciate people like you! Take care!!

  82. Luiz Gastão Bittencourt

    Marzo 8, 2019 at 6:59 pm

    I absolutely love your blog and find most of your post’s to be exactly I’m looking for.
    Does one offer guest writers to write content for yourself?

    I wouldn’t mind publishing a post or elaborating
    on many of the subjects you write related to here. Again, awesome site!

  83. Luiz Gastão Bittencourt

    Marzo 9, 2019 at 12:53 am

    I think this is among the most important info
    for me. And i’m glad reading your article. But want to remark on few general things,
    The site style is wonderful, the articles is really nice :
    D. Good job, cheers

  84. Basketball Jersey

    Marzo 9, 2019 at 2:16 am

    spgksifpjjl,Thanks for sharing such an amazing blog. I am so happy found this informative blog.

  85. Luiz Gastão Bittencourt

    Marzo 9, 2019 at 9:09 am

    Nice post. I learn something totally new and challenging
    on websites I stumbleupon every day. It will always be helpful
    to read through content from other writers and use something from their websites.

  86. Luiz Gastão Bittencourt

    Marzo 10, 2019 at 3:52 am

    Yes! Finally something about ig.

  87. http://tinyurl.com/

    Marzo 11, 2019 at 11:09 am

    Neat blog! Is your theme custom made or did you download it
    from somewhere? A design like yours with a
    few simple adjustements would really make my blog jump out.

    Please let me know where you got your theme. Bless you

  88. Candra

    Marzo 11, 2019 at 11:40 pm

    This piece of writing is genuinely a pleasant one it helps
    new the web visitors, who are wishing for blogging.

  89. Sol

    Marzo 12, 2019 at 5:54 pm

    Hi everyone, it’s my first pay a quick visit at this web page, and article is
    in fact fruitful designed for me, keep up posting these articles or reviews.

  90. http://tinyurl.com/y3g9j5ol

    Marzo 12, 2019 at 8:42 pm

    Hi to every single one, it’s truly a fastidious for me to pay
    a quick visit this web page, it includes priceless Information.

  91. Anneliese

    Marzo 13, 2019 at 12:10 am

    Hello there, I found your web site via Google at the same time as searching for a
    related matter, your site came up, it seems to
    be good. I have bookmarked it in my google bookmarks.
    Hello there, just became alert to your blog through Google, and found that it is really informative.
    I am gonna watch out for brussels. I’ll appreciate if
    you continue this in future. Many folks might be benefited out of your writing.
    Cheers!

  92. Leandro Martins de Almeida

    Marzo 13, 2019 at 2:18 am

    Appreciate the recommendation. Will try it out.

  93. Carlos Eduardo Veiga Petrobras

    Marzo 13, 2019 at 6:28 pm

    Heya i’m for the first time here. I found this board and I in finding
    It truly helpful & it helped me out a lot. I hope to give
    something again and aid others like you aided me.

  94. Rodrigo Branco

    Marzo 13, 2019 at 7:15 pm

    Great goods from you, man. I’ve understand your
    stuff previous to and you are just extremely
    excellent. I actually like what you’ve acquired here,
    really like what you’re saying and the way in which
    you say it. You make it entertaining and you still care for to keep it
    wise. I can’t wait to read much more from you. This is really a tremendous website.

  95. Grupo Coral

    Marzo 14, 2019 at 5:36 am

    Hey! This is kind of off topic but I need some advice from an established
    blog. Is it tough to set up your own blog? I’m not very
    techincal but I can figure things out pretty fast. I’m thinking about
    creating my own but I’m not sure where to begin. Do you have any points or suggestions?

    Appreciate it

  96. tinyurl.com

    Marzo 14, 2019 at 6:42 am

    I have fun with, lead to I found just what I was taking
    a look for. You have ended my 4 day lengthy hunt!
    God Bless you man. Have a great day. Bye

  97. Damian

    Marzo 14, 2019 at 8:30 am

    It’s an remarkable paragraph for all the online users; they
    will get advantage from it I am sure.

