CULTURA

Reseña: “¿Qué tengo de malo?” de María José Caro

Gino Casales

Alfaguara, 2017. 96 pp. S/. 39

Hace ya alrededor de un año se publicó Bogotá 39, antología que reunió a narradores jóvenes (ahora que se asume que un narrador joven es que no pasa la barrera de los 40 años) de toda Latinoamérica, a los que, implícitamente, postulaba como las grandes promesas de sus países de origen. Más allá de la validez y la calidad de esta antología (ambos aspectos muy criticables en realidad), lo cierto es que resultó interesante observar qué autores peruanos fueron escogidos (junto con María José Caro estaban Claudia Ulloa y Juan Manuel Robles) y cómo esta antología pudo despertar mayor interés por ellos.

Mientras que Juan Manuel Robles ya se había sonado bastante por su novela Nuevos juguetes de la guerra fría, lo cierto es que de Claudia Ulloa y María José Caro no había escuchado nada que me llamara demasiado la atención. Fue a partir de esta antología que me animé a acercarme a la obra de Caro (lo que tal vez no habría hecho en otras circunstancias,) y he salido medianamente sorprendido. El cuento que incluyeron de Caro en la colección es justamente el primero del libro sobre el que me ocupo ahora.

¿Qué tengo de malo? es un libro de cuentos que se puede (y recomendaría enfáticamente) leer a manera de novela fragmentada. Lo que el conjunto encierra es una historia de coming of age complicada, llena de preguntas sin respuesta. Los cuentos abordan desde el divorcio de los padres y la dificultad de hacer amigas en la primaria hasta los primeros roces sexuales y la entrada al mundo de las traiciones adolescentes con mayor o menor éxito, pero siempre abordando cada texto con un estilo limpio y lo suficientemente depurado como para acercarse a los temas juveniles con una distancia propia de la diferencia de edad, pero aun así con suficiente ternura como para no convertir esa distancia en cinismo.

Siguiendo tal vez la estela de Huerto cerrado, Caro plantea una serie de cuentos que cobran mayor riqueza al leerse como vistazos aislados en la vida de un personaje en crecimiento que se siente constantemente fuera de lugar. Sin embargo, tal vez en contraste con el Manolo de Bryce Echenique, la Macarena de Caro nunca se cuestiona realmente lo que pasa a su alrededor. A veces intenta encajar, a veces tan solo observa, pero nunca entra en más que conflictos menores con sus padres.

Frente a los amigos, se evade, se avergüenza, cede a la presión o huye. Su agencia es mínima y por ello, Macarena es un personaje constantemente confundido, de quien pocas veces vemos emitir juicios de valor en medio de la narración. Se convierte, así, en un vehículo adecuado para el estilo que Caro utiliza, lo que termina de redondear la narración, aun si puede decepcionar a quienes buscan personajes femeninos más fuertes (aunque la madre de Macarena sí es un personaje fuerte que habría merecido más espacio entre los cuentos; muchas veces se perfila una historia escondida que nunca termina de asomarse y que tras bastidores tampoco termina de funcionar por más potencial que tenga).

A nivel narrativo, en otro contraste con Huerto cerrado, hay un problema más o menos grave. En el libro de Bryce Echenique, por más que se encontraba de fondo una historia que unificaba todos los cuentos, cada relato funcionaba con independencia del otro (a excepción de “Dos indios” y “Extraña diversión”, justamente los cuentos más flojos del libro) y en cada uno sorprendía el despliegue de destreza técnica y manejo de la ironía (pensemos en la increíble “El descubrimiento de América” o la bajo-perfil-pero-igualmente-destacable “El camino es así”).

En cambio, ¿Qué tengo de malo? tiene un aspecto que le hace flaco favor: pocos cuentos funcionan fuera del conjunto. Se ha dicho que el cuento de Caro que incluyeron en Bogotá 39 (“Árbol de navidad”) no está mal escrito, pero que no parece realmente contar nada o que lo que cuenta parece muy trivial. No comparto la opinión, pero entiendo el por qué se enunciaría: la historia se siente desencajada sin el complemento que ofrecen cuentos como “A mitad de la noche”, “Zancos” y “Pasajeros”, los cuales, juntos, forman una suerte de arco argumental que trata indirectamente la relación de los padres (con bastante acierto, por cierto). Eso es bueno para este libro, pero terrible para los cuentos que lo conforman, que ya no se sostienen como cuentos, sino como fragmentos en una novela dispersa (que es, de todos modos, como aconsejaría leerlo).

