CULTURA

Reseña: “La luz inesperada” de Marco García Falcón

Peisa, 2018. 116 pp. S/.35

El año pasado García Falcón recibió el Premio Nacional de la Literatura por la –según dicen– excelente Esta casa vacía, publicada en el 2017. Por los mismos meses salió la novela que hoy nos ocupa, La luz inesperada. Considerando el premio que ganó García Falcón,  tenía pinta de prometer. No obstante, ese no es el criterio con el cual acercarse a este pequeño libro, de propuesta algo más light que la citada Esta casa vacía.

La luz inesperada narra la historia de Bruno, un publicista de éxito que, tras varios años separado de su promoción del colegio, decide correr con los gastos de una reunión en Cancún, el mítico lugar de su viaje de promo. El reencuentro parece discurrir según lo esperado, hasta que la llegada tardía de dos viejos amigos traerá a flote recuerdos dolorosos.

Como se ve, es una historia sencilla, capaz de resumirse en pocas líneas y sin interés en irse por las ramas muy a menudo. La primera mitad del libro, para justificar su extensión, lidia con la interacción entre Bruno y un antiguo crush del colegio con quien en su momento nunca llegó a ocurrir nada. Sin embargo, esta subtrama pronto es abandonada por el hilo central de la historia, que es la confrontación entre Bruno y los amigos tardíos y los efectos de la misma. Por lo mismo, la diferencia de tonos entre ambas partes resulta brusca y llega a sentirse que se están leyendo dos libros distintos, que ninguno de los dos es especialmente bueno y que además ninguno está protagonizado por el mismo personaje.

Esto último es importante porque desde las primeras páginas nos encontramos acompañando a Bruno en todo. Ingresamos a su vida profesional y personal actual y mientras las páginas van avanzando nos introducimos también en su pasado más íntimo, a nivel familiar y amical, comprendemos sus frustraciones y cómo estas le sirven de motivación en el presente. Todo está narrado desde su punto de vista, lo que incluye que hay que soportar constantemente digresiones para encajar sus opiniones en los temas más arbitrarios, pontificaciones innecesarias que oscilan entre consideraciones superficiales sobre el trabajo de un publicista y los méritos artísticos del reggaetón.

Sin embargo, todo esto cambia para convertir el libro en una sucesión de actos violentos y confusos hacia el final, con un protagonista marcado por un dolor que apenas se sugería en las previas páginas y que termina resultando gratuito en sus actos, más por el deseo de establecer un giro para un relato que, de otro modo, habría resultado muy plano. La sensación final termina siendo que las primeras 80 o 90 páginas son en gran parte relleno y además relleno engañoso, pues nos encontramos con un Bruno muy distinto del que esas páginas habían ido construyendo. La única conexión entre ambos Brunos termina siendo el último fragmento, una suerte de epifanía completamente incongruente con todo lo que el libro ha intentado construir, pero que recupera esa actitud inicial más serena y por momentos contemplativa (siempre dispuesta a pontificar).

Realmente no hay mucho más que decir sobre esta novela. Su tono ligero y la trama fallida únicamente contribuyen en crear una experiencia olvidable. Hasta ahora no he leído Esta casa vacía, por lo que la impresión inicial que me llevo de la obra de García Falcón es bastante mala. Habrá que revisarla para ver si no será esta novela únicamente un tropiezo en una trayectoria más interesante.

Gino Canales
Estudiante de Humanidades con mención en Estudios teóricos y críticos por la PUCP. Fue miembro del colectivo Extramuros.
84 Comments

Deja tu comentario

Loading Facebook Comments ...

84 Comments

  1. Like

    Enero 31, 2019 at 7:16 am

    Like!! Really appreciate you sharing this blog post.Really thank you! Keep writing.

  2. Leigh

    Enero 31, 2019 at 2:39 pm

    Fantastic beat ! I would like to apprentice while you amend
    your web site, how can i subscribe for a blog web
    site? The account helped me a acceptable deal.
    I had been tiny bit acquainted of this your broadcast provided bright clear concept

  3. Jami

    Febrero 1, 2019 at 12:48 pm

    It’s hard to find well-informed people for this subject, but you seem like you know what
    you’re talking about! Thanks

  4. ปั้มไลค์

    Febrero 2, 2019 at 7:17 am

    Perfectly composed articles , thankyou for information. 🙂

  5. Karissa

    Febrero 5, 2019 at 7:45 pm

    Financial advisors enterprise is folks business.