  98. Carlos Eduardo Veiga Petrobras

    Marzo 14, 2019 at 6:08 pm

    Hi there, after reading this remarkable paragraph i am also happy to share my know-how here with mates.

  99. Dale

    Marzo 16, 2019 at 12:03 am

    Pretty section of content. I just stumbled upon your site and in accession capital to
    assert that I get in fact enjoyed account your blog posts.
    Any way I will be subscribing to your augment and even I achievement you access consistently quickly.

  100. Daniel Valente Dantas

    Marzo 17, 2019 at 5:48 pm

    I was wondering if you ever thought of changing the structure of your website?
    Its very well written; I love what youve got to say. But maybe
    you could a little more in the way of content so people could connect with it better.
    Youve got an awful lot of text for only having one or 2
    images. Maybe you could space it out better?

  101. tinyurl.com

    Marzo 17, 2019 at 10:02 pm

    Nice blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere?
    A theme like yours with a few simple adjustements would
    really make my blog shine. Please let me know where you got your
    design. Bless you

  102. Alena

    Marzo 19, 2019 at 9:33 am

    I could not refrain from commenting. Very well written!

  103. Adriene

    Marzo 20, 2019 at 9:58 pm

    Hurrah, that’s what I was searching for, what a information! existing here
    at this web site, thanks admin of this web site.

  104. http://tinyurl.com/y4hpzth3

    Marzo 21, 2019 at 9:40 am

    Hi there just wanted to give you a quick heads up and let you know a few of the pictures aren’t loading correctly.
    I’m not sure why but I think its a linking issue.
    I’ve tried it in two different internet browsers and both show the same results.

  105. Micki

    Marzo 21, 2019 at 11:08 am

    Pretty nice post. I just stumbled upon your weblog and wished to
    say that I have truly enjoyed surfing around your blog posts.

    After all I will be subscribing to your rss feed and I
    hope you write again very soon!

  106. tinyurl.com

    Marzo 22, 2019 at 4:32 am

    Helpful information. Lucky me I found your site unintentionally,
    and I am surprised why this accident did not came about in advance!
    I bookmarked it.

  107. http://tinyurl.com/

    Marzo 22, 2019 at 5:41 am

    Wow! This blog looks just like my old one! It’s on a entirely different
    subject but it has pretty much the same layout and design. Excellent choice of colors!

  108. http://bit.ly

    Marzo 22, 2019 at 4:43 pm

    Ahaa, its nice conversation about this post at this place
    at this weblog, I have read all that, so now me also commenting here.

  109. tinyurl.com

    Marzo 24, 2019 at 10:31 pm

    Hello there! This blog post couldn’t be written much better!
    Reading through this post reminds me of my previous roommate!

    He always kept talking about this. I will forward this post to him.
    Fairly certain he will have a good read. Thanks for
    sharing!

  110. http://tinyurl.com/

    Marzo 25, 2019 at 4:37 pm

    What a data of un-ambiguity and preserveness of precious knowledge concerning unexpected feelings.

  111. Zane

    Marzo 25, 2019 at 5:58 pm

    Thank you a lot for sharing this with all of us you actually recognize what you are speaking approximately!
    Bookmarked. Please additionally consult with my site =).

    We will have a link trade contract between us

  112. tinyurl.com

    Marzo 25, 2019 at 11:44 pm

    Awesome! Its actually amazing article, I have got much clear idea
    concerning from this piece of writing.

  113. Darryl Zanco

    Marzo 31, 2019 at 5:11 pm

    Parece inconcebible que este espacio, no sólo valorable por su arquitectura, sino también por su función social que ha desempeñado en la vida cotidiana de Ocaña, no esté señalizado siquiera y valorado en toda su dimensión.

  114. next

    Abril 3, 2019 at 10:20 am

    I simply want to mention I’m new to blogs and truly savored you’re web site. Almost certainly I’m want to bookmark your blog post . You definitely come with wonderful article content. Bless you for revealing your web site.

  115. Kléber Leite

    Abril 3, 2019 at 1:15 pm

    Hey there! I’ve been following your weblog for some time now and finally got the bravery to go ahead and give you a shout out from New Caney
    Tx! Just wanted to say keep up the good job!