Para acabar, solo queda decir que, aún con los defectos señalados, ¿Qué tengo de malo? sigue siendo un libro interesante con puntos muy buenos (el cuento final, “Las palabras”, puede parecer desarticulado con lo que el libro había ido armando en los cuentos anteriores, pero es en realidad un cierre bastante efectivo que vuelve a traer al escenario al personaje de la madre en un momento bastante emocional). Tal vez no resulte recomendable para todo tipo de lector,, ya que sin duda habrá gente molesta con la falta de agencia feminista en un libro tan específicamente femenino, o lectores a los que fastidie  el carácter burgués y trivial de los relatos, pero es a  fin de cuentas una experiencia disfrutable para quien sí se termine animando a leerlo

Gino Canales
Estudiante de Humanidades con mención en Estudios teóricos y críticos por la PUCP. Fue miembro del colectivo Extramuros.
70 Comments

Deja tu comentario

Loading Facebook Comments ...

70 Comments

  1. Like

    Marzo 30, 2019 at 3:20 am

    Like!! Really appreciate you sharing this blog post.Really thank you! Keep writing.

  2. เพิ่มไลค์เพจ

    Marzo 31, 2019 at 3:21 am

    Likely I am likely to save your blog post. 🙂

  3. Meagan

    Abril 18, 2019 at 8:59 am

    And that is an funding risk price taking.

  4. tinyurl.com

    Abril 23, 2019 at 11:31 am

    My brother suggested I might like this website. He used to be totally right.

    This post truly made my day. You can not imagine just how a lot time I had spent for this
    info! Thanks!

  5. tinyurl.com

    Abril 23, 2019 at 2:14 pm

    Hello, i feel that i noticed you visited my blog so i got here to return the
    prefer?.I am attempting to in finding issues to enhance my site!I suppose
    its ok to make use of a few of your ideas!!

  6. bit.ly

    Abril 23, 2019 at 3:55 pm

    Hey there! I’m at work surfing around your blog from
    my new iphone 3gs! Just wanted to say I love reading through your blog and look
    forward to all your posts! Carry on the outstanding work!

  7. tinyurl.com

    Mayo 2, 2019 at 4:52 am

    Wow that was unusual. I just wrote an extremely long comment but after I clicked submit
    my comment didn’t show up. Grrrr… well I’m not writing all that over again. Anyhow, just wanted to say superb blog!

  8. http://tinyurl.com/

    Mayo 2, 2019 at 10:34 pm

    Definitely consider that that you stated. Your favourite reason appeared
    to be at the web the easiest thing to be aware of.
    I say to you, I definitely get irked while people think about issues that they plainly don’t understand about.
    You controlled to hit the nail upon the highest and
    outlined out the entire thing without having side effect , other folks could take a signal.
    Will likely be again to get more. Thanks

  9. tinyurl.com

    Mayo 3, 2019 at 1:17 pm

    It’s in point of fact a great and useful piece of info.
    I am satisfied that you simply shared this helpful info with us.

    Please stay us informed like this. Thanks for sharing.

  10. tinyurl.com

    Mayo 5, 2019 at 8:52 pm

    When I initially left a comment I seem to have clicked the -Notify me when new
    comments are added- checkbox and now whenever a comment is added I recieve 4 emails
    with the exact same comment. Is there an easy method you are able to remove me from that service?
    Thank you!

  11. Adolfo

    Mayo 6, 2019 at 1:43 am

    I every time spent my half an hour to read this
    blog’s content everyday along with a mug of coffee.

  12. Cornell

    Mayo 6, 2019 at 3:38 am

    Ahaa, its fastidious discussion on the topic of this paragraph here
    at this blog, I have read all that, so at
    this time me also commenting at this place.