  6. Gina

    Febrero 10, 2019 at 9:06 pm

    Schwab Clever Portfolios invests in Schwab ETFs.

  7. Nicholas

    Febrero 12, 2019 at 12:34 am

    Schwab Intelligent Portfolios invests in Schwab ETFs.

  8. Gabriela

    Febrero 13, 2019 at 6:35 pm

    Financial advisors business is folks business.

  9. Robbin

    Febrero 14, 2019 at 7:03 pm

    Thank you on your curiosity in Funding Recommendation.

  10. Dick

    Febrero 15, 2019 at 7:19 pm

    Now it’s time to choose your particular investments.

  11. Dewayne

    Febrero 16, 2019 at 7:35 pm

    A monetary advisor is your planning accomplice.

  12. Senaida

    Febrero 18, 2019 at 8:59 pm

    Investors do pay direct and oblique prices.

  13. Michal

    Febrero 19, 2019 at 2:47 pm

    Pretty! This was an incredibly wonderful post. Many thanks for providing this information.

  14. Alberta

    Febrero 20, 2019 at 10:33 am

    When I originally commented I clicked the “Notify me when new comments are added” checkbox and now each time a comment is added
    I get three emails with the same comment.
    Is there any way you can remove people from that service?
    Cheers!

  15. Doreen

    Febrero 23, 2019 at 12:49 am

    If you are going for best contents like myself, only visit this web page daily because it provides feature contents, thanks

  16. Maybelle

    Febrero 23, 2019 at 2:41 pm

    always i used to read smaller articles or reviews that also clear their motive, and that is also happening with this post which I am
    reading at this place.

  17. Rosie

    Febrero 28, 2019 at 8:54 am

    Wow that was odd. I just wrote an very long comment but after I clicked submit my comment didn’t appear.
    Grrrr… well I’m not writing all that over again. Anyways, just wanted
    to say wonderful blog!

  18. Heather

    Febrero 28, 2019 at 7:46 pm

    Thanks for every other informative web site. Where else may just I am getting that type of info written in such a perfect manner?
    I have a undertaking that I’m just now operating on,
    and I’ve been at the glance out for such info.

  19. Grover

    Marzo 1, 2019 at 4:40 pm

    You are so interesting! I do not suppose I’ve read something like that before.
    So nice to discover another person with original
    thoughts on this subject. Really.. many thanks for starting this
    up. This website is something that is required on the internet, someone with some originality!

  20. Matt Linklater

    Marzo 5, 2019 at 10:19 pm

    I think this is among the most vital information for me.
    And i am satisfied reading your article. However wanna commentary on some common issues, The site taste is great, the articles
    is in reality nice : D. Just right process, cheers

  21. Luiz Gastão Bittencourt

    Marzo 8, 2019 at 11:39 pm

    Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you writing this post and the rest of the website is really good.

  22. Marta

    Marzo 11, 2019 at 11:35 pm

    If some one needs to be updated with hottest technologies then he
    must be pay a quick visit this website and be up to date all the time.

  23. Leandro Martins de Almeida

    Marzo 13, 2019 at 12:06 am

    I always spent my half an hour to read this webpage’s articles or reviews
    every day along with a mug of coffee.

  24. Grupo Coral

    Marzo 13, 2019 at 2:23 am

    Greetings from Colorado! I’m bored to death at work so I decided
    to check out your site on my iphone during lunch break.
    I really like the knowledge you provide here and can’t wait to take a look when I get home.
    I’m surprised at how fast your blog loaded on my phone ..

    I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyhow, superb site!

  25. Fernanda Lara Tórtima

    Marzo 13, 2019 at 3:02 am

    certainly like your web-site but you have to test the spelling
    on quite a few of your posts. A number of them are rife with spelling problems and I to find
    it very bothersome to tell the truth then again I will surely come again again.