  116. http://tinyurl.com

    Abril 3, 2019 at 4:05 pm

    Hi everyone, it’s my first pay a quick visit at this
    web site, and piece of writing is in fact fruitful in favor of me, keep up posting these types of
    articles.

  117. roblox hack for mac - roblox hack prank

    Abril 5, 2019 at 9:55 am

    Thanks for the suggestions you have discussed here. One more thing I would like to convey is that personal computer memory requirements generally go up along with other advances in the technological know-how. For instance, as soon as new generations of cpus are made in the market, there is certainly usually a related increase in the dimensions preferences of all computer system memory and hard drive space. This is because software program operated simply by these processor chips will inevitably boost in power to benefit from the new know-how.

  118. http://bit.ly/

    Abril 8, 2019 at 11:33 am

    This is a topic which is close to my heart… Cheers! Where are your contact details though?

  119. http://bit.ly

    Abril 8, 2019 at 12:09 pm

    Hi there, I check your blogs on a regular basis.

    Your humoristic style is witty, keep up the good work!

  120. Iola

    Abril 8, 2019 at 1:04 pm

    Greate article. Keep writing such kind of information on your page.
    Im really impressed by your blog.
    Hi there, You have performed a great job. I’ll definitely digg it
    and in my opinion suggest to my friends. I am confident
    they’ll be benefited from this site.

  121. tinyurl.com

    Abril 8, 2019 at 1:23 pm

    Hey! Quick question that’s completely off topic.
    Do you know how to make your site mobile friendly? My blog looks weird
    when viewing from my apple iphone. I’m trying to find a template or plugin that might be
    able to fix this issue. If you have any recommendations, please share.
    Thank you!

  122. tinyurl.com

    Abril 8, 2019 at 4:40 pm

    Hi there, just wanted to say, I loved this post.

    It was inspiring. Keep on posting!

  123. http://tinyurl.com/yxaj2r43

    Abril 8, 2019 at 7:24 pm

    I do trust all the ideas you’ve offered to your post.
    They are really convincing and can certainly work.
    Still, the posts are too brief for starters. Could you please lengthen them a little from next
    time? Thank you for the post.

  124. Cassie

    Abril 8, 2019 at 8:12 pm

    I am in fact glad to read this blog posts which carries
    lots of valuable information, thanks for providing these information.

  125. tinyurl.com

    Abril 8, 2019 at 10:47 pm

    I am not positive the place you are getting your info, but good topic.
    I must spend some time finding out more or figuring out more.
    Thank you for magnificent info I was in search of this info for my mission.

  126. Michel

    Abril 9, 2019 at 12:08 am

    You should be a part of a contest for one of the
    most useful sites on the web. I will recommend this blog!

  127. Jacob

    Abril 9, 2019 at 11:08 am

    Greetings! Very useful advice within this post! It’s the little changes that make the most important changes.
    Thanks a lot for sharing!

  128. Tractor Workshop Manuals

    Abril 9, 2019 at 4:37 pm

    I believe one of your commercials caused my browser to resize, you may well want to put that on your blacklist.

  129. Sheree

    Abril 9, 2019 at 7:00 pm

    I will regularly upload tons of stock imagery but I?m not sure what to do about the copyright issue? please help!. . Thanks!.

  130. Emma Love

    Abril 11, 2019 at 10:46 am

    Hey, how’s it going?

    I want to pass along some very important news that everyone needs to hear!

    In December of 2017, Donald Trump made history by recognizing Jerusalem as the captial of Israel. Why is this big news? Because by this the Jewish people of Israel are now able to press forward in bringing about the Third Temple prophesied in the Bible.

    Jewish Rabbis have publicly announced that their Messiah will be revealed in the coming years who will be a leader and spiritual guide to all nations, gathering all religions under the worship of one God. They deny Jesus as their Messiah, and the Bible tells us this Jewish Messiah will be the counterfiet that will bring about a false peace, and ultimatley the great tribulation.