  13. Pete

    Mayo 6, 2019 at 6:50 am

    Undeniably consider that which you stated. Your favourite
    reason seemed to be on the web the easiest thing to take
    into account of. I say to you, I certainly get annoyed while other folks think about concerns that they just
    do not understand about. You controlled to hit the nail upon the top as well as outlined out the entire
    thing without having side-effects , folks could take a signal.

    Will likely be again to get more. Thank you

  14. Velda

    Mayo 6, 2019 at 7:35 am

    Hey just wanted to give you a quick heads up. The text
    in your article seem to be running off the screen in Firefox.
    I’m not sure if this is a formatting issue or something to do with internet
    browser compatibility but I figured I’d post to let you know.
    The layout look great though! Hope you get the issue resolved soon. Kudos

  15. Marian

    Mayo 6, 2019 at 12:40 pm

    Thanks very nice blog!

  16. Stacey

    Mayo 6, 2019 at 4:33 pm

    You are so interesting! I don’t believe I’ve read through anything like
    that before. So great to discover somebody with genuine thoughts on this topic.
    Really.. thanks for starting this up. This site is something
    that is needed on the web, someone with a little originality!

  17. Ermelinda

    Mayo 7, 2019 at 3:19 am

    Incredible points. Great arguments. Keep up the
    good effort.

  18. tinyurl.com

    Mayo 7, 2019 at 1:55 pm

    It’s nearly impossible to find educated people for this subject, however, you
    sound like you know what you’re talking about!
    Thanks

  19. http://tinyurl.com/

    Mayo 7, 2019 at 7:42 pm

    Hello superb blog! Does running a blog like this take a large amount
    of work? I have very little understanding of programming but I had been hoping to start my
    own blog soon. Anyhow, should you have any recommendations or
    techniques for new blog owners please share.
    I understand this is off subject nevertheless I simply wanted to
    ask. Thanks!

  20. tinyurl.com

    Mayo 8, 2019 at 12:57 am

    Howdy would you mind sharing which blog platform you’re using?
    I’m looking to start my own blog soon but I’m having a difficult time making a
    decision between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
    The reason I ask is because your design seems different then most blogs and I’m looking for something completely unique.
    P.S My apologies for getting off-topic but I had to ask!

  21. tinyurl.com

    Mayo 8, 2019 at 1:32 am

    I think that what you said was actually very logical. But,
    consider this, what if you typed a catchier post title? I ain’t suggesting
    your content isn’t good., however what if you added a post
    title to maybe grab folk’s attention? I mean Reseña: “¿Qué tengo
    de malo?” de María José Caro – Punto y Coma is kinda boring.
    You ought to glance at Yahoo’s front page and watch how
    they create article titles to grab viewers interested.
    You might add a related video or a related pic or two to grab readers excited about
    everything’ve written. In my opinion, it would bring
    your posts a little livelier.

  22. Meredith

    Mayo 8, 2019 at 1:59 am

    Hiya very cool web site!! Guy .. Excellent .. Amazing ..
    I’ll bookmark your web site and take the feeds additionally?
    I’m happy to find a lot of useful info here within the post, we’d like work out extra techniques on this regard, thanks for sharing.
    . . . . .

  23. Bernadette

    Mayo 11, 2019 at 11:48 pm

    Schwab Clever Portfolios invests in Schwab
    ETFs.

  24. Lino

    Mayo 13, 2019 at 9:53 am

    Now it is time to choose your specific investments.

  25. Therese

    Mayo 13, 2019 at 9:16 pm

    Why viewers still use to read news papers when in this technological globe
    the whole thing is presented on net?

  26. Kléber Leite

    Mayo 15, 2019 at 7:44 am

    I need to to thank you for this great read!!

    I absolutely loved every little bit of it. I’ve got
    you bookmarked to look at new stuff you post…

  27. http://tinyurl.com/y2owvxsk

    Mayo 15, 2019 at 8:32 am

    I will right away clutch your rss feed as I can’t find your e-mail subscription link or newsletter service.

