CULTURA

Opinión: ¿Padre de la patria?

En el Perú se ha generalizado la costumbre de llamar «Padre de la patria» al congresista por el solo hecho de serlo. Los medios, el hombre de la calle, los mismos políticos: todos usan el título con soltura y dando por sentado que es correcto. Y se equivocan.

Padre de la patria (Pater patriae decían los romanos) es históricamente el fundador de la nación, un personaje esencial de sus primeras épocas o el líder de las horas más aciagas. En todos los casos, se trata de alguien excepcional que marcó la historia de la nación y no un representante elegido para un mandato limitado (y muchas veces deslucido).

UNOS EJEMPLOS, POR EJEMPLO

Padre de la patria fue Pericles (494-429 a.C.), líder sagaz y sofisticado que hizo de Atenas la ciudad-estado líder entre los griegos y faro de la civilización occidental. Su tiempo se llama «El siglo de Pericles».

Padre de la patria fue Octavio Augusto, primer emperador de Roma   (63 a.C-14 d.C.), heredero de César y vencedor de Marco Antonio (más Cleopatra) cuyo período de expansión y gloria se conoce como «La Pax romana».

Padres de la patria fueron Hancock, Jefferson, Adams, firmantes de la Declaración de Independencia de EE.UU. (1776), sapientísima y modelo de tantas otras.

Padres de la patria fueron José de San Martín (1778-1850) y Simón Bolívar (1783-1830), cada uno en su momento y estilo, libertadores de naciones que incluso adoptaron sus nombres (Bolivia).

Padre de la patria fue Gandhi (1869-1948) líder que consiguió la independencia de la India apelando al diálogo, la concordia y el pacifismo.

Padre de la patria fue sir Winston Churchill (1874-1965) viejo zorro aristocrático que con «Sangre, sudor y lágrimas» mantuvo viva la esperanza del pueblo inglés y lo llevó a la victoria sobre Hitler.

Padre de la patria fue Konrad Adenauer, el primer canciller de Alemania posguerra (1876-1967), que hizo de un país arrasado y desmoralizado la potencia que es hoy.

Padre de la patria fue Nelson Mandela (1918-2013) para una Sudáfrica que, con su aporte, superó siglos de racismo y lo tuvo como primer presidente negro.

Y en un sentido amplio podríamos llamar «Padre de la patria» al integrante de un Congreso Constituyente, precisamente porque una nueva Constitución refunda el Estado.

Con el concepto claro y los ejemplos aún más claros: ¿realmente podemos llamar «Padre (madre) de la patria» a un(a) congresista? Imposible: es un error histórico y cultural, un exceso que debe ser rechazado pues ni el representante es padre ni los ciudadanos merecemos, en nuestra actual situación, tal lamentable paternidad. Tarea para comunicadores, «influencers» y el colegio.

 

Hernán Yamanaka
Lector obsesivo, conversador impenitente. Estudió educación, filosofía y teología.
27 Comments

Deja tu comentario

Loading Facebook Comments ...

27 Comments

  1. Viola

    Enero 31, 2019 at 4:06 pm

    Hello, I enjoy reading all of your post. I wanted to write a
    little comment to support you.

  2. Bennett

    Febrero 2, 2019 at 6:44 pm

    This is true for investment recommendation as properly.

  3. Dick

    Febrero 11, 2019 at 9:46 pm

    This is true for investment advice as effectively.

  4. Aileen

    Febrero 12, 2019 at 9:06 pm

    Contemplate investments that provide rapid annuities.

  5. Floyd

    Febrero 14, 2019 at 8:31 pm

    Traders do pay direct and oblique costs.

  6. Concetta

    Febrero 19, 2019 at 3:18 pm

    Very nice post. I just stumbled upon your weblog and wished to say that I’ve truly enjoyed surfing around your blog posts.

    In any case I will be subscribing to your feed and I hope you write again soon!

  7. https://bit.ly/2V6EJpc

    Febrero 20, 2019 at 9:58 am

    Hi friends, its fantastic article concerning teachingand
    completely explained, keep it up all the time.

  8. Norris

    Febrero 23, 2019 at 5:39 am

    It’s remarkable to pay a visit this site and reading
    the views of all colleagues about this post, while I am also eager of
    getting knowledge.