    They even printed a coin to raise money for the Temple with Donald Trumps face on the front and with king Cyrus'(who built the second Temple) behind him. On the back of the coin is an image of the third Temple.

    More importantly, the power that runs the world wants to put a RFID microchip in our body making us total slaves to them. This chip matches perfectly with the Mark of the Beast in the Bible, more specifically in Revelation 13:16-18:

    “He causes all, both small and great, rich and poor, free and slave, to receive a mark on their right hand or on their foreheads, and that no one may buy or sell except one who has the mark or the name of the beast, or the number of his name.

    Here is wisdom. Let him who has understanding calculate the number of the beast, for it is the number of a man: His number is 666.”

    Referring to the last days, this could only be speaking of a cashless society, which we have yet to see, but are heading towards. Otherwise, we could still buy or sell without the mark amongst others if physical money was still currency. This Mark couldn’t be spiritual because the word references two different physical locations. If it was spiritual it would just say in the forehead. RFID microchip implant technology will be the future of a one world cashless society containing digital currency. It will be implanted in the right-hand or the forehead, and we cannot buy or sell without it! We must grow strong in Jesus. AT ALL COSTS, DO NOT TAKE IT!

    “Then a third angel followed them, saying with a loud voice, “If anyone worships the beast and his image, and receives his mark on his forehead or on his hand, he himself shall also drink of the wine of the wrath of God, which is poured out full strength into the cup of His indignation. He shall be tormented with fire and brimstone in the presence of the holy angels and in the presence of the Lamb. And the smoke of their torment ascends forever and ever; and they have no rest day or night, who worship the beast and his image, and whoever receives the mark of his name” (Revelation 14:9-11).

    People have been saying the end is coming for many years, but we needed two key things. One, the Third Temple, and two, the technology for a cashless society to fulfill the prophecy of the Mark of the Beast.

    Visit http://WWW.BIBLEFREEDOM.COM to see proof for these things and much more!

    If you haven’t already, it is time to seek God with all your heart. Jesus loves you more than you could imagine. He wants to have a relationship with you and redeem you from your sins. Turn to Him and repent while there is still hope! God bless!

  131. Deborah Viaro

    Abril 11, 2019 at 11:04 am

    Greetings! Very useful advice in this particular post!
    It’s the little changes which will make the
    biggest changes. Thanks for sharing!

  132. hamilton dias de souza

    Abril 12, 2019 at 1:33 pm

    Can you tell us more about this? I’d care to find out some
    additional information.

  133. Grupo Coral

    Abril 13, 2019 at 6:08 am

    Hello friends, pleasant piece of writing and nice arguments commented here, I am genuinely enjoying by these.

  134. Carlos Magno Nunes Barcelos

    Abril 13, 2019 at 7:29 pm

    Hi there, its nice article regarding media print, we all be familiar with media is a wonderful source of facts.

  135. Julius

    Abril 15, 2019 at 9:54 am

    hi!,I like your writing very much! proportion we
    keep in touch more approximately your article on AOL? I require an expert in this area to resolve my problem.

    May be that’s you! Looking ahead to peer you.

  136. Chase

    Abril 15, 2019 at 10:11 am

    I am regular visitor, how are you everybody? This piece of writing posted at this website
    is really good.

  137. Helen

    Abril 15, 2019 at 11:59 am

    If you want to grow your knowledge just keep visiting this website and be updated with the
    hottest news posted here.

  138. http://tinyurl.com/yxuomptv

    Abril 15, 2019 at 9:00 pm

    My brother suggested I would possibly like this website.
    He was totally right. This put up actually made my day.

    You can not consider simply how so much time I had spent for this info!
    Thank you!

  139. Lilliana

    Abril 16, 2019 at 5:03 am

    Appreciation to my father who stated to me concerning this blog, this weblog is genuinely awesome.

  140. tinyurl.com

    Abril 17, 2019 at 12:37 am

    I for all time emailed this web site post page to all my associates, since if like to read it then my contacts will too.