  26. http://tinyurl.com/y5aezkkq

    Marzo 13, 2019 at 7:43 am

    What’s up, after reading this remarkable post
    i am too happy to share my familiarity here with
    mates.

  27. Lavina

    Marzo 13, 2019 at 10:58 am

    I’m really impressed with your writing skills as well as with the layout on your blog.
    Is this a paid theme or did you modify it yourself? Anyway keep up the nice quality writing, it’s rare to see a nice blog like this
    one nowadays.

  28. tinyurl.com

    Marzo 13, 2019 at 4:58 pm

    Thanks for sharing your thoughts about ig. Regards

  29. http://tinyurl.com/y3fe9sdf

    Marzo 14, 2019 at 5:16 am

    I was suggested this web site by my cousin. I’m not sure whether this post is written by
    him as nobody else know such detailed about
    my problem. You are wonderful! Thanks!

  30. http://tinyurl.com/yyt9hz8v

    Marzo 14, 2019 at 8:19 pm

    I believe that is among the such a lot significant info for me.
    And i am glad reading your article. However should remark on some common issues, The site taste is ideal, the articles is in point of fact nice :
    D. Excellent job, cheers

  31. Brodie

    Marzo 15, 2019 at 11:01 am

    Appreciating the commitment you put into your website and detailed information you provide.
    It’s nice to come across a blog every once in a while that isn’t the same outdated rehashed information. Excellent
    read! I’ve bookmarked your site and I’m adding your RSS
    feeds to my Google account.

  32. Emmanuel Love

    Marzo 15, 2019 at 3:29 pm

    Hey, how’s it going?

    I want to pass along some very important news that everyone needs to hear!

    In December of 2017, Donald Trump made history by recognizing Jerusalem as the captial of Israel. Why is this big news? Because by this the Jewish people of Israel are now able to press forward in bringing about the Third Temple prophesied in the Bible.

    The Jewish people deny Jesus as their Messiah and have stated that their Messiah has been identified and is waiting to be revealed. They say this man will rule the world under a one world religion called “spiritualism”.

    They even printed a coin to raise money for the Temple with Donald Trumps face on the front and with king Cyrus'(who built the second Temple) behind him. On the back of the coin is an image of the third Temple.

    The Bible says this false Messiah who seats himself in the Third Temple will be thee antichrist that will bring about the Great Tribulation, though the Jewish people believe he will bring about world peace. It will be a false peace for a period of time. You can watch interviews of Jewish Rabbi’s in Israel speaking of these things. They have their plans set in place. It is only years away!

    More importantly, the power that runs the world wants to put a RFID microchip in our body making us total slaves to them. This chip matches perfectly with the Mark of the Beast in the Bible, more specifically Revelation 13:16-18:

    He causes all, both small and great, rich and poor, free and slave, to receive a mark on their right hand or on their foreheads, and that no one may buy or sell except one who has the mark or the name of the beast, or the number of his name.

    Here is wisdom. Let him who has understanding calculate the number of the beast, for it is the number of a man: His number is 666.

    Referring to the last days, this could only be speaking of a cashless society, which we have yet to see, but are heading towards. Otherwise, we could still buy or sell without the mark amongst others if physical money was still currency. RFID microchip implant technology will be the future of a one world cashless society containing digital currency. It will be implanted in the right-hand or the forehead, and we cannot buy or sell without it! We must grow strong in Jesus. AT ALL COSTS, DO NOT TAKE IT!

    Then a third angel followed them, saying with a loud voice, “If anyone worships the beast and his image, and receives his mark on his forehead or on his hand, he himself shall also drink of the wine of the wrath of God, which is poured out full strength into the cup of His indignation. He shall be tormented with fire and brimstone in the presence of the holy angels and in the presence of the Lamb. And the smoke of their torment ascends forever and ever; and they have no rest day or night, who worship the beast and his image, and whoever receives the mark of his name.” (Revelation 14:9-11).

    People have been saying the end is coming for many years, but we need two key things. One, the Third Temple, and two, the technology for a cashless society to fulfill the prophecy of the Mark of the Beast.

