CULTURA

Reseña: “República luminosa” de Andrés Barba

Anagrama, 2017. 192 pp. S/. 69

Hace mucho tiempo que no leía en una novela un gesto de provocación como el que ha hecho Andrés Barba (Madrid, 1975) al cargar contra “El Principito”, una de las novelas más idealizadas en todo el planeta. En las páginas 39 y 40 se dice lo siguiente: “Lo había leído en mi infancia con cierto interés, pero al leérselo a mi hija me empezó a producir un rechazo que me costaba trabajo explicarme. Al principio pensé que me irritaba su cursilería, toda aquella instancia solitaria del niño y su mundo, el planeta, la bufandita cimbreada por el viento, el zorro, la rosa, hasta que de pronto entendí que se trataba de un libro perfectamente maligno. El Principito lega a un planeta en el que se encuentra con un zorro que le dice que no puede jugar porque aun no está <<domesticado>>. <<¿Qué significa domesticar?>>, pregunta el Principito, y, tras un par de evasivas, el zorro contesta que <<crear lazos>>. << ¿Crear lazos?>>, replica el Principito, más asombrado todavía y el zorro responde con una magnífica joya de mala fe: << Claro, todavía no eres para mí más que un niño parecido a otros cien mil niños. Y no te necesito. Y tú tampoco me necesitas. Pero si me domesticas, tendremos necesidad uno del otro.>> (…) Al igual que El Principito, también nosotros pensábamos que nuestro amor privado por nuestros hijos lo transfiguraba, que incluso con los ojos vendados habríamos podido identificar sus voces entre miles de voces infantiles. Lo confirmaba tal vez el hecho inverso: el de que aquellos otros niños que iban ocupando poco a poco nuestras calles eran versiones más o menos indistinguibles del mismo niño o la misma niña, niños <<parecidos a otros cien mil niños>>. A quienes no necesitábamos. Que no nos necesitaban. Y a los que, por supuesto, había que domesticar.”

Enfrentarse a los libros de autoayuda lo hacen prácticamente todos los escritores, lo mismo que a los políticos viles de turno. Pero hacerlo desde lo literario contra uno de los libros más citados cuando se pregunta por los “libros favoritos de toda la vida”, sí que provoca una sonrisa cómplice. Y por si no basta con ello, cuestiona políticamente de paso la idea de la “apropiación” y la valoración de solo lo que se piensa propio y que aquello que no se tiene, debe ser conquistado/ domesticado. Y Barba lo hace sin interrumpir la ficción, citando el episodio del zorro, pero que le sirve como recurso para caracterizar el sentimiento de rechazo de una sociedad por aquellos con menos posibilidades de sobrevivir como sucede en San Cristóbal, erigida en medio de una selva que iguala la pobreza, la unifica y la borra. Si no se es capaz de controlar algo, debe procederse a su eliminación.

Lo sórdido está a un pequeño paso de lo pintoresco, se dice en la novela, lo cual es cierto si nos remitimos a una trama en la que un grupo de niños de origen desconocido irrumpe de a pocos en una pequeña ciudad olvidada y empieza a robar y realizar otro tipo de delitos, y nadie parece saber dónde se esconden, aumentando la incomodidad y desesperación. Caricaturesco si se resume así, pero el ambiente de la novela se va impregnando de una oscura pátina de terror mientras vamos conociendo los hechos relatados por la crónica de este foráneo en una crónica escrita con resignación y culpa, décadas después. La novela comienza con este narrador diciendo que 32 niños perdieron la vida, transformando la curiosidad por conocer las consecuencias trágicas, en una por esclarecer los motivos que llevaron a tal fatídico desenlace.

Los niños pueden ser los seres más crueles, es una frase común, pero de tantas veces que se menciona, pierde fuerza y su terrible significado se diluye. Durante la infancia, la ley y el orden no existen o son solo mitos, construcciones de la “domesticación” por parte de los adultos. Es la edad en la que ser salvaje está permitido y con ello, la crueldad encuentra una tierra fértil donde germinar. Y parece absurdo el tan solo hecho pensar que unas criaturas de tan corta edad puedan pensar con maldad, pero “el hecho de que ciertas cosas sean demasiado absurdas no impide que suceda. (pág. 80). De ahí la incomodidad de los ciudadanos de San Cristóbal por tan solo imaginarlo, y de que estas ideas puedan aplicarse a sus propios hijos. De que el mal del otro, el rechazado pueda ser el propio también.

