CULTURA

Reseña: “El fantasmacopio” de Carlos Enrique Freyre

Gino Casales

Destino, 2018.132 pp. S/.39

Existen casos raros en la literatura, o en el arte en general, en los que juntas los elementos más disímiles y ridículos que se te puedan ocurrir y, sin embargo, el conjunto logra funcionar. Eso es justamente lo que ocurre con la primera novela de Carlos Enrique Freyre, El fantasmacopio, ahora reeditada por Planeta en una nueva y bastante bonita edición.

El fantasmacopio cuenta las historias de Teófilo Bernabé y María Estela, unidos a través del fantasmacopio, una máquina que permite establecer contacto con el más allá. María Estela es una reportera contactada por el ayudante de Teófilo, Cristo Moreno, para que se encargue de difundir la creación de la máquina. Ella es seleccionada por ser prima de Gianina Robinson, gran amor de Teófilo y muerta bastante joven. Teófilo, se nos revela, es una suerte de inventor innato con una capacidad brillante para comunicarse con las máquinas y lograr cosas maravillosas con ellas. De este modo, y motivado por la muerte de Gianina, construye el fantasmacopio para poder verla de nuevo. Por supuesto, en cuanto este invento llegue a ser conocido por el mundo, todo cambiará irreversiblemente.

La premisa es ridícula. Los personajes, caricaturas inverosímiles que no se agarran por ningún lado. Todo lo que se desarrolla a partir de la situación inicial es también difícil de tragar y no parece apuntar a nada específico. Las situaciones de ciencia ficción están tan poco justificadas que guardan más relación con el realismo mágico, solo que sin su encanto místico. La subtrama romántica es tan gratuita que termina molestando que el final gire alrededor de esta. Ni hablar de las caracterizaciones de los distintos estratos sociales del Perú, cada uno una simplificación burda y por momentos desdibujada. Nada en esta novela debería funcionar. Y sin embargo lo hace.

Por qué funciona es algo que solo le podemos achacar a la prosa de Freyre, quien, pese a que el libro no sea especialmente gracioso, logra adoptar un estilo satírico de tintes bryceanos que funciona sorprendentemente bien, considerando todo lo que la novela tiene en contra. La lectura es bastante ágil, las imágenes interesantes y a nivel de lenguaje deja frases que dan gusto leer. Al no ser un libro muy extenso además, no termina agotando por sus más que evidentes defectos, sino que el ritmo que construye Freyre permite dejarlos en suspenso para ser evaluados ya únicamente en retrospectiva.

Por otro lado, más allá de que la premisa sea simplemente ridícula, el discurso que le subyace tiene algunos elementos interesantes. La relación entre Teófilo y las máquinas es como una extensión cyberpunk de la relación orgánica entre comunidades andinas y la naturaleza. Así como los apus o los ríos, los carros y las cafeteras tienen también una voz propia que hay que saber escuchar. Son objetos vivos, con una voluntad que, al ser desentrañada, permite una relación fluida y de provecho para ambas partes. Este discurso, de tinte new age, viene acompañado de algunas reflexiones básicas sobre las desigualdades de clase en el Perú y una crítica del funcionamiento de los mass media. Estos dos aspectos complementarios son tratados sin mucha originalidad, pero contribuyen en darle al libro una personalidad y además un elemento crítico difícil de sospechar en un argumento tan risible.

No he tenido aún la oportunidad de leer los otros libros de Carlos Enrique Freyre (este último año hubieron varios comentarios sobre La guerra que hicieron para mí), pero, si con el tiempo ha logrado perfeccionar su manejo de los argumentos y construcción de personajes, me imagino que las otras novelas deben ser incluso mejores experiencias que esta.

Gino Canales
Estudiante de Humanidades con mención en Estudios teóricos y críticos por la PUCP. Fue miembro del colectivo Extramuros.
30 Comments

Deja tu comentario

Loading Facebook Comments ...

30 Comments

  1. bsnl swift ekyc

    Marzo 14, 2019 at 10:02 am

    Today, I went to the beach front with my children. I found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said “You can hear the ocean if you put this to your ear.” She placed the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear. She never wants to go back! LoL I know this is entirely off topic but I had to tell someone!

  2. how to download fortnite

    Marzo 15, 2019 at 6:26 am

    There are certainly a variety of details like that to take into consideration. That may be a great level to convey up. I supply the thoughts above as common inspiration but clearly there are questions like the one you deliver up where a very powerful factor might be working in honest good faith. I don?t know if best practices have emerged around things like that, however I’m sure that your job is clearly recognized as a good game. Each girls and boys really feel the influence of just a moment’s pleasure, for the rest of their lives.

  3. madden mobile hack coins

    Marzo 15, 2019 at 10:42 am

    I think this is among the most significant info for me. And i’m glad reading your article. But wanna remark on few general things, The web site style is great, the articles is really great : D. Good job, cheers

  4. hackmobilepubg

    Marzo 21, 2019 at 1:10 am

    Please let me know if you’re looking for a article writer for your site. You have some really good posts and I feel I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I’d really like to write some content for your blog in exchange for a link back to mine. Please send me an e-mail if interested. Many thanks!

  5. nanoo.net

    Abril 18, 2019 at 8:29 am

    All types of investments come with sure dangers.

  6. tinyurl.com

    Abril 23, 2019 at 12:01 pm

    I am regular visitor, how are you everybody? This paragraph posted at this web page is truly good.

  7. http://tinyurl.com/y4kmjf7q

    Abril 24, 2019 at 2:43 am

    I am actually thankful to the owner of this web site who has shared this enormous post at here.