    VISIT http://WWW.BIBLEFREEDOM.COM TO SEE PROOF FOR THESE THINGS AND MUCH MORE! TELL YOUR FRIENDS AND FAMILY. SHARE THIS MESSAGE!

  33. tinyurl.com

    Marzo 16, 2019 at 2:50 am

    Hi, Neat post. There is a problem with your website in internet explorer,
    would check this? IE nonetheless is the marketplace leader
    and a big component to other people will pass over your excellent writing because of
    this problem.

  34. tinyurl.com

    Marzo 16, 2019 at 7:30 am

    I constantly spent my half an hour to read this weblog’s posts daily along with a mug of coffee.

  35. Kermit

    Marzo 18, 2019 at 1:25 am

    Have you ever considered writing an e-book or guest authoring on other
    sites? I have a blog based upon on the same subjects you discuss and would really like to have
    you share some stories/information. I know my readers would enjoy your work.
    If you’re even remotely interested, feel free to send me an email.

  36. http://tinyurl.com

    Marzo 18, 2019 at 4:15 pm

    Hi would you mind stating which blog platform you’re
    working with? I’m looking to start my own blog in the near future but I’m having a hard time selecting between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
    The reason I ask is because your design seems different then most blogs and I’m looking for something unique.
    P.S Sorry for getting off-topic but I had to ask!

  37. tinyurl.com

    Marzo 19, 2019 at 6:50 am

    Hi there! Do you know if they make any plugins to
    safeguard against hackers? I’m kinda paranoid about losing everything I’ve worked hard on. Any recommendations?

  38. Corina

    Marzo 19, 2019 at 9:50 am

    Heya i am for the first time here. I found this board and I
    to find It really helpful & it helped me out much.
    I hope to provide something again and help others such as
    you aided me.

  39. Dominique

    Marzo 19, 2019 at 1:28 pm

    Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point.
    You definitely know what youre talking about, why throw away your intelligence on just posting videos to your weblog when you could be giving us something informative to read?

  40. Carlos Eduardo Veiga Petrobras

    Marzo 23, 2019 at 5:54 pm

    I have to thank you for the efforts you’ve put in penning this website.
    I’m hoping to check out the same high-grade content by you in the future as well.
    In truth, your creative writing abilities has motivated me to get my own site now 😉

  41. Rodrigo Branco

    Marzo 24, 2019 at 4:08 am

    Good day! This post could not be written any better! Reading through this post reminds me of my
    old room mate! He always kept talking about this. I will
    forward this post to him. Fairly certain he will have a good
    read. Thank you for sharing!

  42. Aretha

    Marzo 24, 2019 at 10:47 pm

    I do not know whether it’s just me or if perhaps everyone else encountering issues with your blog.
    It seems like some of the written text on your content are running off the screen.
    Can someone else please comment and let me know if this is happening
    to them too? This could be a problem with my internet browser because I’ve had this
    happen previously. Many thanks

  43. Mario Celso Lopes

    Marzo 24, 2019 at 11:29 pm

    Howdy! I could have sworn I’ve been to this blog before
    but after browsing through some of the post I realized it’s new to me.
    Nonetheless, I’m definitely glad I found it and I’ll be bookmarking
    and checking back often!

  44. Carlos Eduardo Veiga Petrobras

    Marzo 25, 2019 at 6:23 am

    Aw, this was an incredibly nice post. Spending some time and actual effort to make a superb
    article… but what can I say… I put things off a
    whole lot and never seem to get nearly anything done.

  45. Leandro Martins de Almeida

    Marzo 25, 2019 at 8:18 am

    I have been browsing on-line greater than three hours as of late, but I never found any interesting article like yours.
    It’s pretty price sufficient for me. In my view, if all webmasters and
    bloggers made good content as you probably did, the net will probably be much more helpful than ever before.

  46. Shayne

    Marzo 25, 2019 at 1:51 pm

    It’s very trouble-free to find out any topic on net as compared to textbooks,
    as I found this post at this web page.

  47. reputação online

    Marzo 25, 2019 at 7:15 pm

    Hi there colleagues, how is the whole thing, and what you
    would like to say concerning this post, in my view its in fact amazing for me.