Barba narra con oficio, con una novela que no pierde interés en ningún momento, y que despliega los hechos sin algún tufillo moralista pero que sí apela al cuestionamiento del lector, invitando a preguntar cuál seria nuestra reacción y como el poder de crear monstruos no nos están ajeno, y cómo las instituciones sociales pueden pender de un hilo si la confianza se empieza a resquebrajar por un hecho tan simple como contundente: el no reconocimiento del otro como igual, sino como alguien a quien se debe “domesticar”. Muy recomendable.

Sebastián Uribe
25 años. Economista de la Universidad de Piura y administrador de la Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Estuvo en el curso de Economía del BCR. Ha publicado reseñas en El Dominical, El Roommate y Solo Tempestad. Su blog personal es “Un perro romántico”. En la actualidad anda buscando espacio para sus libros.
59 Comments

Deja tu comentario

Loading Facebook Comments ...

59 Comments

  1. Caroyln Caden

    Julio 18, 2018 at 9:06 am

    Appreciate it for helping out, superb information.

  2. zvodretiluret

    Julio 22, 2018 at 6:10 am

    With every thing that appears to be building inside this area, your opinions are actually quite radical. Having said that, I am sorry, because I do not subscribe to your whole suggestion, all be it exhilarating none the less. It seems to me that your comments are generally not totally justified and in fact you are yourself not really fully convinced of your assertion. In any event I did enjoy looking at it.

  3. marketing online

    Julio 27, 2018 at 12:53 pm

    Hey! This is my first comment here so I just wanted to give a quick shout out and say I really enjoy reading your posts. Can you suggest any other blogs/websites/forums that go over the same subjects? Thanks a ton!

  4. Rudy Massamba

    Julio 28, 2018 at 12:05 pm

    I like this blog so much, saved to favorites.

  5. percocet online

    Julio 30, 2018 at 2:21 am

    F*ckin’ awesome things here. I am very glad to see your article. Thanks a lot and i’m looking forward to contact you. Will you kindly drop me a mail?

  6. click here

    Julio 31, 2018 at 11:18 am

    When I originally commented I clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and now each time a comment is added I get four emails with the same comment. Is there any way you can remove me from that service? Thanks!

  7. I’ve recently started a web site, the info you provide on this site has helped me greatly. Thank you for all of your time & work.

  8. Excellent blog here! Additionally your website so much up very fast! What web host are you the use of? Can I am getting your associate hyperlink in your host? I wish my web site loaded up as quickly as yours lol

  9. Hi my family member! I wish to say that this article is amazing, great written and come with almost all vital infos. I would like to peer more posts like this .

  10. concrete patio repair

    Agosto 4, 2018 at 7:41 am

    I’ve been absent for some time, but now I remember why I used to love this blog. Thank you, I will try and check back more often. How frequently you update your web site?

  11. vehicle insurance cost

    Agosto 4, 2018 at 12:44 pm

    Howdy! This is my first visit to your blog! We are a team of volunteers and starting a new initiative in a community in the same niche. Your blog provided us valuable information to work on. You have done a extraordinary job!

  12. True First

    Agosto 4, 2018 at 5:33 pm

    I’m really enjoying the theme/design of your web site. Do you ever run into any browser compatibility problems? A couple of my blog audience have complained about my website not operating correctly in Explorer but looks great in Chrome. Do you have any suggestions to help fix this problem?

  13. payless auto insurance

    Agosto 4, 2018 at 6:28 pm

    Very interesting topic, appreciate it for putting up.

  14. True First

    Agosto 5, 2018 at 3:18 am

    Very interesting info!Perfect just what I was looking for!

  15. Auto in usa

    Agosto 5, 2018 at 5:13 am

    I am glad to be a visitant of this stark site! , thankyou for this rare info ! .

  16. estimate home insurance cost calculator

    Agosto 5, 2018 at 11:07 am

    The next time I read a blog, I hope that it doesnt disappoint me as much as this one. I mean, I know it was my choice to read, but I actually thought youd have something interesting to say. All I hear is a bunch of whining about something that you could fix if you werent too busy looking for attention.

  17. True First Series

    Agosto 5, 2018 at 12:17 pm

    You are my inhalation, I have few web logs and rarely run out from to brand : (.

  18. home insurance average cost by state

    Agosto 5, 2018 at 4:44 pm

    Do you mind if I quote a couple of your posts as long as I provide credit and sources back to your website? My website is in the very same area of interest as yours and my visitors would certainly benefit from a lot of the information you present here. Please let me know if this okay with you. Cheers!