  9. Matthew Linklater

    Febrero 23, 2019 at 12:49 pm

    I all the time emailed this website post page to all my friends, since if like to read
    it next my friends will too.

  10. Wally

    Febrero 28, 2019 at 12:33 am

    Wonderful post! We are linking to this particularly great content on our website.
    Keep up the good writing.

  11. Onita

    Febrero 28, 2019 at 8:04 pm

    Heya are using WordPress for your blog platform? I’m
    new to the blog world but I’m trying to get started and set up my own. Do
    you require any html coding knowledge to make your own blog?
    Any help would be greatly appreciated!

  12. Sharyl

    Marzo 1, 2019 at 9:49 am

    I don’t even know the way I ended up here, but I assumed
    this post was once good. I do not know who you’re however certainly you’re going to a well-known blogger should you are not
    already. Cheers!

  13. Madelaine

    Marzo 2, 2019 at 7:25 am

    You can definitely see your skills in the article you write.
    The sector hopes for even more passionate writers such as you who
    aren’t afraid to say how they believe. All the time follow your heart.

  14. Marianne

    Marzo 5, 2019 at 2:13 pm

    Article writing is also a fun, if you be familiar with then you
    can write otherwise it is complicated to write.

  15. Luiz Gastão Bittencourt

    Marzo 6, 2019 at 1:27 pm

    Useful info. Lucky me I found your website unintentionally,
    and I’m surprised why this twist of fate did not came about
    in advance! I bookmarked it.

  16. Luiz Gastão Bittencourt

    Marzo 7, 2019 at 6:12 pm

    Have you ever thought about adding a little bit
    more than just your articles? I mean, what you say is important and all.
    But think of if you added some great pictures
    or videos to give your posts more, “pop”! Your content is excellent but with images
    and clips, this blog could undeniably be one of the greatest in its field.
    Amazing blog!

  17. http://tinyurl.com/

    Marzo 12, 2019 at 3:33 am

    Good way of describing, and fastidious paragraph to obtain information about my presentation focus,
    which i am going to deliver in academy.

  18. tinyurl.com

    Marzo 12, 2019 at 1:40 pm

    I used to be recommended this web site by means of my cousin. I am now
    not positive whether this put up is written through him as nobody else understand such designated approximately my trouble.
    You are incredible! Thank you!

  19. Carlos Magno Nunes Barcelos

    Marzo 14, 2019 at 7:57 am

    When some one searches for his required thing, therefore he/she wants to be available
    that in detail, thus that thing is maintained over here.

  20. Grupo Coral

    Marzo 14, 2019 at 1:18 pm

    What’s up, its nice piece of writing on the topic of media
    print, we all be aware of media is a wonderful source of information.

  21. Nick

    Marzo 15, 2019 at 3:48 pm

    Aw, this was an incredibly nice post. Finding the time and actual effort to
    make a great article… but what can I say… I put things off a lot and never seem to get anything done.

  22. tinyurl.com

    Marzo 19, 2019 at 3:58 pm

    Thanks for finally writing about >Opinión: ¿Padre de la
    patria? – Punto y Coma <Liked it!

  23. tinyurl.com

    Marzo 19, 2019 at 6:20 pm

    Great blog right here! Also your site rather a lot up very fast!

    What web host are you the use of? Can I get your affiliate link to your
    host? I desire my site loaded up as quickly as yours lol

  24. http://tinyurl.com/y565ujb5

    Marzo 21, 2019 at 4:18 am

    Hello! I’ve been reading your website for a long time now and
    finally got the courage to go ahead and give you a shout
    out from Dallas Texas! Just wanted to mention keep up the excellent job!

  25. Tamela

    Marzo 21, 2019 at 11:25 pm

    Very nice article, just what I wanted to find.

  26. tinyurl.com

    Marzo 22, 2019 at 4:15 am

    I don’t know if it’s just me or if everybody else experiencing problems
    with your site. It seems like some of the written text on your posts are running off the screen. Can someone else please comment and let me know if this is happening to them as
    well? This might be a issue with my web browser
    because I’ve had this happen previously. Many thanks

  27. Jacqueline

    Marzo 22, 2019 at 1:43 pm

    When I initially left a comment I seem to have clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and now
    each time a comment is added I recieve four emails with the exact same comment.
    Perhaps there is a way you are able to remove me from that service?
    Thanks a lot!