  48. Trevor

    Marzo 26, 2019 at 12:55 am

    Spot on with this write-up, I absolutely think this amazing site needs a great deal more attention. I’ll probably
    be back again to see more, thanks for the advice!

  49. tinyurl.com

    Marzo 26, 2019 at 2:10 pm

    Hello! Do you know if they make any plugins to help with Search
    Engine Optimization? I’m trying to get my blog
    to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good success.
    If you know of any please share. Cheers!

  50. Forest

    Abril 1, 2019 at 2:19 pm

    Helpful info. Fortunate me I found your website by accident, and I’m surprised why this coincidence did not took place
    in advance! I bookmarked it.

  51. anonymous

    Abril 3, 2019 at 11:13 am

    I just want to mention I’m all new to blogging and actually savored this blog site. Very likely I’m want to bookmark your blog post . You definitely come with really good articles. Kudos for sharing your webpage.

  52. http://tinyurl.com

    Abril 3, 2019 at 2:22 pm

    Thanks designed for sharing such a fastidious thought, paragraph is pleasant, thats why i have read it completely

  53. Klaudia

    Abril 3, 2019 at 8:48 pm

    Howdy just wanted to give you a quick heads up.

    The text in your article seem to be running off the screen in Firefox.
    I’m not sure if this is a format issue or something to do with internet
    browser compatibility but I thought I’d post to let you know.

    The design look great though! Hope you get the issue solved soon. Cheers

  54. http://tinyurl.com/y6tr3sg4

    Abril 11, 2019 at 7:18 am

    Excellent beat ! I would like to apprentice at the same time as you amend your website,
    how can i subscribe for a weblog web site? The account
    helped me a acceptable deal. I have been tiny bit acquainted of
    this your broadcast provided vivid transparent concept

  55. Newton

    Abril 11, 2019 at 10:12 am

    Way cool! Some very valid points! I appreciate you penning this
    write-up plus the rest of the website is really good.

  56. tinyurl.com

    Abril 11, 2019 at 10:03 pm

    Asking questions are truly good thing if you are not understanding something completely,
    however this piece of writing offers nice understanding even.

  57. tinyurl.com

    Abril 12, 2019 at 1:06 pm

    Hi there i am kavin, its my first occasion to commenting anyplace, when i
    read this paragraph i thought i could also make comment due
    to this good post.

  58. Carlos Eduardo Veiga Petrobras

    Abril 13, 2019 at 6:01 pm

    I loved as much as you will receive carried out right here.

    The sketch is attractive, your authored subject
    matter stylish. nonetheless, you command get bought an nervousness over that
    you wish be delivering the following. unwell unquestionably come
    further formerly again since exactly the same nearly very often inside case you shield
    this hike.

  59. Carlos Magno Nunes Barcelos

    Abril 14, 2019 at 5:39 am

    Your means of describing all in this post is genuinely nice, all be able to
    effortlessly know it, Thanks a lot.

  60. Rodrigo Branco

    Abril 14, 2019 at 6:42 am

    I like what you guys tend to be up too. This sort
    of clever work and exposure! Keep up the very good works guys I’ve added you guys to
    my blogroll.

  61. rental mobil palembang

    Abril 19, 2019 at 10:27 pm

    Hiya very nice web site!! Guy .. Beautiful .. Wonderful .. I’ll bookmark your website and take the feeds additionally…I am satisfied to seek out so many useful info right here in the put up, we need develop more strategies on this regard, thank you for sharing.

  62. Lashunda

    Abril 20, 2019 at 4:21 am

    Simply desire to say your article is as astonishing.
    The clarity in your post is just cool and that i could think you are
    an expert in this subject. Well with your permission let
    me to seize your feed to stay updated with approaching post.
    Thank you a million and please carry on the gratifying work.

  63. tiara persada rent car

    Abril 20, 2019 at 9:23 am

    I got what you intend, thanks for putting up.Woh I am thankful to find this website through google. “Success is dependent on effort.” by Sophocles.

  64. Kelsey

    Mayo 1, 2019 at 8:52 am

    Your method of describing the whole thing in this piece of writing is in fact nice,
    all be capable of simply know it, Thanks a lot.