  19. True First

    Agosto 6, 2018 at 5:31 pm

    Thanks for the sensible critique. Me & my neighbor were just preparing to do some research about this. We got a grab a book from our local library but I think I learned more from this post. I am very glad to see such great information being shared freely out there.

  20. True First Series

    Agosto 6, 2018 at 7:58 pm

    Nice post. I learn something more challenging on different blogs everyday. It will always be stimulating to read content from other writers and practice a little something from their store. I’d prefer to use some with the content on my blog whether you don’t mind. Natually I’ll give you a link on your web blog. Thanks for sharing.

  21. edwards ragatz

    Agosto 7, 2018 at 6:52 am

    Thanx for the effort, keep up the good work Great work, I am going to start a small Blog Engine course work using your site I hope you enjoy blogging with the popular BlogEngine.net.Thethoughts you express are really awesome. Hope you will right some more posts.

  22. modafinil side effects

    Agosto 7, 2018 at 12:35 pm

    We are a group of volunteers and starting a new scheme in our community. Your web site provided us with valuable information to work on. You have done an impressive job and our whole community will be thankful to you.

  23. how do you get a patent

    Agosto 7, 2018 at 10:52 pm

    Good post however , I was wondering if you could write a litte more on this subject? I’d be very thankful if you could elaborate a little bit more. Kudos!

  24. Market crash 2017

    Agosto 8, 2018 at 7:34 am

    It?¦s in reality a great and useful piece of information. I am glad that you shared this helpful info with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing.

  25. Stock Market Bull 2018

    Agosto 9, 2018 at 6:09 am

    Hello my family member! I want to say that this post is awesome, nice written and come with approximately all significant infos. I would like to look extra posts like this .

  26. supplements toxic ingredients

    Agosto 9, 2018 at 11:42 am

    I want reading and I think this website got some really utilitarian stuff on it! .

  27. Stock Market Bull 2018

    Agosto 9, 2018 at 10:49 pm

    Some truly wonderful information, Sword lily I noticed this.

  28. Stock market crash 2017

    Agosto 10, 2018 at 10:18 am

    Awsome website! I am loving it!! Will come back again. I am taking your feeds also.

  29. www.ilpc.ssru.ac.th

    Agosto 11, 2018 at 8:17 am

    Some truly nice and utilitarian info on this web site, too I think the style and design has excellent features.

  30. buy anabolic steroids

    Agosto 11, 2018 at 4:05 pm

    There is noticeably a bundle to know about this. I assume you made sure good points in options also.

  31. mockup iphone

    Agosto 11, 2018 at 9:40 pm

    Pretty! This was a really wonderful post. Thank you for your provided information.

  32. film 4k streaming

    Agosto 13, 2018 at 5:39 am

    I’m still learning from you, but I’m making my way to the top as well. I absolutely liked reading all that is posted on your website.Keep the aarticles coming. I enjoyed it!

  33. I love what you guys are usually up too. This type of clever work and coverage! Keep up the superb works guys I’ve added you guys to blogroll.

  34. InventHelp New Store Products

    Agosto 15, 2018 at 9:43 am

    Regards for helping out, good info. “If you would convince a man that he does wrong, do right. Men will believe what they see.” by Henry David Thoreau.

  35. giá hạt xốp màu

    Agosto 19, 2018 at 4:27 am

    I have been surfing online greater than 3 hours lately, yet I by no means discovered any attention-grabbing article like yours. It is pretty value enough for me. In my view, if all website owners and bloggers made excellent content material as you probably did, the internet will probably be much more useful than ever before.

  36. personalized pillow cases

    Agosto 19, 2018 at 10:45 am

    What i don’t understood is actually how you are not actually much more well-liked than you might be right now. You’re so intelligent. You realize thus considerably relating to this subject, produced me personally consider it from numerous varied angles. Its like men and women aren’t fascinated unless it’s one thing to do with Lady gaga! Your own stuffs outstanding. Always maintain it up!

  37. trả góp macbook

    Agosto 19, 2018 at 4:48 pm

    This is really attention-grabbing, You are a very professional blogger. I’ve joined your rss feed and look ahead to looking for extra of your excellent post. Additionally, I have shared your web site in my social networks!

  38. Very interesting details you have mentioned, thanks for posting.

  39. invention

    Agosto 25, 2018 at 12:52 am

    Great write-up, I¦m normal visitor of one¦s blog, maintain up the nice operate, and It is going to be a regular visitor for a lengthy time.