  141. http://tinyurl.com/

    Abril 17, 2019 at 1:58 am

    I really like what you guys are usually up too. This type of
    clever work and reporting! Keep up the amazing works guys I’ve you guys to our blogroll.

  142. Daniel Valente Dantas

    Abril 17, 2019 at 2:00 am

    After looking at a handful of the blog posts on your site, I truly
    like your way of writing a blog. I added it to my bookmark website list and will be
    checking back soon. Please visit my website too
    and tell me your opinion.

  143. http://tinyurl.com/y6qwjwvv

    Abril 17, 2019 at 3:46 am

    I think everything posted made a great deal of sense.
    However, what about this? what if you added a little content?
    I am not saying your content isn’t solid, but what if you added a headline that grabbed a person’s attention? I mean Reseña:
    "República luminosa" de Andrés Barba – Punto y Coma is
    kinda vanilla. You ought to glance at Yahoo’s front page and watch how they create post headlines to get
    people interested. You might try adding a video or a pic or two
    to get people interested about what you’ve got to say. Just my opinion, it would make
    your posts a little livelier.

  144. Kristeen

    Abril 17, 2019 at 3:46 am

    Does your website have a contact page? I’m having trouble
    locating it but, I’d like to send you an e-mail. I’ve got some recommendations for your blog you might be
    interested in hearing. Either way, great website and I
    look forward to seeing it develop over time.

  145. tinyurl.com

    Abril 17, 2019 at 6:51 am

    Greetings! Very useful advice within this post! It’s the little
    changes that produce the most significant changes. Many thanks for sharing!

  146. http://tinyurl.com

    Abril 17, 2019 at 7:09 pm

    There’s certainly a lot to know about this subject. I like all of the
    points you’ve made.

  147. Vaughn

    Abril 18, 2019 at 3:24 am

    My relatives always say that I am wasting my time here at net, however I know I
    am getting familiarity every day by reading such
    fastidious posts.

  148. Carlos Eduardo Veiga Petrobras

    Abril 18, 2019 at 10:28 am

    Sweet blog! I found it while browsing on Yahoo News.
    Do you have any suggestions on how to get listed in Yahoo
    News? I’ve been trying for a while but I never seem to get there!

    Appreciate it

  149. Leonida

    Abril 18, 2019 at 12:23 pm

    Great post. I was checking constantly this blog and I’m inspired!
    Very helpful info particularly the closing section :
    ) I take care of such information a lot. I used to be seeking
    this particular info for a long time. Thank you and best of luck.

  150. Leandro Martins de Almeida

    Abril 18, 2019 at 12:42 pm

    Hi are using WordPress for your blog platform? I’m new to the
    blog world but I’m trying to get started and create my own. Do
    you need any html coding knowledge to make your own blog?
    Any help would be greatly appreciated!

  151. Ritu Dubey

    Abril 19, 2019 at 6:02 am

    Thanks for the incredible post. I really appreciate that.

  152. Rohini Singh

    Abril 19, 2019 at 6:05 am

    I always liked all your post this is the first time I have commented.

  153. http://tinyurl.com

    Abril 20, 2019 at 4:03 am

    Howdy! This post could not be written any better!
    Reading this post reminds me of my previous room mate! He always kept chatting about this.
    I will forward this article to him. Pretty sure he will have a good read.

    Many thanks for sharing!

  154. Star

    Abril 20, 2019 at 11:56 pm

    I love what you guys are usually up too. Such clever work and coverage!
    Keep up the amazing works guys I’ve added you guys to my blogroll.

  155. Tatiana

    Abril 23, 2019 at 12:35 pm

    Helpful information. Fortunate me I found your web site by accident,
    and I’m shocked why this coincidence did not came about earlier!

    I bookmarked it.

  156. Ernestine

    Abril 24, 2019 at 12:35 pm

    Why viewers still use to read news papers when in this technological world everything is presented on net?

  157. Lasonya

    Abril 24, 2019 at 11:19 pm

    Good answer back in return of this query with solid arguments and telling the whole thing regarding that.