  8. tinyurl.com

    Abril 25, 2019 at 9:37 am

    I’m curious to find out what blog system you have been using?
    I’m having some minor security issues with my latest website and I’d like to find something
    more secure. Do you have any solutions?

  9. tinyurl.com

    Abril 27, 2019 at 10:26 pm

    My brother suggested I would possibly like this web site.
    He was totally right. This post truly made my day.
    You can not believe simply how much time I had spent
    for this information! Thank you!

  10. Lawanna

    Abril 28, 2019 at 12:37 am

    Hey there! I realize this is sort of off-topic however I had to ask.
    Does managing a well-established blog such as yours take a massive amount work?
    I am brand new to running a blog but I do
    write in my diary on a daily basis. I’d like to start a blog so I will
    be able to share my personal experience and thoughts online.
    Please let me know if you have any kind of suggestions or tips for brand new aspiring bloggers.
    Thankyou!

  11. Dennis

    Abril 28, 2019 at 5:40 am

    Definitely imagine that that you said. Your favorite reason seemed to
    be on the net the easiest factor to take into accout of. I say to you, I definitely get
    annoyed at the same time as other people consider worries that they
    plainly do not recognise about. You controlled to hit the nail upon the top and defined out the entire thing with no need side effect , other people
    could take a signal. Will likely be again to get more.
    Thank you

  12. Venetta

    Mayo 1, 2019 at 6:05 am

    Definitely imagine that which you said. Your favourite
    justification seemed to be at the web the easiest thing
    to keep in mind of. I say to you, I certainly get irked while
    folks think about worries that they just do not know about.
    You controlled to hit the nail upon the top and defined
    out the entire thing with no need side-effects ,
    people could take a signal. Will probably be back to get more.
    Thanks

  13. tinyurl.com

    Mayo 3, 2019 at 5:16 pm

    After going over a handful of the articles on your blog, I honestly like your way of blogging.
    I bookmarked it to my bookmark website list and will be checking
    back soon. Please visit my web site as well and tell
    me your opinion.

  14. Mário Pagnozzi Júnior

    Mayo 3, 2019 at 5:39 pm

    I got this website from my friend who told me about this web
    page and now this time I am visiting this web site and reading very
    informative articles or reviews at this place.

  15. tinyurl.com

    Mayo 3, 2019 at 9:00 pm

    My brother recommended I might like this web site. He was entirely right.
    This post actually made my day. You cann’t imagine just how much time I had spent for this info!
    Thanks!

  16. Aleisha

    Mayo 4, 2019 at 4:01 pm

    Thankfulness to my father who shared with me regarding this webpage, this blog is
    in fact amazing.

  17. tinyurl.com

    Mayo 5, 2019 at 12:52 am

    Very great post. I just stumbled upon your
    blog and wanted to mention that I have really enjoyed browsing your weblog posts.
    In any case I will be subscribing to your feed and I’m hoping you
    write again soon!

  18. tinyurl.com

    Mayo 6, 2019 at 9:17 am

    Everything is very open with a precise clarification of the issues.
    It was truly informative. Your website is useful. Thanks for sharing!

  19. http://tinyurl.com/

    Mayo 6, 2019 at 3:03 pm

    Nice post. I was checking constantly this blog and I’m impressed!
    Extremely useful information particularly the last part
    🙂 I care for such information a lot. I was looking for this certain info for a long time.
    Thank you and good luck.

  20. tinyurl.com

    Mayo 7, 2019 at 6:28 am

    Pretty nice post. I just stumbled upon your blog
    and wished to say that I have really enjoyed browsing your blog posts.
    In any case I’ll be subscribing to your feed and I hope you write again very soon!

  21. Dusty

    Mayo 15, 2019 at 11:50 am

    Hello, all is going sound here and ofcourse every one is sharing facts, that’s actually excellent, keep
    up writing.

  22. tinyurl.com

    Mayo 15, 2019 at 9:27 pm

    I need to to thank you for this very good read!! I definitely
    loved every little bit of it. I’ve got you
    bookmarked to look at new stuff you post…

  23. tinyurl.com

    Mayo 16, 2019 at 1:31 am

    Right now it appears like Expression Engine is the best blogging platform available
    right now. (from what I’ve read) Is that what you’re using on your blog?

  24. Danny

    Mayo 16, 2019 at 6:25 am

    You are so cool! I don’t believe I’ve truly read a single thing like this before.
    So nice to find another person with original thoughts on this issue.

    Seriously.. many thanks for starting this up. This site is one thing that is required on the web, someone with a bit of originality!

  25. Williemae

    Mayo 17, 2019 at 6:56 am

    And that is an funding danger price taking.

  26. Daniel Valente Dantas

    Mayo 17, 2019 at 11:52 am

    Good post but I was wanting to know if you
    could write a litte more on this topic? I’d be very thankful if you could elaborate a little bit further.
    Thank you!

  27. Margarette

    Mayo 18, 2019 at 10:05 am

    That is a really good tip especially to those fresh to the blogosphere.
    Short but very accurate information… Thank you for sharing this one.
    A must read article!

  28. Deloras

    Mayo 18, 2019 at 9:14 pm

    Hello! I’ve been following your website for some time now and finally got
    the bravery to go ahead and give you a shout out from
    Austin Texas! Just wanted to tell you keep up the good work!

  29. remzionuni.net

    Mayo 21, 2019 at 11:46 am

    Thanks on your curiosity in Investment Recommendation.

  30. http://tinyurl.com/y5rdd3d7

    Mayo 23, 2019 at 5:53 am

    Thanks for sharing your thoughts about ig.
    Regards