NACIONAL

Opinión: El silencioso grito de la selva

Foto: Peru 21

Olivia Arévalo Lomas fue una sabia mujer del pueblo Shipibo konibo, en Ucayali. Una activa defensora de los derechos ambientales y culturales de su pueblo. Además, es reconocida por difundir los cánticos sagrados de su etnia, los “Íkaros”, que fueron declarados Patrimonio Cultural en el 2016 por el Ministerio de Cultura.

Esta lideresa fue asesinada el pasado jueves 19 de abril por cinco balazos en el corazón. Con su defunción, su pueblo grita justicia, pero ¿realmente se oye este grito?

Frente al asesinato, la congresista Tania Pariona manifestó su descontento con la situación, sin embargo, agregó que “Hace ya un buen rato líderes indígenas en la Amazonía han recibido amenazas de muerte”. Si es así, ¿por qué las autoridades no hacen nada? No solo se debe buscar a los culpables de los asesinatos, sino también proteger a estos pueblos que, de cierto modo, son más vulnerables al no contar con la protección de vigilancia de policías y municipales, como la tenemos los residentes de la ciudad.

En el Perú, existen más de 31.266 miembros del pueblo Shipibo konibo. Ellos residen en las region de Ucayali, Madre de Dios y Loreto. Esta es una de las etnias más numerosas de la Amazonia y, a pesar de ello, tanto los civiles como el gobierno no les prestamos la adecuada atención, por lo cual tampoco les brindamos la ayuda correspondiente cuando la necesitan.

Por otro lado, en los últimos días se pudo observar múltiples reacciones en las redes sociales, de personas que manifestaban su enojo e indignación frente al homicidio de Olivia Arévalo y se solidarizaron con la familia de la víctima, dándole ánimos y expectativa de justicia.

No obstante, en el Perú, este “sentimiento de justicia” nos dura muy poco, y puede ser opacado por la muerte de un actor, un cantante o un DJ extranjero. Pero ¿hasta cuándo?

¿Hasta cuándo pasaremos por alto las injusticias hacia los más vulnerables? ¿Hasta cuándo nos taparemos los oídos para evitar escuchar el grito de justicia de las personas?

Si bien el Ministerio de Cultura ha manifestado su apoyo al caso de Olivia Arévalo, los civiles también deberíamos involucrarnos y realmente solidarizarnos con situaciones como esta, así como exigir que el Estado proteja a los pueblos nativos y a sus dirigentes. Este grito de justicia no debe ser un grito mudo, sino que se debe oir por todos los peruanos para que nos unamos para defender a nuestros pueblos indígenas.

Alexandra Díaz Palomo
Estudiante de Ciencias de la Comunicación en la Universidad de Lima. Futura periodista. Amante de los viajes, de “El Rey León” y del olor a lluvia en la mañana.
22 Comments

Deja tu comentario

Loading Facebook Comments ...

22 Comments

  1. Letitia Sacarello

    Julio 18, 2018 at 1:11 pm

    hello!,I love your writing so much! percentage we communicate extra approximately your post on AOL? I require an expert in this area to solve my problem. Maybe that’s you! Having a look forward to peer you.

  2. Contrarian investing

    Agosto 8, 2018 at 12:55 pm

    Thanks for sharing superb informations. Your website is so cool. I’m impressed by the details that you?¦ve on this web site. It reveals how nicely you perceive this subject. Bookmarked this web page, will come back for more articles. You, my pal, ROCK! I found just the info I already searched everywhere and simply couldn’t come across. What a perfect site.

  3. Stock Market Bull 2018

    Agosto 9, 2018 at 12:09 am

    Howdy! This is my first visit to your blog! We are a team of volunteers and starting a new project in a community in the same niche. Your blog provided us valuable information to work on. You have done a marvellous job!

  4. Contrarian investing made simple

    Agosto 9, 2018 at 5:47 am

    I have been examinating out many of your stories and i can claim nice stuff. I will make sure to bookmark your blog.

  5. Is value investing dead?

    Agosto 9, 2018 at 4:52 pm

    Thank you, I’ve just been looking for info about this topic for ages and yours is the greatest I’ve discovered so far. But, what about the conclusion? Are you sure about the source?

  6. frases curtas inspiradoras

    Agosto 11, 2018 at 10:12 pm

    Those are yours alright! . We at least need to get these people stealing images to start blogging! They probably just did a image search and grabbed them. They look good though!

  7. film 4k streaming

    Agosto 13, 2018 at 6:11 am

    I genuinely enjoy reading through on this web site, it contains good blog posts. “Do what you fear, and the death of fear is certain.” by Anthony Robbins.

  8. You have brought up a very superb details, thankyou for the post.

  9. disneyland hotel

    Agosto 25, 2018 at 4:36 pm

    I have not checked in here for some time as I thought it was getting boring, but the last few posts are great quality so I guess I will add you back to my everyday bloglist. You deserve it my friend 🙂

  10. trò chơi dân gian miền Tây

    Agosto 25, 2018 at 10:47 pm

    Wohh just what I was looking for, thanks for putting up.

  11. Motion Picture Producers

    Agosto 26, 2018 at 4:58 am

    There is noticeably a bundle to learn about this. I assume you made sure good factors in features also.

  12. Film Reviews

    Agosto 26, 2018 at 11:07 am

    Very nice design and good written content, nothing else we require : D.

  13. Jual software hotel management system indonesia

    Septiembre 1, 2018 at 3:23 pm

    Thank you, I have recently been looking for info about this subject for ages and yours is the greatest I have discovered till now. But, what about the conclusion? Are you sure about the source?

  14. You made some decent points there. I looked on the internet for the topic and found most persons will agree with your site.

  15. This web site is really a walk-through for all of the info you wanted about this and didn’t know who to ask. Glimpse here, and you’ll definitely discover it.

  16. Simply desire to say your article is as astonishing. The clarity for your put up is simply excellent and that i can assume you’re an expert on this subject. Fine along with your permission allow me to clutch your RSS feed to stay up to date with approaching post. Thanks 1,000,000 and please carry on the enjoyable work.

  17. Whats Happening i’m new to this, I stumbled upon this I’ve found It positively useful and it has aided me out loads. I am hoping to contribute & help other customers like its aided me. Good job.

  18. seo malaysia

    Septiembre 5, 2018 at 9:41 am

    Hey there! Would you mind if I share your blog with my facebook group? There’s a lot of people that I think would really enjoy your content. Please let me know. Thanks

  19. perabot jati

    Septiembre 6, 2018 at 12:09 am

    Its such as you learn my mind! You appear to know so much about this, like you wrote the e book in it or something. I feel that you could do with a few percent to force the message home a little bit, but other than that, this is magnificent blog. A great read. I’ll definitely be back.

  20. I view something really special in this web site.

  21. whoah this blog is great i love reading your posts. Keep up the good work! You know, lots of people are looking around for this information, you can aid them greatly.

  22. this link

    Septiembre 15, 2018 at 11:45 am

    Some genuinely interesting points you have written.Helped me a lot, just what I was looking for : D.