    Do you’ve any? Kindly let me realize in order that I may just subscribe.
    Thanks.

  28. Lilla

    Mayo 15, 2019 at 9:42 am

    It’s a shame you don’t have a donate button! I’d definitely donate to this outstanding blog!
    I guess for now i’ll settle for bookmarking and adding your RSS feed to my Google account.
    I look forward to brand new updates and will share this site with my Facebook
    group. Talk soon!

  29. Latesha

    Mayo 15, 2019 at 4:39 pm

    All forms of investments come with sure risks.

  30. tinyurl.com

    Mayo 15, 2019 at 10:03 pm

    I like the helpful information you provide in your articles.
    I will bookmark your blog and check again here frequently.
    I’m quite sure I will learn many new stuff right here! Best of luck for the next!

  31. http://tinyurl.com/

    Mayo 16, 2019 at 1:20 am

    Quality posts is the secret to be a focus for the viewers to visit the web site, that’s what
    this website is providing.

  32. Sol

    Mayo 16, 2019 at 12:32 pm

    Excellent blog! Do you have any helpful hints for aspiring writers?
    I’m hoping to start my own site soon but I’m a little
    lost on everything. Would you advise starting with a free platform like WordPress or go for
    a paid option? There are so many options out there that I’m totally confused ..
    Any ideas? Appreciate it!

  33. Lila

    Mayo 16, 2019 at 8:44 pm

    Very nice article, just what I needed.

  34. Garry

    Mayo 18, 2019 at 5:25 am

    I relish, result in I found exactly what I was taking a look for.
    You’ve ended my four day long hunt! God Bless
    you man. Have a nice day. Bye

  35. Nick

    Mayo 18, 2019 at 12:46 pm

    It’s enormous that you are getting ideas from
    this article as well as from our dialogue made at this place.

  36. http://tinyurl.com/y5dcz78z

    Mayo 18, 2019 at 2:23 pm

    I like the helpful information you provide for your articles.
    I will bookmark your weblog and test once more
    right here regularly. I’m slightly certain I will be informed plenty
    of new stuff right here! Good luck for the following!

  37. Justina

    Mayo 19, 2019 at 3:32 pm

    Thank you a lot for sharing this with all folks you actually recognise what you are talking approximately!

    Bookmarked. Please additionally consult with my site
    =). We could have a link change agreement between us

  38. Felicia

    Mayo 21, 2019 at 3:06 am

    And that is an funding danger price taking.

  39. http://piep.net/vxIz

    Mayo 21, 2019 at 9:53 pm

    Thanks for your curiosity in Investment Advice.

  40. tinyurl.com

    Mayo 21, 2019 at 11:09 pm

    Hey, I think your blog might be having browser compatibility issues.
    When I look at your website in Chrome, it
    looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.

    I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, fantastic blog!

  41. tinyurl.com

    Mayo 22, 2019 at 6:59 am

    This is true for investment advice as effectively.

  42. http://s.qurdo.com/fnpy

    Mayo 26, 2019 at 12:14 pm

    Financial advisors enterprise is people business.

  43. tinyurl.com

    Mayo 26, 2019 at 8:45 pm

    Now it is time to decide your particular investments.

  44. Banco Paulista SA

    Mayo 27, 2019 at 1:23 pm

    Thank you for your curiosity in Funding Recommendation.

  45. Klaudia

    Mayo 28, 2019 at 3:58 am

    Investors do pay direct and indirect costs.

  46. Estela

    Mayo 28, 2019 at 7:05 am

    Howdy! Do you know if they make any plugins to safeguard against hackers?
    I’m kinda paranoid about losing everything I’ve worked hard
    on. Any recommendations?

  47. Grupo Coral

    Mayo 29, 2019 at 4:56 pm

    Great delivery. Great arguments. Keep up the amazing effort.

  48. Tonia

    Mayo 30, 2019 at 6:00 am

    A financial advisor is your planning partner.