  65. Wendi

    Mayo 1, 2019 at 8:55 am

    Great weblog right here! Additionally your web site loads up fast!
    What host are you the use of? Can I get your affiliate link on your host?
    I wish my site loaded up as quickly as yours lol

  66. tinyurl.com

    Mayo 1, 2019 at 9:19 pm

    Thank you a lot for sharing this with all people you actually know what you’re talking about!
    Bookmarked. Please additionally visit my website =).
    We could have a link change arrangement between us

  67. Dorothy

    Mayo 4, 2019 at 1:37 pm

    If you are going for most excellent contents like me, simply visit this web page daily as
    it provides feature contents, thanks

  68. http://tinyurl.com/yypx3wf5

    Mayo 5, 2019 at 5:51 am

    Hey! This is my first visit to your blog! We are a group of volunteers and
    starting a new project in a community in the same niche.
    Your blog provided us useful information to work on. You have done a marvellous job!

  69. tinyurl.com

    Mayo 5, 2019 at 8:38 am

    I pay a visit every day some blogs and blogs to read articles or reviews, however this weblog offers
    quality based content.

  70. Gerard

    Mayo 5, 2019 at 6:06 pm

    Remarkable issues here. I’m very glad to peer your article.

    Thank you so much and I am taking a look forward to contact you.
    Will you kindly drop me a e-mail?

  71. Bichara Previc

    Mayo 6, 2019 at 12:50 pm

    I simply couldn’t go away your web site before suggesting
    that I really enjoyed the usual information a person supply for your visitors?
    Is going to be again continuously to check out new
    posts

  72. http://tinyurl.com/y42ocgqt

    Mayo 7, 2019 at 2:54 pm

    This piece of writing gives clear idea in favor of the
    new viewers of blogging, that genuinely how to do blogging.

  73. https://tinyurl.com/y4va3pfp

    Mayo 8, 2019 at 12:18 pm

    Do you have a spam problem on this website; I also am a blogger, and I was wanting to know your situation; many of us have developed
    some nice methods and we are looking to swap techniques with other folks, why not shoot me an e-mail
    if interested.

  74. Bichara Previc

    Mayo 8, 2019 at 8:13 pm

    I visited multiple web pages however the audio quality for audio songs present
    at this website is truly superb.

  75. Pokerqq

    Mayo 11, 2019 at 5:52 am

    Some genuinely select posts on this site, saved to fav.

  76. Amanda

    Mayo 11, 2019 at 10:13 pm

    And that is an funding danger value taking.

  77. Harley

    Mayo 14, 2019 at 2:52 am

    Buyers do pay direct and oblique costs.

  78. Kevin

    Mayo 14, 2019 at 4:07 pm

    Howdy! This is kind of off topic but I need some help from an established blog.
    Is it hard to set up your own blog? I’m not very techincal but I can figure things out pretty quick.
    I’m thinking about creating my own but I’m not sure where to begin. Do you have any tips or suggestions?
    Thank you

  79. tinyurl.com

    Mayo 15, 2019 at 12:00 am

    Way cool! Some very valid points! I appreciate
    you penning this write-up plus the rest of the website is extremely good.

  80. tinyurl.com

    Mayo 15, 2019 at 9:19 am

    Wow, fantastic weblog layout! How lengthy have you been running a blog for?
    you made running a blog look easy. The total look of your web site
    is great, as well as the content!

  81. Huey

    Mayo 15, 2019 at 1:05 pm

    If some one needs expert view concerning blogging afterward i
    recommend him/her to visit this web site, Keep up the nice job.

  82. Mario Celso Lopes

    Mayo 16, 2019 at 3:47 am

    Hi, i believe that i saw you visited my blog so i got here to go back the
    want?.I’m attempting to in finding issues to enhance my web site!I suppose its
    adequate to make use of some of your concepts!!

  83. https://bit.ly

    Mayo 18, 2019 at 7:27 am

    You ought to take part in a contest for one of the finest blogs
    online. I’m going to recommend this web site!

  84. Hildegarde

    Mayo 18, 2019 at 12:54 pm

    WOW just what I was searching for. Came here by searching for ig