  40. hilton hotels

    Agosto 25, 2018 at 6:39 pm

    I in addition to my pals appeared to be reading the good guides located on your web page while unexpectedly I had a horrible suspicion I had not expressed respect to the site owner for those secrets. All the guys are already consequently warmed to study all of them and have truly been taking advantage of those things. Appreciate your simply being well thoughtful and also for getting varieties of good themes millions of individuals are really needing to discover. Our own honest apologies for not saying thanks to earlier.

  41. Film Executive Producers

    Agosto 26, 2018 at 1:10 pm

    I’d constantly want to be update on new articles on this web site, saved to bookmarks! .

  42. Movie Critics

    Agosto 26, 2018 at 7:22 pm

    It¦s really a nice and helpful piece of information. I am glad that you simply shared this useful information with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing.

  43. Movie Investors

    Agosto 27, 2018 at 2:00 am

    I am glad to be one of several visitors on this outstanding site (:, regards for posting.

  44. three survival island movie

    Agosto 29, 2018 at 6:20 pm

    What’s Happening i am new to this, I stumbled upon this I’ve discovered It absolutely useful and it has helped me out loads. I am hoping to contribute & assist different customers like its helped me. Great job.

  45. livro de auto ajuda

    Septiembre 1, 2018 at 10:58 am

    I’d have to examine with you here. Which is not one thing I usually do! I take pleasure in reading a post that may make folks think. Additionally, thanks for permitting me to comment!

  46. Jual software hotel management system terbaik

    Septiembre 1, 2018 at 5:40 pm

    A powerful share, I simply given this onto a colleague who was doing somewhat evaluation on this. And he actually bought me breakfast as a result of I found it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the treat! However yeah Thnkx for spending the time to discuss this, I really feel strongly about it and love reading more on this topic. If potential, as you develop into expertise, would you thoughts updating your blog with extra details? It’s extremely useful for me. Large thumb up for this blog put up!

  47. Rattling excellent info can be found on website.

  48. It’s actually a cool and helpful piece of info. I am glad that you shared this useful info with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing.

  49. seo malaysia

    Septiembre 5, 2018 at 12:06 pm

    Good – I should definitely pronounce, impressed with your web site. I had no trouble navigating through all the tabs as well as related info ended up being truly simple to do to access. I recently found what I hoped for before you know it at all. Quite unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or anything, web site theme . a tones way for your customer to communicate. Nice task..

  50. seo malaysia price

    Septiembre 6, 2018 at 10:08 am

    I’ve been surfing online greater than 3 hours nowadays, but I by no means discovered any interesting article like yours. It’s pretty value enough for me. In my opinion, if all webmasters and bloggers made just right content as you probably did, the web shall be a lot more useful than ever before. “Revolution is not a onetime event.” by Audre Lorde.

  51. I will immediately seize your rss as I can not find your email subscription hyperlink or newsletter service. Do you’ve any? Kindly let me understand in order that I could subscribe. Thanks.

  52. I like what you guys are up too. Such clever work and reporting! Carry on the superb works guys I have incorporated you guys to my blogroll. I think it will improve the value of my site 🙂

  53. commercial concrete contractors san antonio

    Septiembre 15, 2018 at 6:44 am

    Hello.This article was really motivating, especially because I was browsing for thoughts on this subject last week.

  54. visit

    Septiembre 15, 2018 at 3:10 pm

    Hello, Neat post. There’s a problem with your web site in internet explorer, may test this?K IE nonetheless is the market leader and a huge element of folks will miss your wonderful writing because of this problem.

  55. the general insurance

    Septiembre 16, 2018 at 8:29 am

    Appreciate it for this tremendous post, I am glad I found this internet site on yahoo.

  56. Geico quote

    Septiembre 16, 2018 at 8:09 pm

    I’m impressed, I have to say. Really rarely do I encounter a blog that’s each educative and entertaining, and let me tell you, you’ve gotten hit the nail on the head. Your concept is outstanding; the problem is something that not enough individuals are talking intelligently about. I’m very completely satisfied that I stumbled across this in my search for one thing regarding this.

  57. hartford quotes

    Septiembre 17, 2018 at 4:24 am

    I enjoy you because of all of the efforts on this web site. Debby really loves working on internet research and it’s easy to understand why. A lot of people hear all of the compelling manner you provide informative tactics via this website and in addition encourage participation from others on the issue and my princess is now understanding so much. Enjoy the remaining portion of the new year. You are conducting a remarkable job.

  58. 檸檬魚子

    Octubre 18, 2018 at 12:43 pm

    柔軟角質層、徹底清潔肌膚細部深層髒污及張力流失因素。恢復澎潤活力Q彈肌、洗出極淨光澤的卸妝乳。

  59. Football Solutions Women's Under-19 - Teams