  49. Renan Batista

    Mayo 31, 2019 at 9:49 am

    Magnificent beat ! I would like to apprentice while you amend your website, how could i subscribe
    for a blog web site? The account aided me a acceptable
    deal. I had been tiny bit acquainted of this your broadcast offered bright clear
    concept

  50. Renato Franchi Filho

    Junio 1, 2019 at 2:06 am

    I think the admin of this site is in fact working hard
    in favor of his website, as here every information is quality based data.

  51. Desembargador Mauro Pereira Martins

    Junio 2, 2019 at 5:44 am

    Ahaa, its nice conversation concerning this
    post here at this website, I have read all that, so at this time me also commenting at
    this place.

  52. Cristina Boner

    Junio 2, 2019 at 2:28 pm

    whoah this blog is fantastic i love reading your posts.
    Keep up the good work! You already know, lots
    of individuals are searching around for this info, you can help them greatly.

  53. Daniel Dantas

    Junio 2, 2019 at 11:34 pm

    Today, I went to the beachfront with my children.
    I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said “You can hear the ocean if you put this to your ear.” She placed the shell to
    her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear.
    She never wants to go back! LoL I know this is entirely off topic but I had to tell someone!

  54. http://tinyurl.com/

    Junio 4, 2019 at 11:37 am

    That is true for funding advice as well.

  55. Klefer

    Junio 8, 2019 at 7:54 am

    Hello would you mind sharing which blog platform you’re using?
    I’m planning to start my own blog soon but I’m having a difficult time deciding between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.

    The reason I ask is because your design seems different then most blogs and I’m looking for
    something completely unique. P.S
    Apologies for getting off-topic but I had to ask!

  56. Lélio Vieira Carneiro Júnior

    Junio 8, 2019 at 10:12 pm

    Howdy would you mind stating which blog platform you’re working with?
    I’m looking to start my own blog in the near future
    but I’m having a hard time selecting between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.

    The reason I ask is because your design seems different then most blogs and I’m looking for something unique.
    P.S My apologies for being off-topic but I had to ask!

  57. Leandro Martins de Almeida

    Junio 10, 2019 at 1:14 am

    Excellent items from you, man. I’ve remember your stuff
    previous to and you’re simply extremely great.
    I actually like what you have got right here,
    certainly like what you’re saying and the best way in which you assert it.
    You’re making it enjoyable and you still
    take care of to keep it wise. I cant wait to learn much more from
    you. That is really a terrific web site.

  58. tinyurl.com

    Junio 10, 2019 at 12:40 pm

    Financial advisors enterprise is folks business.

  59. Klefer

    Junio 12, 2019 at 5:40 am

    Hello there, You have done a great job. I’ll definitely digg it and personally suggest to my friends.
    I am sure they’ll be benefited from this website.

  60. http://tinyurl.com

    Junio 13, 2019 at 6:55 am

    Financial advisors business is folks enterprise.

  61. tinyurl.com

    Junio 17, 2019 at 2:22 pm

    All sorts of investments include certain dangers.

  62. Zora

    Junio 17, 2019 at 7:23 pm

    Now it’s time to decide your specific investments.

  63. tinyurl.com

    Junio 18, 2019 at 1:56 pm

    Schwab Clever Portfolios invests in Schwab ETFs.

  64. tinyurl.com

    Junio 19, 2019 at 9:49 am

    Thanks for your interest in Investment Advice.

  65. https://tinyurl.com/

    Junio 19, 2019 at 4:23 pm

    Contemplate investments that offer speedy annuities.

  66. Lawanna

    Junio 20, 2019 at 5:34 pm

    Thank you for your curiosity in Funding Advice.

  67. tinyurl.com

    Junio 21, 2019 at 5:19 pm

    Now it is time to pick your particular investments.

  68. Lilly

    Junio 21, 2019 at 6:54 pm

    A monetary advisor is your planning associate.

  69. Matadub

    Julio 4, 2019 at 6:20 am

    Diflucan Without A Prescription Amoxicillin Invention cialis tablets for sale Cephorum Animal Tablets For Sale Isotretinoin Worldwide Cialis Senza Prescrizione

  70. pengeluaran sgp

    Julio 18, 2019 at 2:38 am

    I have been surfing online greater than three hours today, but I never found any attention-grabbing article like yours.