  158. Fernanda Tórtima

    Abril 24, 2019 at 11:41 pm

    You really make it appear so easy along with your presentation however I find this topic to be really something which I think I’d by no means understand.
    It seems too complex and very extensive for me.
    I’m taking a look ahead in your subsequent submit, I will attempt to get the
    grasp of it!

  159. Maurine

    Abril 25, 2019 at 4:07 am

    This is a topic which is near to my heart… Thank you!
    Exactly where are your contact details though?

  160. Jewel

    Abril 25, 2019 at 4:16 am

    If you want to increase your experience just keep visiting
    this website and be updated with the newest news update posted here.

  161. Margarita

    Abril 25, 2019 at 12:04 pm

    Quality articles or reviews is the secret to attract the viewers to
    visit the website, that’s what this web page is providing.

  162. Mário Pagnozzi Júnior

    Abril 25, 2019 at 6:21 pm

    It’s really a great and useful piece of info. I’m glad that you just shared this helpful information with
    us. Please keep us up to date like this. Thanks for
    sharing.

  163. Daniel Dantas

    Mayo 2, 2019 at 8:33 pm

    Your method of explaining everything in this article is truly good, all can easily know it, Thanks a lot.

  164. tinyurl.com

    Mayo 2, 2019 at 11:41 pm

    Pretty nice post. I just stumbled upon your blog and wanted to say
    that I have really enjoyed surfing around your blog posts.
    After all I’ll be subscribing to your rss feed and I hope you write again very soon!

  165. tinyurl.com

    Mayo 14, 2019 at 3:17 pm

    Thanks for a marvelous posting! I really enjoyed reading it, you happen to be
    a great author.I will be sure to bookmark your blog
    and may come back down the road. I want to encourage yourself to continue
    your great job, have a nice weekend!

  166. http://tinyurl.com/

    Mayo 14, 2019 at 9:57 pm

    Howdy I am so excited I found your web site, I really found you by accident, while I was browsing on Digg for something else, Anyways I am here now and would just like to say many thanks for a
    fantastic post and a all round interesting blog (I also love the theme/design), I don’t have time to browse it all at the moment but I
    have book-marked it and also added in your RSS feeds, so when I have time I will be back to read a great
    deal more, Please do keep up the great work.

  167. Van

    Mayo 15, 2019 at 1:28 am

    Investors do pay direct and oblique costs.

  168. Kimber

    Mayo 15, 2019 at 8:03 am

    Thanks to your curiosity in Funding Recommendation.

  169. Ahmad

    Mayo 15, 2019 at 12:59 pm

    A financial advisor is your planning associate.

  170. Tractor Workshop Manuals

    Mayo 15, 2019 at 4:12 pm

    oh well, American Dad is a nice tv series. my sixteen year old daughter just loves watching it**

  171. Yuk

    Mayo 16, 2019 at 4:47 am

    What are some good sites as well as blog sites for cost effective style for grownups?

  172. Hellen

    Mayo 16, 2019 at 9:53 am

    All varieties of investments come with certain risks.

  173. bit.ly

    Mayo 18, 2019 at 2:08 pm

    I have read so many articles concerning the blogger lovers however this article is
    truly a pleasant paragraph, keep it up.

  174. tinyurl.com

    Mayo 19, 2019 at 9:05 am

    I was suggested this website by my cousin. I am not sure whether this post
    is written by him as no one else know such detailed about my trouble.
    You’re amazing! Thanks!

  175. tinyurl.com

    Mayo 19, 2019 at 11:23 am

    Thanks for sharing your thoughts on ig. Regards

  176. tinyurl.com

    Mayo 21, 2019 at 11:48 am

    Ridiculous story there. What occurred after? Thanks!

  177. gangplank runes

    Mayo 23, 2019 at 1:36 am

    I’m now not certain where you’re getting your information, however great topic. I must spend some time finding out much more or figuring out more. Thank you for magnificent information I used to be in search of this info for my mission.

  178. John Deere Diagnostic and Test Manuals

    Mayo 23, 2019 at 4:13 am

    Thanks for your insight for that wonderful written piece. I’m glad I have taken the time to read this.

  179. Rodrigo Branco

    Mayo 29, 2019 at 4:20 pm

    I was extremely pleased to find this great site. I want to to thank you for
    your time for this fantastic read!! I definitely loved every part of it and
    I have you book marked to see new information in your blog.

  180. Umanizzare

    Mayo 30, 2019 at 7:16 am

    Your mode of telling the whole thing in this article is truly fastidious, every one be capable of without difficulty understand it, Thanks a lot.

  181. Daniel Dantas

    Junio 1, 2019 at 5:29 pm

    Awesome! Its really remarkable post, I have got much clear idea concerning from this post.

  182. Daniel Dantas

    Junio 2, 2019 at 5:38 pm

    Undeniably believe that which you stated. Your favorite justification appeared
    to be on the web the easiest thing to be aware of. I say to you, I certainly get annoyed while people think about worries that they just
    don’t know about. You managed to hit the nail upon the top as well as defined out the whole thing without having side-effects , people can take a signal.
    Will likely be back to get more. Thanks

  183. Leandro Martins de Almeida

    Junio 2, 2019 at 10:48 pm

    Keep this going please, great job!

  184. Cristina Boner

    Junio 3, 2019 at 12:37 am

    I don’t even know the way I finished up here, but I
    thought this submit used to be good. I don’t realize who you’re
    but certainly you’re going to a famous blogger in case
    you aren’t already. Cheers!

  185. hamilton dias de souza

    Junio 4, 2019 at 7:27 am

    Magnificent beat ! I would like to apprentice while you amend your web
    site, how can i subscribe for a weblog site?
    The account helped me a applicable deal. I were tiny bit acquainted
    of this your broadcast offered vivid transparent idea

  186. Daniel Dantas

    Junio 7, 2019 at 12:52 am

    magnificent issues altogether, you just gained a new reader.
    What might you recommend about your submit that you made a few days in the past?
    Any certain?

  187. Renan Batista

    Junio 8, 2019 at 8:48 am

    I enjoy looking through an article that will make men and women think.
    Also, thank you for permitting me to comment!

  188. Pingback: Homepage

  189. Renato Franchi

    Junio 9, 2019 at 9:02 am

    I absolutely love your blog and find a lot of
    your post’s to be just what I’m looking for. Does one offer guest
    writers to write content in your case? I wouldn’t mind publishing
    a post or elaborating on some of the subjects you write concerning here.

    Again, awesome blog!

  190. Renato Franchi Filho

    Junio 11, 2019 at 2:04 pm

    Hello there, You have done an excellent job. I will definitely digg
    it and personally suggest to my friends.

    I am sure they’ll be benefited from this site.

  191. Klefer

    Junio 12, 2019 at 3:41 pm

    Great blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere?
    A theme like yours with a few simple tweeks would really make
    my blog shine. Please let me know where you got your design. Cheers

  192. check these guys out

    Junio 12, 2019 at 10:02 pm

    I just want to say I am newbie to blogs and seriously liked your web blog. Almost certainly I’m want to bookmark your blog post . You absolutely come with impressive articles. Regards for sharing your website.

  193. Juiz Mauro Pereira Martins

    Junio 13, 2019 at 4:03 pm

    Hey there! Someone in my Facebook group shared this site with us so I came to check it out.
    I’m definitely loving the information. I’m book-marking and will be tweeting this to my followers!
    Fantastic blog and outstanding style and design.

  194. minecraft full access accounts

    Junio 21, 2019 at 10:18 pm

    I dugg some of you post as I thought they were very beneficial invaluable

  195. Ariane Dolan

    Junio 28, 2019 at 8:53 pm

    I don’t know whether it’s just me or if perhaps everyone else encountering issues with your blog. It seems like some of the written text in your posts are running off the screen. Can someone else please provide feedback and let me know if this is happening to them too? This might be a problem with my browser because I’ve had this happen previously. Appreciate it|

  196. Jonathon

    Julio 15, 2019 at 10:46 pm

    I am transforming organizing companies and also want to relocate my WordPress Blogs over. Does anybody know of a simple way to achieve this?.